printlogo


کد خبر: 248692تاریخ: 1401/2/26 00:00
اخبار

امیرعبداللهیان: 
روابط تهران - پکن راهبردی است
نشست هم‌اندیشی گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و چین با حضور رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و چین، همچنین وزیر امور خارجه و معاونان اقتصادی و کنسولی و مسؤولان ارشد وزارت امور خارجه در محل این وزارتخانه برگزار شد. 
حسین امیرعبداللهیان پس از شنیدن نظرات نمایندگان، روابط تهران و پکن را راهبردی خواند و با تأکید بر نقش دیپلماسی پارلمانی در چارچوب گروه دوستی پارلمانی ایران و چین، آخرین وضعیت روابط تهران - پکن و رویکرد ایران در اجرای نقشه راه روابط با چین را توضیح داد. 
احمد امیرآبادی‌فراهانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین نیز در این نشست با قدردانی از توجه وزیر امور خارجه به نقش مجلس و نمایندگان مردم در نظارت بر جریان اصلی روابط سیاسی بویژه روابط جمهوری اسلامی ایران با چین، بر حمایت گروه دوستی پارلمانی ایران و چین از روند رو به رشد روابط همه‌جانبه با چین تأکید کرد. 
***
خطیب‌زاده: 
حقوق بشر بازیچه دست آمریکا شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی موضوع حقوق ‌بشر را یکی از مهم‌ترین قربانیان روابط بین‌الملل عصر حاضر عنوان و بیان کرد: مقوله‌ حقوق بشر به دلیل رویکرد کانون‌های قدرت بین‌المللی به ابزاری سیاسی برای پیشبرد اهداف آن کانون‌ها مبدل شده است. 
سعید خطیب‌زاده ایالات‌ متحده را به ‌عنوان دولتی برشمرد که در جعبه ‌ابزار سیاست خارجی خود از حقوق بشر به‌ عنوان یکی از ابزارهای معمول در پیشبرد اهدافش بهره می‌برد که نتیجه آن متاسفانه بازیچه گرفته شدن مفهوم‌ متعالی حقوق بشر بوده است.
***
دادستان کل کشور: 
امنیت مردم خط قرمز قوه ‌قضائیه است
دادستان کل کشور در واکنش به برخورد با کسانی که در جامعه مرتکب جرائم خشن می‌شوند، بیان کرد: بحث امنیت مردم خط قرمز قوه قضائیه، نیروهای انتظامی و امنیتی است، قوه‌ قضائیه وظیفه و تکلیف دارد با مرتکبان جرائم خشن در جامعه، قاطعانه برخورد کند. 
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدجعفر منتظری تصریح کرد: از نیروهای انتظامی و مسؤولان برقراری امنیت در جامعه انتظار داریم به صورت کلی با کسانی که موجب خدشه‌دار شدن امنیت مردم در هر منصب و جایگاه و مکانی می‌شوند، برخورد قاطع داشته باشند و قطعا قوه‌ قضائیه از آنها در این رابطه حمایت خواهد کرد. 
***
ایران از دستاورد جدید هوانوردی چین بهره‌مند می‌شود
محمد کشاورززاده، سفیر کشورمان در چین در توئیتی نوشت: ‏پس از سقوط یک فروند هواپیمای مسافری بوئینگ در چین در ماه گذشته و قطع پروازهای این نوع هواپیما در این کشور، موفقیت چین در ساخت هواپیمای مسافری سی919 را باید گامی مهم در صنعت هوانوردی و پایان انحصار بوئینگ و ایرباس دانست. بدون شک ایران از این دستاورد بهره‌مند خواهد شد. 
***
برگزاری نشست‌های مشترک اقتصادی با دیگر کشورها
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرد در نیمه اول سال‌ جاری برای برگزاری ۱۵ نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با دیگر کشورها برنامه‌ریزی شده است.  
مهدی صفری با بیان اینکه خوشبختانه در سایه تحرکات و اقدامات خوب انجام شده، برگزاری نشست‌های کمیسیون‌ مشترک اقتصادی با دیگر کشورها از رونق خوبی برخوردار شده است، اضافه کرد: این امر لازم است اما کافی نبوده و ضرورت دارد همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط با کمک بخش خصوصی تلاش کنند توافقات و تفاهمات این کمیسیون‌ها را به اجرا درآورند. 
وی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال گذشته بیش از ۶ کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار شد و قرار است در نیمه اول سال جاری نیز ۱۵ کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار شود، افزود: نشست کمیسیون مشترک با ارمنستان هفته گذشته برگزار شد و نشست کمیسیون با کوبا و اسلواکی نیز هم‌اکنون در تهران در حال برگزاری است. 
 صفری گفت: در راستای توسعه روابط اقتصادی موجود بین جمهوری اسلامی ایران و غنا نیز هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی قرار است روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار شود و در این کمیسیون مقرر است در حوزه‌های مختلفی همچون تجارت، سرمایه‌گذاری، ترانزیت و حمل‌و‌نقل، برق و انرژی، نفت و گاز، گمرک، بانکی و مالی، استاندارد و بهداشت رایزنی و تفاهماتی انجام شود. شایان ذکر است از طرف کشورمان وزارت جهاد کشاورزی و از طرف غنا وزارت امور خارجه مسؤولیت برگزاری کمیسیون مشترک را بر عهده خواهند داشت. ششمین اجلاس کمیسیون مشترک ۲ کشور آبان‌ماه ۱۳۹۶ در آکرا برگزار شده و سند نهایی به امضای طرفین رسیده بود. 
***
سلیمی: 
محاکمه دیپلمات ایرانی در اروپا پذیرفتنی نیست
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته (یکشنبه) در تذکری گفت: محاکمه دیپلمات ایرانی در کشورهای اروپایی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. آنهایی که امروز دم از قانون و کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌زنند، یک بار دیگر این قوانین را بخوانند و اینگونه با دیپلمات‌های ما رفتار نکنند. 

Page Generated in 0/0056 sec