printlogo


کد خبر: 248694تاریخ: 1401/2/26 00:00
دستنوشته جدید از دیپلمات اسیر ایرانی
20 روز بدون هواخوری زندانی بودم

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین اتریش است که سال ۲۰۱۸ در حال بازگشت به محل سکونت خود به اتهام واهی دست داشتن در عملیات بمب‌گذاری علیه گردهمایی سازمان تروریستی منافقین در پاریس بازداشت شد و اخیراً نیز حکم حبس 20 ساله‌اش در دادگاه تجدیدنظر آنتورپ بلژیک به تأیید رسید. 
روز گذشته همسر اسدالله اسدی با انتشار ۲ دستنوشته از همسرش، خبر از رفتار غیرانسانی مدعیان حقوق بشر با این دیپلمات کشورمان داد. 
اسدی در این ۲ دستنوشته آورده است: هیچ زندانی‌ای باور نمی‌کرد که من ۲۰ روز در بونکر نگهداری شده‌ام. بدترین افراد، چند شب در بونکر نگهداری می‌شدند و مجددا به سلول خود بازمی‌گشتند. در تمام ۲۰ روز اجازه هواخوری جمعی به من داده نشد. 
همچنین در دستنوشته دیپلمات اسیر ایرانی آمده است: در بونکر تمام وسایلم را پشت در گذاشتند. به جز یک عدد تشک پلاستیکی، یک پتو و یک توالت فرنگی هیچ چیز نبود و کف و سقف با کاشی و سرامیک بدرنگ پوشیده شده بود به نحوی که آن را به یک غسالخانه شبیه کرده بود. 
بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ بود که دادگاه کیفری آنتورپ (بلژیک)، با رد مصونیت دیپلماتیک اسدالله اسدی، وی را به 20 سال زندان محکوم کرد. اردیبهشت‌ماه سال گذشته این حکم تأیید شد و 20 اردیبهشت سال جاری نیز حکم حبس 20 ساله او به تأیید دادگاه تجدیدنظر رسید. 
عملیات دستگیری این دیپلمات ایرانی توسط پلیس امنیت اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ، بر مبنای اطلاعات دروغین عوامل رژیم صهیونیستی و همچنین گروهک تروریستی منافقین انجام شد. 
بنا به گزارش مهر، از آنجا که این دیپلمات ایرانی دارای مصونیت دیپلماتیک است، این اقدام از سوی کشورهای اروپایی بی‌سابقه است و رویه‌ جدیدی را در روابط بین‌الملل بنیان گذاشت، زیرا بر اساس «کنوانسیون وین راجع به روابط دیپلماتیک» ماموران سیاسی و فرستاده یک کشور در کشور دیگر، نباید مورد تعرض و تعقیب قضایی قرار گیرند. به عبارتی، ۲ کشور در قبال یکدیگر متعهد می‌شوند دیپلمات‌ها و مقامات ارشد دولتی یکدیگر را تحت تعقیب قانونی قرار ندهند.

Page Generated in 0/0061 sec