printlogo


کد خبر: 248680تاریخ: 1401/2/26 00:00
اخبار

کاهش ۵۱ درصدی مدارس تخریبی کشور
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: سالانه ۱۹۵ هزار میلیارد ریال صرف مدرسه‌سازی در کشور می‌شود. مهرالله رخشانی‌مهر افزود: سالانه مبلغ ۱۹۵ هزار میلیارد ریال، مشتمل بر۱۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار ملی،۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار استانی و 35 هزار میلیارد ریال از سوی خیران صرف مدرسه‌سازی در سطح کشور می‌شود. عضو شورای معاونان وزارت آموزش‌و‌پرورش خاطرنشان کرد: ساخت مدرسه، منجر به تربیت انسان می‌شود و هر چه در این زمینه سرمایه‌گذاری شود، بازده بالاتری در آینده خواهد داشت. رخشانی‌مهر تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی نسبت به قبل از انقلاب و به‌رغم افزایش 3 برابری جمعیت دانش‌آموزی، ۳۵۰ درصد رشد داشته و نسبت مدارس تخریبی سطح کشور از۷۰ درصد در سنوات گذشته به ۱۹ درصد در حال حاضر کاهش یافته است. 
***
کشف انبارهای احتکار ۲۰۰ تن روغن خوراکی در جنوب تهران
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۲۰۰ تن انواع روغن خوراکی احتکارشده در ۲۰ انبار در جنوب تهران خبر داد. سرهنگ علی ولی‌پور‌گودرزی در تشریح جزئیات این خبر گفت:‌ در راستای پایش و کنترل بازار و جلوگیری از احتکار کالاهای اساسی، کارشناسان وزارت صمت و تعزیرات با محوریت پلیس امنیت اقتصادی، سرکشی از انبارها و رصد توزیع و قیمت کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی را بر عهده گرفته و نسبت به شناسایی ۲۰ انبار کالا در جنوب تهران که انواع روغن خوراکی را احتکار کرده بودند، اقدام کردند. 
وی با اشاره به اینکه کارآگاهان هر ۲۰ انبار کالا را با دستور قضایی پلمب کردند، افزود: از این انبارها بیش از ۲۰۰ تن روغن جامد و مایع خوراکی کشف و ضبط شد. به گفته رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ، کارشناسان ارزش ریالی اموال کشف شده را ۵۰ میلیارد ریال اعلام کردند. همچنین در این رابطه ۱۰ متهم دستگیر شدند که به جرم خود اعتراف کرده و برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شدند. 
***
استقبال قطر از آمادگی پلیس ایران برای تأمین امنیت در جام‌جهانی
سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور گفت قطر از پیشنهاد اعزام تیم‌های پلیس ایران برای جام‌جهانی استقبال کرده است. سردار مهدی حاجیان در نشست خبری، درباره برنامه و تمهیدات پلیس در بحث گردشگری جام‌جهانی بیان کرد: این آمادگی و زیرساخت‌های امنیتی هم در جزیره کیش و سایر استان‌های جنوبی وجود دارد، جلسات مستمر در این‌ رابطه صورت گرفته و آمادگی داریم امنیت گردشگران را برقرار کنیم. در بحث همکاری پلیسی بین‌الملل نیز از طریق سازمان اینترپل همکاری بین‌المللی در رویدادهای خاص روی می‌دهد و آمادگی اعزام تیم‌های پلیسی به کشور قطر را داریم، این آمادگی به آنها اعلام شده و آنها نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند. 
وی همچنین درباره گستاخ‌تر شدن مجرمان و افزایش پرونده‌های زورگیری خشن با سلاح سرد افزود: در بحث مبارزه با جرائم خشن، پلیس طرح‌های زیادی از جمله پاکسازی نقاط آلوده انجام می‌دهد و تعداد زیادی از این‌ افراد نیز بازداشت و تحویل دستگاه قضایی شدند. 
سردار حاجیان تصریح کرد: مجازات‌های ‌قانونی‌ باید متناسب با افعال مجرمان باشد و قانون‌گذار باید این موارد را در نظر بگیرد، همچنین در زندان‌ها نیز باید مجازات‌هایی در نظر گرفته شود تا این ‌افراد تنبیه شوند نه اینکه جسورتر و گستاخ‌تر شوند. 
وی درباره تغییر عنوان پلیس هم گفت: عنوان پلیس با توجه به تغییر ساختار از ناجا به فراجا تغییر کرد. حاجیان ادامه داد: به مرور زمان و طی یک سال آینده اسامی ناجا از روی خودروها و تجهیزات پلیس نیز تغییر کرده و عنوان فراجا روی آن نصب می‌شود. 
***
کاهش تعداد زندانیان مهریه 
رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور از کاهش محبوسان مهریه به ۶۰۰ زندانی خبر داد. سیداسدالله جولایی با تشریح آخرین وضعیت زندانیان جرائم غیرعمد گفت: با تلاش‌های انجام شده در راستای حبس‌زدایی از بدهکاران غیر بزهکار در ماه رمضان و البته تلاش‌های دستگاه قضا در زندان‌زدایی و کاهش ورودی محکومان غیرعمد هم‌اکنون ۲۸۶۸ زندانی بدهکار مالی و محکوم به پرداخت دیات غیرعمد (حوادث کارگاهی و سوانح رانندگی) در بند حضور دارند. 
وی با مقایسه آمار زندانیان بدهکار مهریه در اردیبهشت‌های ۵ سال گذشته گفت: جمعیت مردان بدهکار صداق از آمار ۲۵۰۰ زندانی در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به مرور در سال ۱۳۹۸ با یک شیب تند به تعداد ۱۲۲۹ محبوس کاهش می‌یابد و در ادامه با تاکید مکرر مراجع عظام تقلید درباره «عذر حبس بدهکاران دیون غیرمعوض» و البته دغدغه و اهتمام مسؤولان قوه ‌قضائیه این اعداد در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب تا عدد ۹۴۵ و ۸۲۱ زندانی مهریه تقلیل می‌یابد. 
رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور ادامه داد: امروز هم که آخرین آمار استخراجی در هفته پایانی اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی و اطلاع‌رسانی شد، خوشبختانه این عدد به کمتر از ۶۰۰ زندانی مرتبط با مطالبات و شکایات مهریه کاهش یافته است.  

Page Generated in 0/0057 sec