printlogo


کد خبر: 248588تاریخ: 1401/2/24 00:00
معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هنگام بازگشت از تهران توسط پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت بازداشت شد!
عملیات مورا گیری

گروه سیاسی: انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به همراه ۲ نفر از همکارانش، در اتفاقی عجیب و بی‌سابقه صبح‌هنگام در مسیر بروکسل پس از بازگشت از تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس آلمان چند ساعت متوقف شدند که می‌توان با صراحت آن را بازداشت نامید. به گزارش «وطن‌امروز»، این بازداشت توهین‌آمیز در شرایطی حادث شد که این دیپلمات ارشد اسپانیایی به ایران آمده بود تا حامل پیام‌های اروپایی‌ها و احتمالا واشنگتن برای بن‌بست‌شکنی از مذاکرات وین باشد؛ مذاکراتی که از 21 اسفند با بی‌ارادگی سیاسی دولت آمریکا با وقفه‌ای طولانی‌مدت مواجه شده است. انریکه مورا که پنجشنبه‌شب پس از رایزنی‌های فشرده با مقامات ایرانی در تهران، ایران را ترک کرد، چند ساعت بعد به همراه همراهان خود در آلمان متوقف شده و گذرنامه و تلفن همراه‌شان ضبط شد. پلیس یا مقامات آلمان هنوز هیچ توضیح خاصی درباره این اتفاق نداده‌اند و فقط یک سخنگوی وزارت کشور آلمان دیروز اعلام کرد پلیس این کشور در رابطه با حادثه پیش آمده برای انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی پس از بازگشت از تهران، بیانیه‌ای صادر خواهد کرد. به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت کشور آلمان در ادامه به خبرنگاران گفت: چیزهای زیادی می‌توانند دلیل این حادثه باشند، از جمله مسائل مرتبط با پرواز یا مسیر سفر و حادثه پیش آمده ممکن است لزوما به خود شخص ارتباطی نداشته باشد. 
معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، خود در توئیتی اعلام کرد پلیس آلمان در حالی که در مسیر بروکسل در بازگشت از تهران بوده، مانع ادامه سفر او شده است. دیپلمات اروپایی که هماهنگ‌کننده مذاکرات وین است و برای گفت‌وگو در همین باره به تهران سفر کرده بود، در توئیتی نوشت: پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت در مسیر بروکسل در حالی که از تهران برمی‌گشتم، مانع ادامه سفر من شد. هیچ توضیحی داده نشد. [متوقف کردن] یک مقام اتحادیه اروپایی در یک ماموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی. گذرنامه و گوشی‌هایم را گرفتند. او در ادامه در توئیتی دیگر نوشت: در حالی که منتظرم تا سفرم به بروکسل ادامه یابد، می‌خواهم تاکید کنم که در تهران، لزوم توقف اعدام «احمدرضا جلالی» را مطرح کردم و خواستار آزادی او به دلایل بشردوستانه شدم. معاون «جوزپ بورل» سپس نوشت: اکنون به همراه ۲ همکارم، سفیر اتحادیه اروپایی در سازمان ملل در وین و رئیس گروه ویژه ایران سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی آزاد شده‌ایم. ما را جدا از هم نگه داشتند. از ارائه هرگونه توضیح درباره آنچه به نظر نقض کنوانسیون وین است، خودداری کردند. «لورا روزن» خبرنگار آمریکایی در واکنش به این توئیت نوشت: یکی از همکاران مورا در اتحادیه اروپایی این مساله را تایید کرده است. 
«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم بلافاصله روز جمعه بدون آنکه به بازداشت معاون خود اشاره‌ای داشته باشد از ادامه پیدا کردن مذاکرات وین در آینده نزدیک خبر داد. 
بورل که می‌داند اقدام حیرت‌انگیز بازداشت معاون ارشدش چقدر می‌تواند آینده توافق را به خطر اندازد در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به جلسه سران گروه ۷، گفت سفر «انریکه مورا» به تهران مثبت بود و مذاکرات با ایران بزودی از سر گرفته می‌شود. به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی در این ‌باره توضیح داد: «مذاکرات هسته‌ای با ایران تعلیق شده بود اما سفر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی به ایران اجازه ازسرگیری مذاکرات را داد». این مقام ارشد اروپایی با ابراز امیدواری نسبت به در دسترس بودن حصول توافق بین ایران و طرف‌های غربی در وین، اظهار داشت: «چشم‌انداز رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد». بورل تصریح کرد: «پاسخ ایران، پس از آنکه انریکه مورا این پیام را منتقل کرد که اوضاع نمی‌تواند به همین شکلی که هست ادامه یابد، به اندازه کافی مثبت بود. این مسائل یک‌شبه حل نمی‌شود. فرض کنیم مذاکرات متوقف شده و بعد اوضاع حل می‌شود و این یعنی احتمال دستیابی به توافق نهایی وجود دارد». 
با این وجود بر خلاف خوشبینی بورل اما برخی دیپلمات‌های اروپایی معتقدند موانع دشواری بر سر راه توافق با ایران وجود دارد. در این زمینه «لاورنس نورمن» خبرنگار نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در پیامی توئیتری به نقل از یک «دیپلمات ارشد اروپایی با دیدگاهی واقع‌بینانه‌تر» از وضعیت توافق با ایران نوشت:‌ «ما همچنان موانع دشواری بر سر راه رسیدن به توافق داریم». این خبرنگار آمریکایی به نقل از دیپلمات ارشد اروپایی افزود: «اما گفت‌وگوی طولانی و صریح با طرف ایرانی نشان داد آنها متعهد هستند». 
با وجود آنکه تحلیل‌های فراوانی از بازداشت انریکه مورا قابل ذکر است از جمله اینکه ممکن است پای رژیم صهیونیستی در میان باشد و صهیونیست‌ها با درک نزدیک شدن طرف‌ها به حصول توافق به واسطه نفوذ بر دستگاه امنیتی آلمان قصد مانع‌تراشی در روند گفت‌وگوها را داشته باشند اما توقیف چند ساعته یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپایی اتفاقی نیست که بتوان بسادگی از کنار آن گذر کرد. این اتفاق به طور طبیعی برای کشورمان هم رفتاری اهانت‌آمیز از طرف غرب قلمداد خواهد شد و پیام خوبی برای ایران به عنوان کشور میزبان انریکه مورا محسوب نخواهد شد. این در حالی است که ایران در مقطع کنونی رغبتی به سفر مجدد مورا به تهران نداشت و این سفر به پیشنهاد جوزپ بورل و دیپلمات‌های غربی صورت گرفت اما هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی در مذاکرات وین پس از بازگشت از تهران در یکی از کشورهای اروپایی که عضو برجام است بازداشت می‌شود! بورل هفته گذشته به فایننشال تایمز گفت، او از انریکه مورا خواسته است به تهران سفر و با مقامات ایران رایزنی کند اما اذعان کرد ایران «تا حد زیادی» به این مساله «بی‌میل» بوده است. بنابراین بورل به عنوان مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که این روزها برای نجات توافق تلاش زیادی می‌کند و به دنبال یک راه‌حل میانه است مسؤول مستقیم این افتضاح سیاسی است و باید پاسخگوی آن باشد. از طرف دیگر، بازداشت نماینده اتحادیه اروپایی بیش از هر موضوع دیگری اثبات می‌کند برخلاف تبلیغات اخیر آمریکایی‌ها و شرکای اروپایی که کشورمان را مسؤول وقفه و بن‌بست در مذاکرات معرفی می‌کردند، مخالفان توافق را باید در جای دیگری جز تهران جست‌وجو کرد. 
 
