printlogo


کد خبر: 248720تاریخ: 1401/2/27 00:00
8 نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند
نگرانی از سویه‌های جدید و عادی‌انگاری مردم

تعداد مرگ‌‌های ناشی از کرونا برای دومین روز متوالی روی عدد 8 ثابت ماند اما دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا اعلام کرده است عادی‌انگاری کرونا در ایران و نیز شیوع سویه‌های جدید در برخی کشورها نگران‌کننده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، آمار مرگ‌‌و‌میر، ابتلا و بستری‌های روزانه بیماران کرونایی با گذشت بیش از ۲ سال به شرایط مناسب‌تری رسیده است اما از آنجا که میانگین رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک در اماکن عمومی کاهش یافته و به حدود 48 درصد رسیده است، نگرانی‌هایی را در میان کارشناسان و مدیران نظام سلامت ایجاد کرده است. 
بنا به اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به 26 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۶۵ نفر از آنها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۴۳۴ نفر رسید. همچنین در طول این 24 ساعت، متاسفانه 8 بیمار «کووید-19» نیز جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری هم در کشور به ۱۴۱ هزار و ۲۳۲ نفر برسد. البته خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۲۲ هزار و ۹۱۱ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۷۵۵ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
همچنین تاکنون ۵۱ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۴۶ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز و نارنجی کرونا نیست اما 259 شهرستان در وضعیت زرد و 189 شهرستان در وضعیت آبی این بیماری قرار دارند. 
درباره آخرین آمار رسمی واکسیناسیون نیز اعلام شده است: تاکنون ۶۴ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۷۳۶ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۵۰۸ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۲۱۶ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۴۶۰ دوز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز اخیر، ۴۰ هزار و ۳۵۵ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه سویه‌های جدید این بیماری در برخی کشورها نگران‌کننده است، گفت: مردم دچار عادی‌انگاری شده‌اند و با این تصور که آمار کرونا کاهش یافته و به پایان کرونا رسیده‌ایم، در اماکن عمومی، فضاهای سربسته، وسایل نقلیه عمومی، همایش‌ها، کنسرت‌ها و خیابان‌ها، ماسک‌های خود را برداشته‌اند. با جدیت تاکید می‌کنم شیوع کرونا تمام نشده و شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید همچنان رعایت شود. 
دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه برگزاری جلسه کمیته علمی کشوری «کووید-۱۹» اظهار کرد: در این جلسه بحث استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در دوره «کووید-۱۹» مطرح شد که یکی از اساتید نتایج مطالعات خود در این زمینه را توضیح داد. بر اساس این مطالعه، مشخص شد در ۱۰ بیمارستان دانشگاهی و ۴۳ هزار بیماری که در این ۱۰ بیمارستان بستری شدند، ۱۰۰ درصد بیماران حداقل یک آنتی‌بیوتیک و ۵۰ درصد آنها حداقل ۳ آنتی‌بیوتیک برای مقابله با کرونا مصرف کردند که این میزان، بی‌رویه محسوب می‌شود. بیشترین آنتی‌‌بیوتیک مصرف شده در بخش‌های عادی، آزیترومایسین و بیشترین آنتی‌بیوتیک مصرف شده در بخش‌های ویژه، مروپنم بوده است. هزینه‌ای هم که در این مدت برای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های بی‌رویه صرف شده، چیزی حدود 2.2 میلیون دلار بوده است. 
وی افزود: در این مطالعه همچنین مشخص شد در بیمارستان‌هایی که مصرف آنتی‌بیوتیک بیشتر بوده، میزان مرگ‌و‌میر بالاتری نیز در بین بیماران کرونایی گزارش شده است که عوامل مختلفی از جمله عوارض آنتی‌بیوتیک‌ها و تداخلات دارویی در این زمینه دخیل است. بنابراین لازم است آگاهی پزشکان در این زمینه افزایش یابد، زیرا استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌تواند میزان مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا را کاهش دهد و شاید به دلیل عوارض و تداخلات دارویی اثرات عکس نیز بگذارد. از سوی دیگر بار زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. بنابراین لازم است از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماران مبتلا به کرونا جلوگیری شود. 
وی درباره استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: با توجه به اینکه گزارش‌هایی از بعضی کشورهای آفریقایی و آمریکا درباره بروز سویه‌های جدید کرونا در این کشورها و همچنین بروز دوباره سویه‌های ترکیبی دلتا و اُمیکرون در برخی کشورهای خاورمیانه وجود دارد، نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است در آینده دوباره با موج‌هایی از ویروس کرونا مواجه باشیم، ایجاد شده است. بنابراین توصیه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا همچنان بر این است که پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتما رعایت شود، بویژه توسط گروه‌های پرخطر. 
 
* پرخطرها دوز چهارم را تزریق کنند
جماعتی ادامه داد: توصیه دیگر ما این است که گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، افراد یا بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند یا داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، لازم است دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند. کودکان ۵ تا ۱۱ ساله هم که انجام واکسیناسیون کرونا برای‌شان به تصویب رسیده، حتما واکسیناسیون را انجام دهند. وی در ادامه با بیان اینکه پاندمی کرونا در دنیا و ایران به پایان خود نرسیده است و ما وارد مرحله اندمیک نشده‌ایم، گفت: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم مردم دچار عادی‌انگاری شده‌اند و با این تصور که آمار کرونا کاهش یافته و به پایان کرونا رسیده‌ایم، در اماکن عمومی، فضاهای سربسته، وسایل نقلیه عمومی، همایش‌ها، کنسرت‌ها و خیابان‌ها ماسک‌های خود را برداشته‌اند. با جدیت تاکید می‌کنم شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان باید رعایت شود و به هیچ عنوان تصور نشود کرونا پایان یافته است.
 

Page Generated in 0/0056 sec