printlogo


کد خبر: 248606تاریخ: 1401/2/25 00:00
دور دنیا

مقابله سوریه با طرح استعماری آمریکا
وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کمک آمریکا و غرب به گروه‌های تروریستی مسلح در شمال شرق و شمال غرب سوریه، عامل ویرانی توان اقتصادی سوریه و چپاول پنبه، نفت، گندم و آثار باستانی سوریه است. در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: سوریه از بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه آمریکا درباره دادن مجوز فعالیت اقتصادی در شمال شرق و شمال غرب سوریه شگفت‌زده نشد، زیرا دولت‌های آمریکا در رأس جنگ تروریستی سوریه از 10 سال پیش تاکنون هستند. وزارت خارجه سوریه بیان کرد: رویکرد آمریکا و غرب در اعمال اقدامات قهری یک‌جانبه به ویرانی زیرساخت‌ها سوریه و شهادت بسیاری از شهروندان بی‌گناهی منجر شده است که زیر بار طرح‌های آمریکا و غرب نرفتند.  
 
***
حماس: فراخوان شهرک‌نشینان برای یورش به مسجدالاقصی خطرناک است
«حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس دیروز گفت فراخوان گروه‌های صهیونیست برای یورش به مسجدالاقصی اقدامی خطرناک است که ممکن است به درگیری‌های نامحدود منجر شود. وی افزود: فراخوان یورش به مسجدالاقصی در روز یکشنبه (امروز) همزمان با سالروز فاجعه اشغال فلسطین، اقدامی خطرناک و تحریک احساسات ملت و امت ما است و رژیم اشغالگر مسؤول کامل پیامدهای آن است. بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، قاسم تصریح کرد یورش‌های مکرر به مسجدالاقصی تلاشی بیهوده برای تحمیل واقعیت ساختگی و تغییر این حقیقت تاریخی است که مسجدالاقصی یک مکان مقدس فلسطینی، عربی و اسلامی است. سخنگوی حماس همچنین فلسطینیان ساکن قدس، کرانه باختری و فلسطین اشغالی را به عزیمت به سمت مسجدالاقصی و ناکام گذاشتن طرح‌های رژیم اشغالگر دعوت کرد. گروه‌های صهیونیست اخیرا طی فراخوانی صهیونیست‌ها را برای یورش به مسجدالاقصی در روز یکشنبه (امروز) همزمان با سالروز فاجعه اشغال فلسطین دعوت کردند. 
 
***
عربستان ۲ شیعه را گردن زد
وزارت کشور عربستان از اجرای حکم اعدام ۲ تن از شیعیان اهل قطیف با شمشیر به بهانه‌های واهی خبر داد. دولت عربستان دیروز «حسین آل‌بوعبدالله» و «محمد خضر العوامی» ۲ جوان شیعی این کشور را به بهانه‌های واهی گردن زد. وزارت کشور عربستان این ۲ نفر را به اتهام‌هایی از جمله «همکاری با گروه‌های تروریستی، ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور و داشتن سلاح، مهمات و آر‌پی‌جی به قصد اخلال در امنیت کشور» متهم کرده بود. یک فعال توئیتری اهل قطیف گفت مقامات عربستان پس از اعدام حسین آل‌بوعبدالله و محمد خضر العوامی 2 فعال سیاسی و زندانیان فکر و اندیشه عربستان، پیکر آنان را در مکان نامشخصی دفن کردند. وزارت کشور عربستان اسفند گذشته هم از اجرای حکم اعدام ۸۱ نفر به اتهامات واهی «داشتن افکار نادرست، عقاید انحرافی، همکاری اطلاعاتی با داعش، القاعده و انصارالله یمن و اقدام علیه امنیت عمومی و ایجاد شورش و هرج و مرج» خبر داد که بیش از ۴۰ نفر از آنها شیعه بودند.  
 
***
بن‌سلمان در قاهره
شیخ تمیم در ترکیه
مقامات عربستان و قطر طی روزهای اخیر دور جدیدی از سفرهای دیپلماتیک را در برنامه خود قرار داده‌اند. منابع دیپلماتیک مصری از مقدمات سفر «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی به مصر طی چند روز آینده خبر دادند. این منابع در مصاحبه با العربی الجدید اعلام کردند سفر محمد بن‌سلمان در چارچوب گفت‌وگوهای مصر و عربستان پیش از اجلاسی است که قرار است ژوئن آینده در اراضی اشغالی با مشارکت رهبران آمریکا، مصر، بحرین، امارات و «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برگزار شود. در همین حال «شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر روز جمعه با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کاخ وحدالدین استانبول دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار بدون حضور خبرنگاران انجام شد اما روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای از جمله محورهای این دیدار ذکر شده است. 
 
***
طالبان پهپاد آمریکایی را عملیاتی کرد
طالبان اعلام کرد نظامیان این گروه پهپاد اسکن ایگل آمریکایی را که پیش از این توسط آمریکایی‌ها تخریب شده بود، عملیاتی کرده‌اند. پهپاد اسکن ایگل ساخت شرکت بوئینگ، توانایی پرواز 20 ساعته را دارد و مجهز به دوربین‌های بسیار پیشرفته الکترو اپتیکال است. این در حالی است که نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارشی نوشته است نیروهای آمریکایی پیش از خروج از افغانستان تجهیزات زیادی از جمله هواپیما، بالگرد و خودروی زرهی را به طور کامل و جزئی تخریب کردند. بر اساس این گزارش، 80 هواپیما و بالگرد و تعداد زیادی خودرو زرهی ارتش افغانستان توسط نیروهای آمریکایی منهدم شده است.  فارین پالیسی در ادامه نوشت: آمریکا 23,825 خودروی زرهی و 900 نفربر را در افغانستان جا گذاشته و این تجهیزات در حال حاضر در اختیار طالبان قرار دارد. 
 
***
اولین تماس تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه از زمان شروع جنگ اوکراین
با وجود تنش‌های بی‌سابقه بین آمریکا و روسیه طی ماه‌های گذشته، وزرای دفاع ۲ کشور جمعه شب به صورت تلفنی به درخواست طرف آمریکایی با یکدیگر رایزنی کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد محور تماس تلفنی «سرگئی شویگو» و «لوید آستین» شرایط کنونی در بحران اوکراین بوده است. در ادامه این بیانیه آمده است: سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه شب گذشته یک تماس تلفنی با رئیس پنتاگون داشت که به ابتکار طرف آمریکایی انجام شد. مسائل کنونی امنیت بین‌المللی از جمله بحران اوکراین محور مذاکرات بوده است. 

Page Generated in 0/0141 sec