میثم خسرویویشکایی: درباره فهرست منتشرشده تسهیلات کلان، فارغ از اینکه ارقام بدهی چقدر است، باید مشخص شود آیا این بدهی جاری است یا غیرجاری
عضو گروه بازارهای مالی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطنامروز»، درباره افشای اطلاعات تسهیلات کلان گفت: این واژه به نوعی با بار منفی استفاده میشود، در حالی که بنا بر منطق قانون بودجه، اساسا این افراد کسانی نیستند که نمیخواهند پول بانکها را پس بدهند.
میثم خسرویویشکایی افزود: منظور از بدهکار کسی است که به هر دلیلی از بازپرداخت بدهی خود امتناع میکند اما کسانی که اکنون اسامی آنها منتشر میشود، دارای بدهی جاری هستند، به این معنا که بموقع پول خود را باز پرداخت میکنند و فقط به واسطه اینکه اندازه کسبوکار آنها اندازه بزرگی بوده است، در اندازه بزرگی نیز تسهیلات دریافت کردهاند.
وی با بیان اینکه این تسهیلات یا به منظور سرمایه در گردش یا راهاندازی خط تولید که نیازمند سرمایه ثابت خیلی زیادی است، دریافت شده، گفت: باید مراقب باشیم حقی از این افراد ضایع نشود.
وی ادامه داد: زمانی که به شخصی بیش از حد تسهیلات پرداخت میشود، به تبع آن سودآوری و سلامت بانک به سلامت و سودآوری دریافتکننده تسهیلات گره میخورد.
خسرویویشکایی با بیان اینکه منطق ریسک تمرکز خود را در قالب تسهیلات و تعهدات کلان نشان میدهد، گفت: منطق شایع اطلاعات تعهدات و تسهیلات کلان این است که اگر بانک خواست ریسک تمرکز قبول کند و رفتار پرریسک داشته باشد، باید به همه ذینفعان از جمله سپردهگذاران و سهامداران اعلام کند چنین ریسکی را پذیرفته است.
کارشناس مسائل اقتصادی افزود: درباره تسهیلات تعهدات، بانک فارغ از اینکه اساسا آن تسهیلات نکول شده است و فرد دریافتکننده، تسهیلات دریافتی را منظم پرداخت میکند یا خیر، باید این را بر مبنای ریسک تمرکز افشا کند.
* تسهیلات کلان افراد مرتبط منتشر نشده است
خسرویویشکایی با تصریح این موضوع که تسهیلات کلان افراد مرتبط هنوز منتشر نشده است، گفت: قانون بودجه بند «د» تبصره ۱۶ حکم میکند تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط را منتشر کنند، به این ترتیب که افراد مرتبط پایه زیرمجموعه بانک چقدر تسهیلات گرفتهاند.
وی ادامه داد: اشخاص حقیقی مرتبط با بانک یعنی اعضای هیاتمدیره، اعضای هیات عامل، خانوادههای آنها و بستگان درجه یک، چقدر از تسهیلات بانکی بهرهمند شدهاند؛ اینها اشخاص مرتبط هستند که بانک مرکزی فهرست آنها را منتشر نکرده است.
خسرویویشکایی با بیان اینکه قرار نیست بانک از عموم مردم جذب سپرده داشته باشد اما تسهیلات کلان را به گروه خود پرداخت کند، گفت: باید یک عدالت در این پرداختها برقرار باشد، زیرا زمانی که بانک به شرکت زیرمجموعه خود وام و تسهیلات اعطا میکند، عمدتا ضوابط اعتباری و ضوابط جلوگیری از غیر جاری شدن مطالبات را رعایت نمیکند.
کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بانک اگر از یک شرکت وثیقه میگیرد از شرکتهای زیرمجموعه خود وثیقه دریافت نمیکند و این ریسک به همه ذینفعان از جمله سهامداران و سپردهگذاران تحمیل میشود.
وی با تاکید بر ضرورت اعلام ریسک اعطای تسهیلات بانکها به ذینفعان گفت: همه ذینفعان باید در جریان باشند که بانک چنین ریسکی را انجام داده؛ منطق این نوع افشای تسهیلات این است.
