محمدرضا شرفالدین، تهیهکننده سینما ضمن اشاره به آخرین وضعیت اکران فیلم «زنانی که با گرگها دویدهاند»، بیان کرد تجربیات خود از فیلم «فرزند صبح» را در کتابی گردآوری خواهد کرد. به گزارش «وطنامروز»، محمدرضا شرفالدین، تهیهکننده فیلم سینمایی «زنانی که با گرگها دویدهاند» به کارگردانی امیراطهر سهیلی که بعد از 5 سال بتازگی پروانه نمایش آن صادر شده است درباره این پروژه گفت: این فیلم مربوط به سالها قبل است و متأسفانه دوستان سازمان سینمایی در دولت گذشته، از نظر ترکیب شورای پروانه نمایش موافق صدور مجوز برای این فیلم نبودند. بنده از قبل هم نسبت به ترکیب شورای پروانه ساخت و نمایش در دولت گذشته معترض بودم و دیدیم که خروجی کارشان تبدیل به وضعیت امروز سینما شد و چه ضررهایی برای جامعه داشت. اگر در میان این آثار چند فیلم خوب هم تولید شد، غالبا محصول دغدغه نهادها و اشخاص بوده و نمیتوان آنها را محصول ساختار سیستماتیک ارشاد دانست. این تهیهکننده به خبرگزاری مهر گفت: فیلم «زنانی که با گرگها دویدهاند» یکی از آثاری است که مورد بیمهری دوستان سازمان سینمایی در دولت گذشته قرار داشت. این فیلم به حوادث بعد از عملیات مرصاد میپردازد و در واقع داستان یک زن را روایت میکند که از سازمان مجاهدین خلق بریده و دچار بیهویتی شده است. به نوعی بریدن از یک سازمان تروریستی برای او یک تولد دوباره محسوب میشود. شرفالدین در ادامه با اشاره به تغییر مدیران سینمایی گفت: خوشبختانه هم شخص محمد خزاعی و هم مدیرانی که تا به امروز منصوب کرده است، افراد کاربلد، موجه و معتقدی هستند و به جرأت میگویم که سالها بود سازمان سینمایی چنین ترکیب خوبی را به خود ندیده بود. سینماگران هم باید کمی صبر داشته باشند. من هم به برخی اتفاقات این روزها و تصمیمات انتقادهایی دارم. در برخی جمعهای خصوصی هم این انتقادها را مطرح کردهام. وی در پاسخ به این سوال که این اظهارات به دلیل دریافت پروانه نمایش است؟ بیان کرد: نه واقعا چنین نیست، موضعام به این دلیل نیست که بعد از سالها توانستم برای فیلمم پروانه نمایش بگیرم. حرفهای امروز من را با مواضع قبلیام مقایسه کنید تا ببینید متر و معیارهای من چیست. البته هنوز ما حرکت جدیای را در سازمان سینمایی شاهد نبودهایم و امید دارم با صبر و حوصله سینماگران وضعیت بهبود یابد. شرفالدین درباره برنامهریزی برای اکران «زنانی که با گرگها دویدهاند» هم گفت: از همین امروز رایزنیهای خود را آغاز کردهایم و برخی مسیرهایی را که از قبل آغاز کرده بودیم و به دلیل عدم صدور پروانه نمایش متوقف مانده بود هم مجدد دنبال خواهیم کرد تا ببینیم چه نتیجهای حاصل میشود. واقعیت این است که بیش از پخش سینمایی، روی عرضه فیلم در فضای مجازی و پلتفرمهای اینترنتی حساب کردهایم. فکر میکنم این فیلم با توجه به ویژگیهایی که دارد در اکران آنلاین میتواند موفقتر عمل کند. این البته به این معنا نیست که اکران سینمایی جزو اهداف ما نباشد؛ حتما اکران در سالنهای سینما هم در دستور کار ما قرار خواهد داشت. اساسا فیلمهایی را که از ابتدا با نگاه نمایش روی پرده عریض سینما تولید شدهاند، مخاطب باید روی پرده عریض تماشا کند تا جزئیات آن را درک کند. با این نگاه نمیتوانیم از اکران عمومی چشمپوشی کنیم.
این تهیهکننده درباره ظرفیتهای این فیلم برای برقراری ارتباط با مخاطب هم مطرح کرد: این فیلم برای نسل امروز است که سوالات عمیقی درباره جنگ و فعالیتهای تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در ذهن دارد. این فیلم میتواند کمک کند تا این نسل بیشتر در جریان واقعیتهای این سازمان جهنمی قرار بگیرد. این تهیهکننده که فیلم پرحاشیه «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی را هم در کارنامه خود دارد، ضمن تأکید بر اینکه پرونده حواشی این فیلم را برای خود بسته است، از تدوین خاطرات خود از این پروژه در قالب یک کتاب خبر داد و توضیح داد: تصمیم دارم اسناد، مدارک و خاطرات مرتبط با تولید این فیلم سینمایی را به صورت مکتوب گردآوری کنم، چراکه معتقدم این تجربهها به درد سینمای ایران میخورد. برخی از این تجارب اگر پیش از این مکتوب و ارائه میشد شاید خیلی از اشتباهات را دیگر تکرار نمیکردیم. یکی از دلایل موفقیتهای هالیوود همین ثبت تجارب است. در سینمای ایران این راه بسته است و بهصورت خیلی خصوصی این تجربیات منتقل میشود. تجربیات خود از این پروژه را در کتابی با عنوان «فرزند صبح و ما ادراک فرزند صبح» گردآوری خواهم کرد و معتقدم این کتاب، بسیار جذابتر از خود فیلم خواهد شد.