printlogo


کد خبر: 248702تاریخ: 1401/2/27 00:00
اخبار

آغاز میزبانی ایرانشهر از «شام آخر»
سالن ناظرزاده‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر از ساعت ۱۹:۳۰ دوشنبه (۲۶ اردیبهشت) میزبان نمایش «شام آخر»، اثری جدید از مسعود دلخواه شد. همچنین در آستانه آغاز نمایش، از پوستر نهایی این نمایش با طراحی محسن عامل رونمایی شد. به گزارش «وطن‌امروز»، عامل در معرفی پوستر طراحی‌شده گفت: این پوستر الهام گرفته از نقاشی «فرود از صلیب» (نقاشی شده بین ۱۴۳۵ و ۱۴۳۸ میلادی) موجود در موزه «دل پرادو» است. فروش روزهای نخست نمایش «شام آخر» با تخفیف‌های ویژه آغاز شده است. 
***
«خانم خزوک» در تالار حافظ
 نمایش «خانم خزوک» برداشتی آزاد از نوشته جبار باغچه‌بان با طراحی و کارگردانی حمید کیانیان، توسط گروه تئاتر موسسه خیریه توانمندسازی بچه‌های باران از امروز ساعت ۲۲ در تالار حافظ روی صحنه می‌رود. به گزارش «وطن‌امروز»، بازیگران این نمایش فاطمه بذرافشان، داوود بیگلری، مرتضی جوانشیر، زهرا چاهی، شقایق حسن‌زاده، ملیحه دری، خلیل قاسمی و شهاب مهدیزاده هستند. نمایش «خانم خزوک» داستان عامیانه ازدواج خاله سوسکه را روایت می‌کند. سایر عوامل نمایش «خانم خزوک» عبارتند از دستیار کارگردان: مجتبی رسولیان، آهنگساز: سیدسجاد شهرآئینی و مرسده فرخ، صداپیشگان: مجتبی ‌شفیعی و مرسده فرخ، ترانه‌سرا: عباس سپاهی‌یونسی. 
***
اهمیت ارتباط فرهنگی ایران و لبنان
رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگویی با محمد وسام المرتضی، وزیر فرهنگ لبنان بر گسترش فعالیت‌های مشترک فرهنگی و هنری و تعاملات سینمایی ۲ کشور ایران و لبنان تاکید کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، محمد خزاعی گفت: از آنجا که مشترکات دینی و آیینی و آرمانی بین ۲ ملت ایران و لبنان وجود دارد، زمینه‌ها و ظرفیت‌های خوبی برای همکاری‌های مشترک نیز وجود دارد و در این گفت‌وگو پیرامون موضوعات مختلف همکاری در حوزه فرهنگ و هنر مذاکره و تبادل نظر شد. خزاعی با بیان اینکه همگرایی و تعامل مسؤولان حوزه فرهنگ ایران و لبنان گامی مهم و موثر در مسیر تلاش برای توسعه و تقویت روابط فرهنگی و سینمایی ۲ کشور است، ادامه داد: در این گفت‌وگو روی تولیدات مشترک در حوزه‌های استراتژیک، برگزاری هفته‌های فیلم ایران در لبنان و هفته فیلم لبنان در ایران و نیز گسترش فعالیت‌های آموزشی و تربیت نیروی انسانی و کادرسازی در عرصه‌های مختلف هنری بویژه فیلمسازی و سینما در حوزه‌های سینمای مقاومت صحبت‌های جدی شد. رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: وزیر فرهنگ لبنان نیز در این گفت‌وگو ضمن تشکر از آقای اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تدارک سفر وی به ایران، بر اهمیت تعامل بیشتر و ارتباط فرهنگی بین ۲ ‌ملت تاکید کرد. 
***
مستند «تکم» و روایت یک تکم‌چی سالخورده
مستند «تکم» به کارگردانی احمد شادی به زندگی یک تکم‌گردان سالخورده می‌پردازد. به گزارش «وطن‌امروز»، احمد شادی، کارگردان مستند «تکم» گفت: عسگر تنها تکم‌گردان (پیام‌آور نوروز) در دامنه کوه سبلان است. او هر سال با برپایی آیین تکم‌گردانی، آمدن بهار را به خانواده‌ها در روستاهای دور‌افتاده خبر می‌دهد. عسگر بعد از چند سال وقتی تصمیم می‌گیرد برای تکم‌گردانی به زادگاهش در کنار رود ارس برود، در طول مسیر ادامه کار برای او دشوار می‌شود. شادی ادامه داد: نکته‌ای که من را علاقه‌مند کرد تا به سراغ این شخصیت بروم اهمیت تکم‌گردانی در منطقه آذربایجان است. در منطقه آذربایجان بویژه شهر اردبیل، تکم‌گردانی یک آیین فولکلور است. عسگر تنها تکم‌گردانی است که این آیین را هر سال در روستاها برپا می‌کند. من 8 سال پیش برای ساخت مستندی دنبال زندگی شخصیت‌هایی رفتم که به نوعی با میراث فرهنگی در ارتباط بودند و تا به حال، کسی درباره آنها فیلمی نساخته بود. عسگر یکی از این شخصیت‌ها بود که ۶ سال پیش با او آشنا شدم. در حقیقت روایت مستند من از آنجا و در آن زمان شکل گرفت. 
***
انتشار کتاب «کرونایی‌ها همراه ندارند»
مجموعه داستان کوتاه «کرونایی‌ها همراه ندارند» نوشته امیر پروسنان که با قیمت ۳۷ هزار و ۲۰۰ تومان در ۱۲۴ صفحه توسط انتشارات صدای معاصر منتشر شده، در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است. به گزارش«وطن‌امروز»، کتاب «کرونایی‌ها همراه ندارند»، پنجمین کتاب و سومین مجموعه داستان امیر پروسنان است که مضامین اجتماعی دارد. پروسنان درباره این مجموعه داستان کوتاه گفت: داستان‌های این مجموعه از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ نوشته شده و در برخی داستان‌ها به موضوع بیماری همه‌گیر کرونا پرداخته شده است. وی ادامه داد: فضاهای داستانی در این کتاب نیز مانند کتاب‌های قبلی در تهران و رشت می‌گذرد و مضامینی مانند تنهایی انسان امروز و روابط انسانی در شخصیت‌پردازی‌ها و طرح‌های داستانی مورد توجه بود. پیش از این، ۲ مجموعه داستان کوتاه «مرگ خاموش آقای نویسنده» و «زن‌ها همیشه همین طور هستند» و همچنین داستان بلند «سمت چپ، اتاق اول» از امیر پروسنان منتشر شده بود. همچنین مجموعه شعر «غصه‌های یک تبعیدی» از امیر پروسنان سال ۱۳۸۵ در رشت منتشر شده بود.

Page Generated in 0/0053 sec