printlogo


کد خبر: 248725تاریخ: 1401/2/27 00:00
اخبار

روبل روسیه در بالاترین سطح 5 سال گذشته در برابر یورو
ارزش روبل روسیه در برابر یورو در معاملات دیروز به بالاترین میزان در 5 سال گذشته رسید.  آنطور که رویترز گزارش کرده است، در معاملات دیروز بازار ارز، ارزش روبل روسیه به بالاترین میزان 5 سال گذشته رسید. اعمال محدودیت در معاملات ارزی باعث شده تا ارزش روبل روسیه در برابر یورو به 64 روبل افزایش یابد. به دلیل سیاست‌های دولت روسیه در حمایت از ارز ملی این کشور، شاهد آن هستیم که روبل طی سال جاری بهترین عملکرد را‌‌‌‌‌‌‌‌ در بین ارزهای جهان داشته است. روبل در معاملات دیروز در برابر دلار هم 0.9 درصد بالا رفت و به 63.96 روبل به ازای هر دلار آمریکا رسید که تقریبا نزدیک به بالاترین سطح خود از فوریه 2020 تاکنون محسوب می‌شود. مناقشات منطقه‌ای بین روسیه و غرب و نگرانی‌ها نسبت به بسته‌های تحریمی جدید اتحادیه اروپایی علیه روسیه به بهانه درگیری نظامی با اوکراین از جمله موضوعاتی است که هم‌اکنون بازار روی آنها متمرکز است اما اثرات منفی با اجرای سیاست الزام عرضه ارز از سوی شرکت‌های صادراتی روسیه به بازار داخلی این کشور در کنار دیگر محدودیت‌ها خنثی شده است. 
***
‌ساخت کریدور جدید  بین ایران و ارمنستان
وزیر امور زیرساخت‌های ارمنستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ارمنستان علاقه‌مند به احداث کریدور شمال- جنوب میان ۲ کشور ایران و ارمنستان است، گفت: ارتباط ایران و ارمنستان در بخش حمل‌و‌نقل نه‌تنها ارتباط بین ۲ کشور را فراهم می‌کند بلکه در توسعه حمل‌و‌نقل بین‌الملل مؤثر است. نل سانوسیان تاکید کرد: دولت ارمنستان ساخت این کریدور از خاک خود را جزو اولویت خود می‌داند و فعالیت‌های مقدماتی آن را به سرعت انجام می‌دهد. وی با بیان اینکه ارمنستان خوشحال می‌شود که شرکت‌های ایرانی هم در احداث این کریدور مشارکت کنند، افزود: من به عنوان مسؤول ساخت جاده‌های ارمنستان از رانندگان و کامیون‌دارانی که در مسیر فعلی تردد می‌کنند عذر می‌خواهم. وزیر امور زیرساخت‌های ارمنستان با بیان 2 خبر مثبت پیرامون ترانزیت بین ایران و ارمنستان گفت: برخلاف وجود مشکلات در این مسیر، حمل بار جاده‌ای نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه رشد هم داشته است و در حال حاضر در مسیر جاده تاتو که به عنوان جایگزین آزادراه گوریس به قاپان در نظر گرفته شده مشکلاتی در زیرساخت وجود دارد که در حال برطرف کردن این مشکلات هستیم.  سانوسیان با اشاره به مذاکرات ارمنستان با طرف ایرانی در حوزه خدمات مهندسی گفت: دیروز از نمایشگاه نفت و گاز تهران بازدید کردم و از نزدیک در جریان تجهیزات فنی و مهندسی تولید شرکت‌های ایرانی قرار گرفتم و از پیشرفت‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه مهندسی آگاه شدم. وی در تشریح توانایی شرکت‌های ایرانی در زمینه احداث جاده گفت: فردا(امروز) نیز از آزادراه تهران- شمال و پیشرفت‌های فنی و مهندسی ایران در حوزه راه‌سازی بازدید می‌کنم. وزیر امور زیرساخت‌های ارمنستان گفت: ایران و ارمنستان ۲ کشوری هستند که نقطه مقابل ترانزیت دنیاست و امکان ترانزیت کالا از خلیج‌فارس به ارمنستان و از آنجا به دریای سیاه و اروپا فراهم است. 
***
47 درصد واحدهای صنفی کارتخوان و 18 درصد صندوق مکانیزه دارند
کارشناس مالیاتی گفت: از 3 میلیون واحد صنفی در کشور 18.6 درصد مجهز به صندوق مکانیزه فروش و 47.5 درصد مجهز به دستگاه کارتخوان هستند. میزگرد واکاوی مالیات بر عایدی سرمایه دیروز در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این میزگرد خانم مهاجری، کارشناس اقتصاد با ارائه پژوهشی گفت:‌ تعداد واحدهای صنفی در کشور 3 میلیون و 50 هزار واحد است که از این تعداد 1.4 میلیون واحد مجهز به کارتخوان هستند که 47.5 درصد از واحدها را تشکیل می‌دهند و حدود 586 هزار و 162 واحد صنفی یعنی 18.6 درصد هم دارای صندوق مکانیزه فروش هستند. وی گفت:‌ این آمار بر اساس گزارش دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور ارائه شده است. کارشناس اقتصاد‌ با اشاره به اینکه افزایش نرخ تورم در کشور ما به صورت مداوم وجود دارد، گفت:‌ برخی فعالان اقتصادی با خرید دارایی می‌خواهند هزینه تورم را پوشش دهند، عده‌ای از کشورها بر دارایی‌های بلندمدت، مالیات بر عایدی سرمایه وضع نمی‌کنند یا اینکه نرخ آن را برای بلندمدت بسیار کاهش می‌دهند اما در همان کشورها گفته می‌شود اگر دارایی در کمتر از یک سال به فروش رسید باید مالیات بالایی از آن گرفت اما بیش از یک سال نرخ مالیات بشدت کاهش پیدا می‌کند و حداکثر 20 درصد می‌شود. وی در ادامه هم گفت: کشورهای همسایه پاکستان و ترکیه که هر دو دارای تورم دو‌رقمی بودند اما داشتن عایدی بر سرمایه که در درازمدت نگهداری می‌شود را بعد از 5 سال معاف از مالیات می‌کنند و برخی کشورهای همسایه هم مالیات بر عایدی سرمایه ندارند و آنهایی هم که دارند بخشی از هزینه‌های تعمیر و نگهداری دارایی را به عنوان هزینه آن دارایی قبول و معاف از مالیات می‌کنند. 

Page Generated in 0/0056 sec