printlogo


کد خبر: 248762تاریخ: 1401/2/28 00:00
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر:
اعزام حجاج بدون تزریق واکسن ویژه منتفی است

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: هماهنگی‌های لازم برای ‌تامین و تزریق واکسن مننژیت انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته آینده واکسن مننژیت تامین و در استان‌ها توزیع شود. طاهر درودی اظهار کرد: دستورالعمل‌های حج تمتع امسال از سوی سعودی‌ها دیر اعلام شد اما با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قبل شده بود کارهای اولیه انجام شد و با هماهنگی سازمان حج و زیارت، آمادگی کامل برای ارائه خدمات به زائران را داریم. 
وی تصریح کرد: بر اساس اعلام عربستان، افراد صرفا با حداکثر 65 سال سن و در دست داشتن جواب PCR منفی (هنگام ورود به عربستان) اجازه تشرف به سرزمین وحی را دارند. تزریق واکسن کرونا یکی دیگر از شرایط الزامی زائران برای ورود به عربستان است و مسؤولان ایرانی توصیه جدی به زائران دارند که این موضوع را جدی بگیرند و با توجه به زمان باقیمانده حتما وضعیت واکسیناسیون خود را بررسی کنند. 
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره واکسن‌های مورد تایید کشور عربستان اظهار داشت: بر اساس اعلام سعودی‌ها و بر اساس واکسن‌های موجود در ایران، واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک مورد تایید است و همه زائران ایرانی باید قبل از ورود به عربستان حداقل 2 دوز از یک نوع از واکسن‌های مورد تایید را تزریق کنند. درودی ادامه داد: به افرادی که به هر دلیلی واکسن دیگری غیر از این 3 نوع واکسن تزریق کرده‌اند، توصیه اکید می‌‌کنیم با توجه به هماهنگی‌هایی که با وزارت بهداشت انجام شده در زمان باقیمانده از واکسن سینوفارم استفاده کنند. معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد: این افراد اگر در هفته‌ جاری دوز اول واکسن سینوفارم را تزریق کنند قاعدتا با توجه شروع اعزام‌ها از یک ماه آینده برای تزریق دوز دوم زمان کافی خواهند داشت و به صورت استاندارد و بدون مشکل می‌توانند وارد عربستان شوند. 
وی درباره کسانی که واکسن‌های دیگری (۲ دوز و بالاتر) تزریق کرده‌اند، افزود: با هماهنگی انجام‌شده، وزارت بهداشت این اجازه را صادر کرده است که افراد در دوز چهارم یا پنجم هم بتوانند سینوفارم دریافت کنند. بر این اساس افرادی که 2 دوز واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک زده‌اند مورد تایید عربستان است و نیاز به تزریق واکسن دیگری نیست و ‌قاعدتا مشکلی برای ورود به عربستان ندارند. معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در ادامه تصریح کرد: علاوه بر موضوع واکسن کرونا، زائران سرزمین وحی قبل از ورود به کشور عربستان باید واکسن مننژیت دریافت کنند و طبق سال‌های قبل، وظیفه تامین و تزریق این واکسن بر عهده جمعیت هلال‌احمر ایران است. وی افزود: زائران ایرانی قبل از اعزام به حج تمتع باید معاینات پزشکی انجام بدهند و در صورت احراز شرایط مناسب جسمانی توسط پزشک سایر کارهای آنها برای اعزام انجام خواهد شد. امسال به دلیل شرایط خاص کرونا به نسبت سال‌های قبل در بحث معاینات محدودیت‌هایی برای استطاعت جسمی زائران هم وجود دارد. 

Page Generated in 0/0060 sec