printlogo


کد خبر: 248676تاریخ: 1401/2/26 00:00
در شرایطی که نظام سلامت کشور نیازمند 100 هزار پرستار است، دانشگاه‌های علوم پزشکی با 5 هزار پرستار فعال قطع همکاری کردند
مزد پرستاری!

دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با 5 هزار پرستار که فعالیت چشمگیر و موثر در دوران مقابله با کرونا داشتند، قطع همکاری کرده‌اند که این موضوع سنخیتی با فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از جامعه پرستاری ندارد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، این روزها هر چند اخبار امیدبخشی درباره کنترل ویروس منحوس کرونا به گوش می‌رسد و این ویروس مغلوب ایستادگی و ایثار کادر درمان شده اما خبر قطع همکاری و تسویه‌حساب با 5 هزار پرستار مدافع سلامت، کام همگان را تلخ کرده است. 
در شرایطی که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر به طور مستمر بر ارتقای جایگاه شغلی و شرایط معیشتی جامعه بزرگ پرستاری تاکید فرموده‌اند و انتظار می‌رفت نهادهای متولی در چنین شرایطی قدردان تلاش و ایثار پرستاران در مسیر مقابله با کرونا باشند، روز گذشته رئیس سازمان نظام پرستاری در جمع خبرنگاران از قطع همکاری با هزاران پرستار خبر داد. 
این اتفاق ناگوار در حالی است که مطابق اظهارات این مقام مسؤول، کشور ما با کمبود 100 هزار نیروی پرستاری مواجه است. 
محمد میرزابیگی با بیان اینکه پرستاری در ایران در بسیاری از زمینه‌ها قدرتمندتر از سایر کشورهاست، اظهار داشت: پرستاری ایران به لحاظ تکنولوژی آموزش و سواد با چند کشور اول جهان برابری می‌کند اما به دلیل عدم رعایت استانداردهای نیروی انسانی نسبت به جمعیت، تخت و پزشک، نتوانسته‌ایم استانداردهای جهانی را پیاده‌سازی کنیم با این وجود در ۲ سال کرونا پرستاران بر بالین بیماران حاضر شدند. 
وی افزود: نزدیک به 200 پرستار شهید در ایام کرونا داشتیم. سرمایه‌گذاری در پرستاری و احترام به حقوق پرستاران برای تأمین سلامت جهانی شعار روز پرستار است. در روز پرستار مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که پرستاران را تقویت کنید و اگر تقویت نکنید در بحران‌ها دچار شکست می‌شویم. اگر بخواهیم سلامت مردم را تأمین کنیم باید در ابعاد آموزشی، استانداردهای خدمتی و حرفه‌ای و... توانمند باشیم. 
 
* فاصله زیاد تعداد پرستار در ایران با استانداردهای جهانی
رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پیگیری تحقق استانداردها وظیفه سازمان نظام پرستاری است، گفت: بحث استانداردسازی نیروی انسانی یکی از این پیگیری‌ها است. باید به ازای هر هزار نفر حداقل 4 پرستار داشته باشیم؛ به ازای هر تخت بیمارستانی در 24 ساعت باید 6 پرستار داشته باشیم ولی ما به رقم 5.2 اکتفا کردیم و الان 1.2 پرستار به ازای هر تخت در 24 ساعت داریم. همچنین به ازای هر پزشک باید حداقل 3 پرستار داشته باشیم اما تعداد پرستاران بسیار کمتر است. 
میرزابیگی با بیان اینکه 29 مکاتبه با دفتر ریاست‌جمهوری داشته‌ایم که عمده موضوعات آن بحث تبدیل وضعیت و تأمین نیروهای انسانی است، ادامه داد: بیش از 100 هزار پرستار در کشور کمبود داریم و باید سازمان امور اداری و استخدامی مجوزهایی به وزارت بهداشت بدهد. در دولت قبل 30 هزار تخت بیمارستانی اضافه شد که بیش از 60 درصد آنها، تخت ویژه بود و این مساله نیاز به نیروی پرستاری را افزایش می‌دهد و هر تعداد مجوز استخدام پرستاری که در دولت قبل داده شد صرف تأمین نیروی تخت‌های جدید شد و برای رفع کمبود نیروی پرستاری باید تلاش کنیم. 
 
* خدمات دادن یک پرستار به 11 بیمار!
میرزابیگی خاطرنشان کرد: در یک بیمارستان در بخش اطفال یک پرستار به 11 بیمار خدمت‌رسانی می‌کرد که قطعاً مردم و بیماران از این کمبود نیرو ضرر می‌بینند. 
وی با انتقاد از عملکرد برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: عملکرد برخی دانشگاه‌ها برخلاف قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری بود؛ در ۳ ماه گذشته در برخی از این دانشگاه‌ها 5000 نفر نیروی پرستاری که در دوره کرونا مشغول به خدمت بودند را تمدید طرح کردند و قول همکاری به آنها داده‌اند اما حالا با فروکش کردن کرونا با آنها قطع همکاری کرده‌اند در حالی که مقام معظم رهبری فرموده بودند با پرستاران مانند کارگران فصلی برخورد نکنید. 
 
* جزئیات پرداخت تعرفه خدمات پرستاری
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تصریح کرد: تعرفه‌گذاری نیاز به تدوین آیین‌نامه اجرایی، تعیین منابع لازم برای اجرای آن، تعریف کای پرستاری، تعریف ارزش‌های نسبی و بازتوزیع داشت. خوشبختانه ۴ مرحله اول انجام شده است. در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای بازتوزیع هستیم و جلسات مشترکی با وزارت بهداشت داریم. از ابتدای دی‌ماه سال گذشته، خدمات ارائه شده در سیستم HIS بیمارستان ثبت شده تا بازتوزیع ابلاغ شود، پس از ابلاغ آیین‌نامه بازتوزیع، معوقات مربوط به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از دی‌ماه پرداخت می‌شود. 
 
* مراقبت پرستار از بیماران مزمن، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد
میرزابیگی با بیان اینکه خدمات مراقبت از بیماران مزمن در منزل تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت، افزود: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یکی از ابعاد اصلاح نظام پرداخت است و زمینه برای اجرای عدالت در پرداخت را آماده می‌کند. هر اقدامی که در بحث تعرفه‌گذاری انجام می‌دهیم برای همه بخش‌های دولتی و غیردولتی اعم از بخش خصوصی، دولتی، نیروهای مسلح و... است. 
 وی یادآور شد: در حوزه کرونا ۲ قانون را در مجلس پیگیری می‌کنیم که یکی تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری و دیگری حمایت از پرستاران آسیب‌دیده از کرونا در قالب طرح شبه‌ایثارگری است. 

Page Generated in 0/0056 sec