printlogo


کد خبر: 248706تاریخ: 1401/2/27 00:00
دور دنیا

مسکو: آمریکا نتایج تحقیق درباره تسلیحات بیولوژیک را مخفی کرده است
سناتور برجسته روس اعلام کرد مسکو قصد دارد از طریق سازمان ملل درباره نقض کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین تحقیقات انجام دهد. «کنستانتین کاساچف» سناتور روس دیروز (دوشنبه) با تأکید بر اینکه ایالات متحده از روی عمد اطلاعات مربوط به تحقیقات سلاح‌های بیولوژیک تحت حمایت پنتاگون در اوکراین را مخفی می‌کند، گفت مسکو قصد دارد از طریق سازمان ملل درباره نقض‌های احتمالی کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی (BWC) تحقیقاتی را آغاز کند. بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، کاساچف تصریح کرد کمیسیون پارلمانی درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیک، شواهدی را از دیپلمات‌های روس دریافت کرده که نشان می‌دهد ایالات متحده و اوکراین از این کنوانسیون پیروی نمی‌کنند. سناتور روس توضیح داد: «ما درباره فعالیت‌های خود در سطح سازمان ملل حرف می‌زنیم و امیدواریم تحقیقات بین‌المللی کاملی مطابق با بندهای 5 و 6 کنوانسیون سازمان ملل [ممنوعیت تولید سلاح‌های بیولوژیک] آغاز شود». در عین حال، «ایرینا یارووایا» معاون رئیس دومای روسیه نیز گفته است واشنگتن و کی‌یف اطلاعات جعلی در اختیار دبیرخانه کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی قرار داده‌اند.
***
ملک سلمان از بیمارستان مرخص شد
«ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود» پادشاه عربستان سعودی پس از انجام معاینات پزشکی و تکمیل برنامه درمانی و دوره نقاهت، بیمارستان تخصصی ملک فیصل در جده را ترک کرد. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی تصاویری از ملک سلمان را در حال خروج از بیمارستان در حالی که با عصا حرکت می‌کند و کنار او «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی و تعدادی از مشاورانش هستند، منتشر کرده است. دیوان پادشاهی عربستان یکشنبه هفته گذشته اعلام کرد ملک سلمان بن عبدالعزیز معاینات پزشکی و کولونوسکوپی را در بیمارستان تخصصی «ملک فیصل» جده انجام داده است. دیوان پادشاهی همچنین اعلام کرد نتایج کولونوسکوپی خوب بوده است اما به‌ طور دقیق مشخص نشده است که شاه چه ‌مدت در بیمارستان خواهد ماند. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، در بیانیه دربار سلطنتی آمده است تیم پزشکی تصمیم گرفتند پادشاه را برای مدتی برای استراحت در بیمارستان نگه ‌دارند. شاه 86 ساله عربستان سال 2020 تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفت و باتری قلب خود را در ماه مارس تعویض کرد. این برای دومین بار در ۲ ماه گذشته است که شاه سعودی راهی بیمارستان می‌شود. 
***
پوتین: گسترش ناتو، با پاسخ روسیه مواجه خواهد شد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: ما با فنلاند و سوئد مشکلی نداریم اما هرگونه گسترش جغرافیای ناتو با واکنش روسیه مواجه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی گفت نامزدی سوئد و فنلاند برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روسیه را تهدید نمی‌کند اما ممکن است مسکو را به پاسخ وادارد. 
فنلاند و سوئد عملا تمایل خود را برای عضویت در ناتو اعلام کرده‌اند، هر چند ترکیه به عنوان یکی از اعضای آن، همچنان سد راه الحاق این ۲ کشور به ائتلاف نظامی ناتو است و شروطی را برای ورود فنلاند و سوئد به ناتو تعیین کرده که اجابت آنها شاید کار چندان ساده‌ای نباشد. جنگ اوکراین که بسیاری از معادلات را بویژه در حوزه اروپا و ناتو برهم زده، موجب شده است سوئد و فنلاند که طی چند دهه گذشته بنا به دلایل تاریخی و ملاحظات ژئوپلیتیک موضعی بی‌طرفانه داشتند، امروز شتابان در جست‌وجوی یافتن فضایی زیر چتر ائتلاف نظامی ناتو باشند. در حالی که کشورهایی همچون نروژ، دانمارک و ایسلند رسما عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، ۲ کشور سوئد و فنلاند بنا بر دلایل تاریخی و ژئوپلیتیک به این پیمان نظامی ملحق نشدند؛ سوئد و فنلاند در دوران جنگ سرد موضعی بی‌طرف داشته و از همسویی با مواضع آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق خودداری کردند. پوتین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد هدف اصلی تاسیس لابراتوارهای بیولوژیکی با تامین مالی آمریکا در قلمروهای جمهوری‌های شوروی سابق، گردآوری اطلاعات بیولوژیکی و مطالعه روی الگوهای شیوع ویروس‌هاست. 
***
کاهش محبوبیت ترامپ
با آنکه تحلیلگران سیاسی و بخشی از قانونگذاران جمهوری‌خواه ادعا می‌کنند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنان نیروی محرکه غالب در این حزب است اما یک نظرسنجی جدید نشان داد شمار قابل توجهی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه، افراد جدید را بر ترامپ ترجیح می‌دهند. به نوشته وبگاه «نیوز ویک»، ترامپ تا حد زیادی به عنوان یک چهره سیاسی قطبی‌کننده حتی در درون حزب خود تلقی می‌شود. افرادی که خود را «هرگز ترامپ» لقب داده‌اند، به پس زدن نفوذ و کنترل او بر حزب جمهوری‌خواه ادامه می‌دهند. با ادامه انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در سال جاری، نامزدهای مورد نظر ترامپ غالب و تقریبا در تمام رقابت‌های خود تاکنون پیروز شده‌اند. با این حال، نظرسنجی منتشر شده توسط شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» مجمع تحقیقاتی «هارت» و مؤسسه افکارسنجی «پابلیک آپینیون استراتجیز» نشان داد بخش قابل توجهی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در واقع ترجیح می‌دهند شخص دیگری سکان رهبری حزب آنها را به دست گیرد. به نوشته نیوزویک، این نظرسنجی نشان داد یک‌سوم (۳۳ درصد) رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در مرحله مقدماتی انتخابات معتقدند ترامپ رئیس‌جمهور خوبی بود اما زمان آن فرا رسیده است که سران جدیدی روی کار بیایند. طبق این افکارسنجی، ۱۰ درصد دیگر نیز گفته‌اند ترامپ رئیس‌جمهور بدی است و اکنون زمان آن فرا رسیده است که حزب جمهوری‌خواه بدون او به کار خود ادامه دهد. در مجموع، این نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۳ درصد از رای‌دهندگانی که قصد دارند در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان امسال رای دهند، ترجیح می‌دهند حزب‌شان رهبران جدیدی داشته باشد یا از کنترل رئیس‌جمهور سابق خارج شود. 

Page Generated in 0/0061 sec