printlogo


کد خبر: 248763تاریخ: 1401/2/28 00:00
همزمان با هفته ملی جمعیت تأکید شد
ضرورت تشویق خانواده‌ها به داشتن 3 یا 4 فرزند

این روزها همزمان با هفته ملی جمعیت، کارشناسان بر ضرورت جلوگیری از ایجاد بحران سالمندی و تلاش برای اجرای دقیق قانون جوانی جمعیت تاکید دارند. 
به گزارش «وطن‌امروز» یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌های جمعیتی کشور این است که اگر نرخ رشد جمعیت با روند نامناسب کنونی ادامه داشته باشد، کشور در آینده نزدیک با بحران سالمندی مواجه خواهد شد. از سوی دیگر، مهم‌ترین نکته برای اجرای قانون جوانی جمعیت و ترغیب مردم به تشکیل خانواده و فرزندآوری، این است که موفق به جلب همراهی و نظر مساعد مردم در این مسیر شویم، بنابراین ارائه تسهیلات واقعی فرزندآوری بدون روال پیچیده اداری، تشویق جوانان به ازدواج و رفع موانع اقتصادی، فرهنگ‌سازی برای داشتن بیش از ۲ فرزند و نیز مقابله با محتوای منفی و سوء که توسط شبکه‌های ماهواره‌ای ترویج می‌شود، بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. در همین باره، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ایران در آستانه سالمندی جمعیت قرار دارد و این یکی از بحران‌های جدی برای آینده کشور است. کمال حیدری افزود: متأسفانه ایران با توجه به کاهش نرخ باروری دچار خدشه شده و ما نگران این هستیم که در آینده با سالمندی جمعیت، بحران‌های آتی از جمله بحران‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در پیش رو داشته باشیم که البته غیرقابل جبران است. وی ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به ظرفیت‌ها برای باروری سالم، فرزندان سالم و زندگی سالم بتوانیم افراد را به فرزندآوری تشویق کنیم. در حال حاضر اهتمام خانواده‌ها باید در جهت فرزندآوری بیش از ۲ فرزند باشد و اگر به دنبال این هستیم که ایرانی پویا، بالنده و جوان داشته باشیم باید داشتن ۳ یا ۴ فرزند را در دستور کار خود قرار دهیم. 
 
* اقدامات فرهنگی در کنار رفع موانع اقتصادی
همچنین سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، در همایش «ایران جوان» گفت: وقتی به شاخص جایگزینی جمعیت نگاه می‌کنیم نتیجه کار رضایت‌بخش نیست. مثلا تعداد تولدها در کشور پس از ابلاغ سیاست‌ها یعنی در سال ۹۳ به نسبت سال ۹۲ و همچنین در سال ۹۴ به نسبت سال ۹۳، رو به افزایش بوده است اما از سال ۹۵ این روند کاهشی می‌شود. وی تصریح کرد: سال 97 جمعیت کشور با کاهش 120 هزار تولد روبه‌رو شد که یکی از بیشترین کاهش‌های نرخ زاد و ولد در طول تاریخ کشورمان محسوب شد. همچنین سال 1398 نسبت به سال پیش از آن ۱۲۰ هزار تولد کمتر داشتیم. سجادی با بیان اینکه رشد جمعیت کشور در حال حاضر بشدت کاهنده است، افزود: البته فراموش نکنیم که در حال حاضر ایران در مقایسه با سایر کشورها و نمونه‌های جهانی، ساختار جمعیت قوی و خوبی دارد و بنا به تعاریف جمعیت‌شناختی، در «پنجره جمعیتی» به سر می‌بریم اما سرعت کاهش نرخ باروری در ایران باید متوقف شود. 
وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: در نظر داشته باشیم که در کنار رفع موانع اقتصادی و معیشتی، باید اقدامات فرهنگی و آموزشی موثر و دسترسی آسان به مشاوره بویژه مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده را در اولویت قرار دهیم.  

Page Generated in 0/0064 sec