printlogo


کد خبر: 248724تاریخ: 1401/2/27 00:00
تأکید رئیس‌جمهور بر بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تعمیق داخلی‌سازی در صنعت نفت
نفت شتاب‌دهنده دانش‌بنیان‌ها

گروه اقتصادی: رئیس‌جمهور دیروز در بازدید از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در صنعت نفت کشور اقدامات خوبی در راستای ارتقای فعالیت‌های فناوری‌پایه و علم‌پایه دنبال شده است، گفت: شرکت‌های فعال در عرصه صنعت نفت اقداماتی را در این راستا آغاز کرده‌اند که باید این روند سرعت بیشتری بگیرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نمایشگاه نفت امسال که مطابق دوره‌های پیش از شیوع ویروس کرونا برگزار شد، صبح روز جمعه با حضور وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت و رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت و دیروز به پایان رسید. گفتنی است نمایشگاه امسال با رونق دوباره صنعت نفت شاهد حضور ۴۴ شرکت خارجی از ۱۱ کشور جهان بود. 
این نمایشگاه میزبان ۱۲۰۰ شرکت داخلی و ۴۴ شرکت خارجی یا نمایندگی شرکت‌های خارجی بود. شرکت‌های حاضر در این دوره از نمایشگاه افزون بر شرکت‌های ایرانی، ملیت‌هایی از ۱۱ کشور جهان شامل ایتالیا، اسپانیا، امارات، کره‌جنوبی، سوییس، آلمان، اوکراین، آفریقای‌جنوبی و بلژیک بودند. همچنین نمایندگان بلندپایه‌ای از شرکت‌های خارجی از این نمایشگاه بازدید کردند. 
از مجموع ۴۴ شرکت خارجی حاضر در نمایشگاه بیست‌و‌ششم نفت، ۱۳ شرکت خارجی، ۱۲ شرکت نمایندگی خارجی و ۱۹ شرکت داخلی ارزی- ریالی بودند. 
رئیس‌جمهور در بازدید سرزده خود در روز آخر نمایشگاه نفت با تاکید بر ضرورت ضمیمه شدن دانایی به توانایی، افزود: اگر دانایی‌ها و دانش ضمیمه توانمندی‌ها شود، می‌توان کار قابل ارائه در بازارهای داخل و خارج ارائه کرد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران از رویدادهای مهم صنعتی در کشور است، خاطرنشان کرد: از همه دست‌اندرکاران، وزیر نفت و شرکت‌هایی که فعالانه در این نمایشگاه حضور یافته و محصولات‌شان را عرضه کردند، قدردانی می‌کنم و امیدوارم در آینده شاهد توسعه کمی و کیفی بیشتری در این صنعت باشیم. 
رئیس‌جمهور درباره ارزیابی خود از سطح کیفی و کمی این نمایشگاه گفت: گزارش‌هایی که به بنده رسیده و گفت‌وگوهایی که در جریان این بازدید با مسؤولان غرفه‌ها داشتم، حاکی از آن است که پیشرفت خوبی بویژه در عرصه کیفی رخ داده است و این موضوع، آینده بسیار روشنی را نوید می‌دهد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مهم صادرکننده نفت، گاز و محصولات پتروشیمی در جهان است، تصریح کرد: متخصصان کشورمان در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. اینکه ۷۰ درصد تجهیزات صنایع نفت، پتروشیمی و گاز مورد نیاز را متخصصان و شرکت‌های ایرانی در داخل کشور تولید می‌کنند، بسیار مایه خوشحالی و امیدوارکننده است اما نباید به این نقطه اکتفا شود. 
رئیس‌جمهور گفت: در کنار توسعه کیفی، توسعه کمی صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی می‌تواند از سویی به ایجاد اشتغال بویژه در عرصه فعالیت‌های دانش‌بنیان کمک کند و از سوی دیگر ظرفیت‌های صادراتی کشور را ارتقا دهد. متوقف شدن در وضعیت فعلی و غفلت از توسعه‌های کمی و کیفی خطاست. 
 
* حمایت از داخلی‌سازی نفتکش‌ها
از دیگر بازدیدکنندگان رو گذشته نمایشگاه نفت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که حضور او به واسطه وجود شرکت‌های متعدد زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی دارای اهمیت است. حجت‌الله عبدالملکی گفت: اتفاق خوبی در این ماه‌ها رقم خورده که تلاش برای داخلی‌سازی خود نفتکش است. با بهره‌گیری از ظرفیت بانک‌ها و بخشی از سود شرکت ملی نفتکش قرار است به سمت داخلی‌سازی حرکت کنیم.
وی دیروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه نفت اظهار داشت: طبق گزارش‌های اعلام شده، شرکت ملی نفتکش ایران جزو ۳ ناوگان دنیاست که در جهت داخلی‌سازی نفتکش طبق گزارش‌های مدیرعامل مذاکراتی با سایر شرکت‌ها شده است. 
وی افزود: به طور قطع از این داخلی‌سازی حمایت خواهیم کرد.  وزیر کار به شرایط سخت کارگران در حوزه نفت و انرژی اشاره کرد و گفت: مساله کارگری در شرایط سخت در شورای ‌عالی کار مدنظر است، ضمن اینکه وزرا در وزارتخانه‌های خود به وضعیت کارگران رسیدگی می‌کنند. 
وی ابراز داشت: بخش زیادی از جامعه ما را کارگران تشکیل می‌دهند که درباره تعیین دستمزد و وضعیت آنها در شورای‌ عالی کار، نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی حضور دارند و با نگاه سه‌جانبه‌گرایی توافق‌ها شکل می‌گیرد که دولت نیز از این تصمیم‌ها پشتیبانی می‌کند. 
عبدالملکی با بیان اینکه در دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی تمرکز بر تحول الگوی مدیریت با نگاه جهادی و استقرار مدیران انقلابی است، گفت: ۵۲۰ مورد انتصاب در وزارت کار انجام شده که ۳۰۰ نفر در حوزه اداری بوده است. 
وی ادامه داد: این تغییر رویکرد دستاوردهای خوبی داشته است که منجر به رکورد در تولید و سودآوری برای شرکت‌های زیرمجموعه‌های صندوق‌های پنجگانه وزارت کار شده است. 
وزیر کار با اشاره به افزایش ۲ برابری حمل نفت خام در دولت سیزدهم گفت: شرکت ملی نفتکش که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌هاست، دستاوردهای خوبی داشته است، برای حمل نفت هیچ مشکلی ندارد و ظرفیت حمل افزایش یافته است. 
وی بیان کرد: یکی از اتفاق‌های خوب در شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، گرایش به رویکرد دانش‌بنیان و تولید داخل است. یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در حوزه پالایشگاهی موفق به داخلی‌سازی هزار و ۵۰۰ قطعه شده است و سایر شرکت‌ها برای برطرف‌کردن نیازهای فناورانه با شرکت‌های دانش‌بنیان وارد مذاکره شده‌اند. 
عبدالملکی خاطرنشان کرد: آخر امسال گزارشی از فعالیت و عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه این وزارتخانه به رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه خواهیم داد که رضایت ایشان را جلب می‌کند. 

Page Generated in 0/0057 sec