* افشای اطلاعات مثبت اما فهرست ناقص است
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقدام وزارت اقتصاد مبتنی بر منطق ریسک نبود، اضافه کرد: اساسا اسامی کسانی که به بانکها بدهی داشتند، در این فهرست منتشر شد.
خسرویویشکایی فهرست منتشر شده دریافتکنندگان تسهیلات کلان را دارای ایراداتی عنوان کرد و افزود: فهرست منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره تسهیلات کلان نیز ناقص بوده و یکسری از جزئیات در این فهرست نیامده است.
وی گفت: با کلیات افشای اطلاعات موافق هستیم اما چند انتقاد اساسی به این موضوع وجود دارد؛ نخست اینکه این افشا مبتنی بر منطق تمرکز ریسک در بانکداری نبود، زیرا بر اساس نسبت سرمایه پایه، اگر ریسکی وجود دارد، باید اعلام شود.
کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه، انتشار جزئیات را یک ضرورت در منطق افشای اطلاعات بیان کرد و گفت: فارغ از اینکه ارقام بدهی چقدر است، باید مشخص شود آیا این بدهی جاری است یا غیرجاری؟
خسرویویشکایی توضیح داد: این نوع از انتشار اطلاعات این تصور را ایجاد کرده که همه دریافتکنندگان این تسهیلات، کلاهبردار هستند، یعنی اینگونه برداشت شده که این تسهیلات غیرجاری است اما در فهرست منتشرشده، این امر مشخص نیست.
وی ادامه داد: به نظر میرسد منطقی که در قانون بودجه آمده، منطق کاملتر و قابل دفاعتری است و باید روی آن تمرکز شود.
* بانکها طبق مقررات باید فهرست تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط را منتشر کنند
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: کمیته نظارت بانکی (بال) به عنوان مرجع مقرراتگذاری و نظارت بانکی ۳ رکن را برای نظارت بر بانکها معرفی میکند. رکن اول، الزامات سرمایهای است، یعنی نسبت کفایت سرمایه یا نسبتهای اهرمی.
وی ادامه داد: رکن دوم الزاماتی است که روی داراییهای بانکی قرار میدهند، مثلا بانکها را ملزم میکنند که اینقدر داراییهای نقد یا شبهنقد مثل اوراق دولتی داشته باشید یا معادل سپردههای فرار منابع نقد هم داشته باشید که اگر سپردهگذار مراجعه کرد، منابع کافی در اختیار بانک باشد.
خسرویویشکایی رکن سوم را شفافیت و نظم بازار برشمرد و گفت: این جزو استانداردهای بینالمللی (IFRS) است. بر این اساس، بانکها باید تسهیلات اشخاص مرتبط و ریسک تسهیلات کلان را منتشر کنند و به اطلاع همه ذینفعان برسانند.
وی ادامه داد: این امر اگر اجرا شود، همراستای شفافیتی است که در کشور ما یا کشورهای دیگر انجام میشود.
درباره نقش نظارتی بانک مرکزی در موضوع دریافتکنندگان تسهیلات کلان نیز گفت: بانک مرکزی نقش نظارتی خود را انجام میدهد؛ تکلیف بودجهای بانک مرکزی این بوده که تا پایان خرداد این فهرست را منتشر کند که این کار را در زودتر از موعد تعیین شده انجام داد.
خسرویویشکایی عملکرد بانک مرکزی را در افشای اطلاعات تسهیلات کلان مثبت عنوان کرد و گفت: این فهرست باید تکمیل شود.
کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس در عین حال افزود: به طور کلی بانک مرکزی در دورههای قبلی مدیریتی یک دستورالعمل درباره شفافیت موسسات مالی و اعتباری داده بود که بانکها باید بر اساس موارد قید شده در قانون بودجه اطلاعات خود را در سایت قرار دهند. اما هیچ بانکی آن را اجرا نکرده و در این موضوع بانک مرکزی مقصر است. در واقع بانک مرکزی در الزام بانکها در اجرای مصوبه خود به بانکها کوتاهی داشته است.