printlogo


کد خبر: 248684تاریخ: 1401/2/26 00:00
سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از روز گذشته آغاز به کار کرد
فروش خودرو همچنان با قرعه‌کشی
از این پس همه خودروسازان دولتی و خصوصی ملزم‌ هستند خودروهای خود را تنها از طریق این سامانه عرضه کنند

هفته پیش سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، سامانه یکپارچه فروش خودرو را معرفی و اعلام کرد: همه خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت هر گونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی (سامانه یکپارچه فروش خودرو) انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.  حال با تاخیر یک هفته‌ای، بر اساس اجرای بند ۵ از دستورات ابلاغی رئیس‌جمهور درباره چگونگی عرضه خودرو برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به نشانی sale.iranecar.com‌ از دیروز کار خود را آغاز کرد. 
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت در روزهای یکشنبه و دوشنبه، متقاضیان قادر خواهند بود از بخشنامه‌های مختلف فروش خودرو که از سوی تمام شرکت‌های خودروسازی ارائه‌ شده است، مطلع شوند و از روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه، امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم خواهد شد. 
در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه، بازه‌ زمانی یک هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در نظر گرفته ‌شده است و تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر روند تخصیص و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم تخصیص خودرو با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود.  عرضه خودرو بر اساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دوره‌های پیشین خواهد بود و تمام خودروسازان موظفند همه محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت. روند فروش خودرو در این سامانه شفاف است و به این شکل از تلاطم بازار، بازار‌سازی و سوءاستفاده سوداگران و تضییع حقوق مردم جلوگیری خواهد شد. 
عبدالله توکلی‌لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اینکه «سامانه تخصیص یکپارچه‌ خودرو‌» از روز گذشته آغاز به کار کرد، اظهار داشت: با راه‌اندازی «سامانه تخصیص یکپارچه‌ خودرو‌» دیگر هیچ خودروسازی بیرون از این سامانه خودرو عرضه نخواهد کرد، بنابراین همه خودروسازان بخش دولتی و خصوصی باید خودروهای خود را از طریق این سامانه عرضه کنند. 
وی با بیان اینکه ظرفیت عرضه خودرو چند برابر عرضه‌‌های پیشین است، گفت: در چند ماه گذشته تمرکز ‌روی تکمیل خودروهای ناقص و کف پارکینگی بوده است، بنابراین با تکمیل این خودروها، ظرفیت عرضه خودرو افزایش یافته است. 
توکلی‌لاهیجانی در گفت‌و‌گو با فارس بیان داشت: در حال حاضر خودروهای ناقص و به عبارتی کف پارکینگی خودروسازان به 50 هزار دستگاه رسیده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تعداد خودروهای کف پارکینگی خودروسازان حدود 200 هزار دستگاه بود. 
مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی از افزایش عرضه خودرو از تکمیل خودروهای کف پارکینگی و تولیدی که قابلیت عرضه به بازار را داشته باشد، ایجاد می‌شود، افزود: متاسفانه ۲ اتفاق نامطلوب در صنعت خودروی کشور در سال‌های گذشته وجود داشت که تلاش شد این مشکلات حل شود؛ اول اینکه آمار تولید منتشر شده توسط خودروسازان شامل تولیدات ناقصی بود که عملا قابلیت عرضه نداشت و در کف پارکینگ‌ها می‌ماند‌، دوم اینکه عرضه خودروسازان به صورت کم و قطره‌چکانی و البته هر خودروساز به صورت جداگانه و غیرشفاف انجام می‌شد که سبب شکل‌دهی بازارهای کاذب یا تداوم فعالیت سوداگران در این بازار می‌شد. وی افزود: با توجه به عرضه خودرو از طریق «سامانه تخصیص یکپارچه‌ خودرو‌»، عرضه خودرو به اندازه ظرفیت خودروسازان خواهد بود و به آنها اجازه نخواهیم داد که بیش از ظرفیت نسبت به عرضه خودرو اقدام کنند. 
***
    ایجاد فضای رقابتی و کاهش قیمت‌ها با واردات خودرو     
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست کلی این است که عواید واردات خودرو به همه طبقات جامعه از جمله اقشار متوسط و کم‌درآمد برسد و فضایی رقابتی ایجاد شود. توکلی‌لاهیجانی افزود: کلیات مباحث مربوط به واردات خودرو مصوب شده و حداکثر تا یک ماه آینده آیین‌نامه آن تهیه می‌شود.  این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: برخلاف صحبت‌هایی که به‌تازگی از سوی برخی عنوان شده، واردات خودرو منحصر به حجم موتور یا سقف قیمتی خاصی نیست و طیف‌های مختلفی از خودروها با حجم موتور و قیمت‌های مختلف، اتومبیل‌های برقی و... را شامل می‌شود که به روش‌های مختلفی وارد خواهند شد.  توکلی‌لاهیجانی تاکید کرد: سیاست کلی بر این است که عواید واردات خودرو به همه طبقات جامعه از جمله اقشار متوسط و کم‌درآمد برسد و فضایی رقابتی ایجاد شود، در غیر این صورت اگر واردات فقط منحصر به خودروهای لوکس و گرانقیمت باشد، هیچ تاثیری در فضای رقابتی نخواهد داشت و قیمت‌ها را در بازار تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.  مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای نخستین‌بار است که از واردات به ‌عنوان ابزار سیاست‌گذاری در جهت تولید دانش‌بنیان استفاده می‌شود تا در ادامه منجر به توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه شده و افزایش بازارها و مقاصد صادراتی را نیز به دنبال داشته باشد.  وی در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: شرایط برای واردات خودرو تسهیل شده و با توجه به فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش، با افزایش عرضه خودرو و همچنین شفافیت معاملات که اتفاق می‌افتد، عرضه‌ای چندبرابر دوره‌های گذشته را شاهد خواهیم بود.

 


Page Generated in 0/0172 sec