printlogo


کد خبر: 248745تاریخ: 1401/2/28 00:00
دور دنیا

بنی گانتس: ممکن است بخش‌هایی از اسرائیل را از دست بدهیم
 روزنامه «یسرائیل هیوم» چاپ سرزمین‌های اشغالی در گزارشی نوشت «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یک نشست‌ محرمانه، درباره از دست دادن مناطق الجلیل (در شمال) و نقب (در جنوب فلسطین اشغالی) ابراز نگرانی شدید کرده است. طبق این گزارش، گانتس هفته گذشته در دیدار با اعضای فراکسیون حزب «کاحول لفان» در کنست که خود در رأس آن قرار دارد، گفته است اگر رژیم صهیونیستی در الجلیل و نقب سرمایه‌گذاری نکند، در نهایت مجبور خواهد شد قطعنامه سازمان ملل درباره «دو دولتی» بودن فلسطین اشغالی را بپذیرد و این ۲ منطقه را از دست بدهد. او به صراحت گفته است تسلط فلسطینی‌‌ها به برخی مناطق در آینده بعید نیست و «دولت یهود» طی سال‌های پیش رو کوچک خواهد شد و ممکن است اسرائیل از لحاظ جغرافیایی به مساحت میان شهر «الخضیره» که در جنوب حیفا واقع شده تا شهر «غدیرا» که در ۲۵ کیلومتری جنوب تل‌آویو است، محدود شود. یسرائیل هیوم در ادامه نوشت غلبه بافت جمعیتی الجلیل و نقب به نفع فلسطینی‌ها و افزایش احساسات ملی‌گرایانه در میان آنها، از دیگر دلایل نگرانی بنی گانتس درباره از دست دادن کنترل این ۲ منطقه است. 
***
سفر اردوغان به امارات برای دومین‌بار ظرف ۳ ماه
رئیس جمهور ترکیه دیروز برای دومین بار طی چند ماه گذشته به امارات رفت. به نقل از «عربی۲۱»،‌ رجب طیب اردوغان دیروز به همراه «خلوصی آکار» وزیر دفاع، «نومان کورتولموش» معاون دبیرکل حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) و «فخرالدین آلتون» رئیس اداره ارتباطات ترکیه به امارات سفر کرد. پیش‌تر اردوغان اعلام کرده بود برای تسلیت به محمد بن زاید آل‌نهیان، رئیس جدید امارات، به این کشور سفر خواهد کرد. با بهبود روابط ۲ کشور پس از سال‌ها روابط متزلزل، اردوغان اواسط فوریه پس از سفر محمد بن زاید به ترکیه در نوامبر گذشته و امضای چندین قرارداد بین ۲ کشور، از امارات دیدن کرد. امارات شنبه اعلام کرد شورای عالی فدرال این کشور که متشکل از ۷ عضو است، محمد بن‌زاید را به اتفاق آرا به عنوان رئیس این کشور انتخاب کرد. رئیس متوفی امارات جمعه پس از درگذشت در سن ۷۴ سالگی در قبرستان «البطین» در ابوظبی پایتخت این کشور به خاک سپرده شد. 
***
کاهش برخی محدودیت‌های آمریکا علیه کوبا؛ دائمی یا باز هم مقطعی؟
وزارت خارجه آمریکا با انجام برخی اقدامات، اندکی در سیاست‌های خود در قبال کوبایی‌ها بازنگری کرد اما مشخص نیست این بازنگری دائمی است یا همچون گذشته مقطعی خواهد بود. دولت جو بایدن با انجام اقداماتی چون کاهش برخی محدودیت‌های دوران دونالد ترامپ در زمینه ارسال وجه از سوی کوبایی‌های ساکن آمریکا به خانواده‌های خود و سفر به این کشور و افزایش سرعت روند صدور روادید آمریکا برای کوبایی‌ها موافقت کرد. این اقدامات که پس از بررسی‌های طولانی‌مدت دولت آمریکا انجام می‌شود، اگر چه می‌تواند نشانگر تغییراتی در رویکرد واشنگتن در مقابل هاوانا از زمان آغاز به کار جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ باشد اما نمی‌تواند روابط با کوبا را به دوره دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بازگرداند. در زمان دولت اوباما، جریان حواله‌ها با مشکلات کمتری مواجه بود. همچنین محدودیت‌های سفر کمتر و خدمات سریع‌تر روادید وجود داشت.
 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: اقدامات اعلام شده در روز دوشنبه برای حمایت بیشتر از مردم کوبا، فراهم کردن ابزارهای اضافی برای زندگی عاری از ظلم دولت کوبا و جست‌وجوی فرصت‌های اقتصادی بیشتر است. در این بیانیه آمده است سقف حواله‌های خانوادگی که قبلا به یکهزار دلار در هر ۳ ماه کاهش پیدا کرده بود، لغو شده و به اعضای غیرخانواده اجازه ارسال کمک‌های مالی داده خواهد شد. 
***
تکاپوی آمریکا برای مقابله با بحران کمبود شیرخشک کودکان
سازمان غذای و داروی آمریکا (FDA) روز گذشته از مجموعه اقداماتی برای افزایش ذخیره شیرخشک کودکان در سراسر این کشور و مقابله با کمبود این ماده حیاتی خبر داد. بر اساس گزارشی که در نشریه هیل منتشر شده، این اقدامات شامل افزایش موقتی واردات و ایجاد مکانیسم فروش آسان‌تر شیرخشک برای شرکت‌هایی است که به طور عادی شیرخشک نمی‌فروشند. بر این اساس، سازمان غذا و دارو تاکید کرد واردات نوعی شیرخشک خاص و توزیع شیرخشک تولیدی یک کارخانه خاص در آمریکا، هدفی موقتی است و دوباره پس از بهبود شرایط و برطرف شدن کمبود آن در سراسر آمریکا، صادرات این محصول از سر گرفته می‌شود. «رابرت کالیف» کمیسیونر سازمان غذا و داروی آمریکا در این باره اظهار کرد این سیاست جدید برای 180 روز آینده قابل اجراست و آمریکا برای افزایش تنوع شیرخشک تولیدی خود و در دسترس بودن بیشتر آن، پس از برطرف شدن مشکل کمبود فعلی و تامین کافی زنجیره تولید و ثبات در بازار، تصمیم‌گیری خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0084 sec