printlogo


کد خبر: 248660تاریخ: 1401/2/26 00:00
دور دنیا

کارشناسان سازمان ملل: ترور «ابو عاقله» جنایت جنگی است
کارشناسان حقوقی سازمان ملل متحد در بیانیه مشترکی تأکید کردند شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره با لباس خبرنگاری، در حد جنایت جنگی است. این بیانیه توسط «فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه حقوق بشر در فلسطین اشغالی سال ۱۹۶۷، «موریس تیدبال بینز» گزارشگر ویژه درباره اعدام‌های غیرقانونی، «ریم السالم» گزارشگر ویژه در امور خشونت علیه زنان و «ایرن خان» گزارشگر ویژه درباره ترویج و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان صادر شده است. 
بنا بر گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، کارشناسان مذکور ترور شیرین ابوعاقله را محکوم کرده و خواستار اجرای تحقیقات شفاف، سریع، فراگیر و مستقل درباره شهادت او شدند. آنها همچنین تأکید کردند ترور ابوعاقله در راستای افزایش میانگین تجاوزات علیه خبرنگاران بویژه روزنامه‌نگاران فلسطینی است، به گونه‌ای که از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۴۵ روزنامه‌نگار فلسطینی کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند. 
***
طالبان از «اشرف غنی» برای حضور در مجمع افغان‌ها دعوت کرد
«جمال ناصر غروال» سفیر طالبان در مسکو تایید کرد طالبان از «اشرف غنی» رئیس‌جمهور پیشین افغانستان برای شرکت در نشست «مجمع افغان‌ها» دعوت کرده است. جمال ناصر غروال گفت: «اینکه مجمع افغانستانی‌ها یک لویه‌جرگه خواهد بود یا خیر هنوز مشخص نیست اما مقدمات این نشست در حال انجام است».
 این در حالی است که برخی منابع خبری مدعی شدند گروه طالبان با برگزاری یک نشست اضطراری یا «مجمع افغان‌ها»، توافق کرده و کمیسیونی به ریاست ملابرادر، معاون اول نخست‌وزیر دولت موقت نیز برای فراهم کردن مقدمات این نشست تشکیل شده است. یک منبع موثق به روزنامه‌ صبح کابل گفت ملا خیرالله‌ خیرخواه، وزیر مهاجران دولت موقت و شمار دیگری از مقام‌های ارشد طالبان نیز در این کمیسیون حضور خواهند داشت. 
پیش از این کشورهای مختلف از طالبان درخواست کرده بودند برای پایان بحران در افغانستان زمینه تشکیل دولت فراگیر با حضور اقوام مختلف را فراهم کند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز پیش‌تر از احتمال برگزاری یک «مجمع افغان‌ها» برای بحث روی مسائل افغانستان خبر داده بود. 
***
 فعال سیاسی عربستان: 
اعدام‌ها در این کشور با چراغ سبز آمریکا انجام می‌شود
«فواد ابراهیم» از شخصیت‌های مخالف نظام آل‌سعود در شبه‌جزیره عربستان معتقد است اعدام‌های اخیر در این کشور با چراغ سبز آمریکا انجام شده است. پایگاه اطلاع‌رسانی «جنبش آزادی و تغییر» وابسته به مخالفان نظام آل‌سعود دیروز (یکشنبه) به نقل از فواد ابراهیم نوشت: نسبت به اعدام‌ها در عربستان از سوی دولت آمریکا «خشنودی خاموش» وجود دارد. وی در حساب کاربری خود در «توئیتر» افزود: در سال‌های گذشته، دولت آمریکا یا یکی از بازوهای آن (کشورهای اروپایی یا منطقه‌ای هم‌پیمان با آمریکا)، نگرانی خود را درباره نقض حقوق بشر در کشور قتل و نفرت (عربستان) ابراز می‌کرد اما اکنون حتی همین موضع بسیار بسیار ابتدایی دیگر روی میز نیست یا از بین رفته است. او گفت: عجیب نیست که اعدام‌ها در عربستان سعودی با رضایت خاموش انجام می‌شود. این پایگاه اطلاع‌رسانی اضافه کرد نظام آل‌سعود روز شنبه با اعدام ۲ زندانی شیعه به نام‌های «محمد خضر هاشم العوامی» و «حسین آل‌بوعبدالله» در استان قطیف مرتکب جنایات جدیدی شد. به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی «جنبش آزادی و تغییر»، با اعدام این دو نفر تعداد اعدام‌‌‌شدگان در استان قطیف توسط آل‌سعود از ابتدای سال ۲۰۲۲ به ۴۳ نفر رسید که برخی از آنها کودک و کارگر بودند. 
***
تقابل آمریکا با چین و روسیه در شورای امنیت بر سر کره‌شمالی
سفیر آمریکا در سازمان ملل، اقدام چین و روسیه در عدم همکاری با اعمال تحریم‌های بیشتر بر کره‌شمالی را محکوم کرد. «لیندا توماس گرینفیلد» چین و روسیه را به دلیل عدم همکاری در اعمال تحریم‌های بیشتر بر کره‌شمالی پس از انجام چندین آزمایش موشکی جدید در سال جاری، محکوم کرد. وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل اظهار کرد: آمریکا قصد داشت تحریم‌های بیشتری را علیه کره‌شمالی به دلیل انجام 17 آزمایش موشک‌های بالستیک در سال جاری اعمال کند اما قطعنامه این تحریم‌ها با وتوی روسیه و چین مواجه شد. 
سفیر آمریکا با اشاره به اینکه کره‌شمالی هم‌اکنون برای انجام هفتمین آزمایش اتمی خود آماده می‌شود، تاکید کرد: این آزمایش‌ها تهدیدی برای امنیت منطقه و امنیت بین‌المللی است. شورای امنیت نباید در برابر این اقدامات ساکت باشد. سکوت شورا به این دلیل است که ۲ عضو شورا معتقدند سکوت شورای امنیت باعث تشویق کره‌شمالی برای توقف آزمایش‌های موشکی و نشستن بر سر میز مذاکره خواهد شد. این در حالی است که ۲ روز پیش، فرماندهی ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفت: ارتش ما شلیک یک موشک بالستیک کوتاه‌برد از سواحل سینپو در هامگیونگ از سوی کره‌شمالی را شناسایی کرده که به نظر موشک بالستیک با قابلیت پرتاب از روی زیردریایی است. همچنین الجزیره هفته گذشته گزارش داد کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی از ارتش این کشور خواسته قدرت خود را به هر شکل ممکن برای نابودی دشمن تقویت کند. 

Page Generated in 0/0059 sec