printlogo


کد خبر: 248683تاریخ: 1401/2/26 00:00
اخبار

لزوم حمایت از تولیدات داخلی نفتی
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران گفت: تاکنون ۲ نفتکش به طرف ونزوئلایی تحویل داده شده است، این در حالی است که شرکت‌های داخلی از تولیدات ملی حمایت نمی‌کنند. علی زارعی در رابطه با خودکفایی در صنعت نفت گفت: با وجود قدمت بالای صنعت نفت ما، هنوز هم در بخش‌های متعددی خودکفا نیستیم و به خارج وابسته‌ایم. بخشی از این مساله به دلیل سیاست‌های استعماری قبل از انقلاب اسلامی و بخش عمده آن هم به دلیل از بین رفتن فرصت‌های داخلی در سال‌های گذشته است. چرا با این سابقه در صنعت نفت باید ما همچنان در تأمین و ساخت برخی تجهیزات خاص وابسته باشیم؟ وی افزود: البته در مواردی هم به توانمندی‌های داخلی اعتماد شد، مثل پارس جنوبی و در نتیجه حرکت‌های بسیار خوبی با ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت‌هایی مانند صدرا آغاز و نتیجه مطلوب حاصل شد.
***
دلار 30 هزار و 400 تومان شد
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز گذشته با ۱۱۴ تومان کاهش ۲۵ هزار و ۵۵۶ تومان معامله شد. قیمت خرید هر دلار در این صرافی‌ها دیروز ۲۵ هزار و ۳۰۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۹۸۴ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۶۵۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۸۸۵ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۷۰۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۶ هزار و ۹۵۲ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات دیروز، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۲۸۱ تومان و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۲۴۰ تومان معامله شد. در بازار آزاد نیز دلار به قیمت 30 هزار و 400 تومان رسید.
***
درخواست ترکیه و عراق برای تمدید و افزایش واردات گاز از ایران
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: مذاکرات برای تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه و عراق در جریان است، البته این ۲ کشور درخواست افزایش میزان صادرات گاز را دارند. مجید چگینی اعلام کرد: مذاکره‌هایی با کشور ترکیه داشته‌ایم و آنها علاقه‌مند به تمدید قرارداد بودند و درخواست افزایش ظرفیت واردات گاز از ایران را دارند. وی ادامه داد: با توجه به امکاناتی که وجود دارد تلاش خود را برای این افزایش ظرفیت به کار خواهیم گرفت.
چگینی گفت: این موضوع در حال انجام است و در مذاکره تشکیل کارگروهی برای این امر مطرح شد که ضمن افزایش ظرفیت، تمدید قرارداد را نیز دنبال می‌کند. معاون وزیر نفت ادامه داد: جلسه نخست برای تمدید قرارداد برگزار شده و باقی کارها هم دنبال می‌شود. وی درباره صادرات گاز به عراق نیز گفت: عراق هم درخواست تمدید قرارداد داشته است. چگینی افزود: سال آینده قرارداد صادرات به عراق به اتمام می‌رسد که آنها درخواست تمدید قرارداد داشته‌اند. معاون وزیر نفت گفت: در سفر اخیر کارگروهی برای تمدید قرارداد راه‌اندازی شد تا این مساله مورد بررسی قرار گیرد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: تلاش لازم را برای فعال‌شدن تجارت گاز به کار می‌گیریم و پیگیری‌های لازم برای صادرات گاز به آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق انجام خواهد شد.
***
سند اجرایی هوش مصنوعی در کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال
معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سند اجرایی هوش مصنوعی در کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال بررسی شد و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس،  قول پیگیری مسکوت شدن ۲ طرح مجلس را داد. رضا باقری‌اصل، معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات در حساب توئیتری خود نوشت: کمیسیون راهبری ‎اقتصاد دیجیتال با حضور مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در آن سه دستور کار شامل بررسی سند اجرایی هوش مصنوعی، پیش‌نویس طرح دارایی‌های دیجیتال مجلس و طرح اعلام وصول شده حفاظت از داده‌های شخصی مجلس، مورد بررسی قرار گرفت. باقری‌اصل در ادامه افزود: سند اجرایی هوش مصنوعی که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات تهیه و تدوین شده است به کمیته کاربرد‌پذیری ارجاع شد. معاون امور دولت و مجلس وزیر ارتباطات ادامه داد: در این جلسه مقرر شد طرح مجلس و پیش‌نویس «لایحه حفاظت از داده‌ها» توسط کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال بررسی و طرح «دارایی‌های دیجیتال» مجلس با پیش‌نویس رمز ارزش دولت ادغام و توسط کمیته دارایی‌های دیجیتال بررسی و نهایی شود. باقری‌اصل گفت: در این جلسه «مجتبی توانگر» قول داد اگر این دو طرح مجلس در قالب لایحه توسط دولت و کارگروه اقتصاد دیجیتال ارائه شود، پیگیری مسکوت شدن آنها را در مجلس انجام خواهد داد.
***
نرخ سود بین‌بانکی افزایش یافت
طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ سود در بازار بین‌بانکی در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت‌ماه با رشد 0.01 درصدی نسبت به آخرین نرخ به 20.45 درصد رسید. تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درباره تغییرات نرخ سود بین‌بانکی نشان می‌دهد این نرخ در هفته منتهی به 22 اردیبهشت‌ماه رشد 0.01 درصدی داشته و به 20.45 درصد رسیده است. این در حالی است که این نرخ از چهارم آذرماه سال قبل به سطح 21 درصدی ورود کرد و از نیمه دی‌ماه کاهش یافت و به سطح 20 درصدی بازگشت که به نظر می‌رسد با حداقل تغییرات ممکن در محدوده 20 درصدی در حال تثبیت است. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه شود. این در حالی است که گروه دیگری از کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ بهره بین‌بانکی نباید کاهش یابد، زیرا اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین‌بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود.

Page Generated in 0/0109 sec