* واکنش اولیانوف به بازداشت مورا
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعتراض خود نسبت به بازداشت معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در فرودگاه فرانکفورت در بازگشت از تهران را ابراز کرد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توئیتی نوشت: اگر با مقامات رده بالای اتحادیه اروپایی این‌چنین رفتار شود، آن وقت عامه مردم باید چه انتظاری داشته باشند؟ بیایید امیدوار باشیم که این تنها سوء‌تفاهمی باشد که دیگر تکرار نمی‌شود. 
***
    تمدید تحریم ضد ایرانی توسط بایدن؛ کاخ سفید: امکان تأمین نفت از منابعی غیر از ایران وجود دارد     
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اطلاعیه‌ای به وزیران خارجه، خزانه‌داری و انرژی آمریکا اعلام کرد عرضه نفت و محصولات نفتی از کشورهای غیر از ایران به اندازه‌ای هست که بتوان خریداری نفت و محصولات نفتی از ایران را به طرز محسوسی کاهش داد. در این بیانیه آمده است: «به موجب اختیارات محول‌شده به من در قانون اساسی و قوانین ایالات متحده به عنوان رئیس‌جمهور، من بعد از بررسی دقیق گزارش‌های ارائه‌‌شده به کنگره توسط اداره اطلاعات انرژی، از جمله گزارش آوریل 2022 و سایر عوامل مربوط نظیر وضعیت اقتصاد جهان، افزایش عرضه نفت توسط برخی کشورها، سطح ظرفیت اضافی تولید نفت و در دسترس بودن ذخایر راهبردی آمریکا، طبق بند 1245 قانون اختیارات دفاعی مالی سال مالی 2012 همگام با تصمیم‌های قبلی‌ام اعلام می‌کنم میزان عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهای غیر از ایران به اندازه‌ای هست که بتوان حجم خریداری نفت و محصولات نفتی از ایران توسط موسسات مالی خارجی یا به واسطه آنها را به نحو محسوسی کاهش داد. من کماکان به نظارت بر اوضاع در این زمینه ادامه خواهم داد. وزیر خارجه آمریکا مجاز است این تصمیم را در دفتر ثبت فدرال آمریکا منتشر کرده و به وی دستور داده می‌شود این کار را انجام دهد». 

 


Page Generated in 0/0143 sec