printlogo


کد خبر: 248764تاریخ: 1401/2/28 00:00
اخبار

۱۱ میلیون مجرد در سن ازدواج داریم
سرپرست مؤسسه تحقیقات جمعیت گفت: ۸۸ درصد جوانان در سن ازدواج، تمایل به ازدواج دارند و ما با مساله عدم تمایل به ازدواج مواجه نیستیم اما یکسری موانع اقتصادی مانند شغل و مسکن داریم که ناشی از سوء‌مدیریت است. مسعود عالمی‌نیسی اظهار داشت: در بحث تجرد طبق آخرین آمار 11.6 میلیون مجرد در سن ازدواج داریم. این عدد بسیار بزرگ است و همین بازه سنی انباشت عدم ازدواج‌هایی است که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: در بحث ناباروری بر اساس تخمین‌ها بین ۳ تا 3.5 میلیون زوج نابارور داریم که هر سال حدود ۲۰ درصد ازدواج‌ها را شامل می‌شود. ما در این سال‌ها با فقدان امکانات درمان ناباروری مواجه بوده‌ایم. ۸۰ مرکز درمان ناباروری داریم که اگر این تعداد بخواهند به این مراکز مراجعه کنند ۶ سال باید منتظر بمانند. 
عالمی گفت: سالانه ۸۸ هزار زوج نابارور به این میزان اضافه می‌شوند که نیازمند ۹۲۴۰۰ سیکل هستند اما الان فقط ۳۳ هزار سیکل در کشور انجام می‌شود. 
وی ادامه داد: از سال ۷۱ که فلوشیپ نازایی تشکیل شده است فقط ۱۵۰ فارغ‌التحصیل داشته‌ایم که به نوعی انحصار ایجاد کرده و ضرورت افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو را نشان می‌دهد.
***
باله هزاران کوسه داخل کاسه‌های سوپ!
حدود ۷۰ گونه کوسه ماهی در آب‌های ایران زندگی می‌کنند که جزو گونه‌های در خطر انقراض هستند اما سالانه حجم زیادی از آنها به علت تمایل برخی انسان‌ها به سوپ باله کوسه و همچنین مصارف بهداشتی و پزشکی صید می‌شوند که تازه‌ترین آن کشف لاشه ۸ هزار کوسه و هزاران باله در چابهار است. داوود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سیستان‌و‌بلوچستان درباره محموله کشف‌شده باله کوسه در چابهار به ایرنا گفت: صید کوسه‌ها ممنوع است و جرایمی هم برای این منظور تعیین شده که بر این اساس جریمه کوسه معمولی ۱۰ میلیون تومان، کوسه سرچکشی ۳۵ میلیون تومان و وال کوسه‌ها ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. 
وی درباره تهدیدات کوسه‌ها اظهار داشت: مهم‌ترین تهدیدات این آبزیان صید غیرمجاز است که بیشتر به علت قاچاق باله کوسه است که قیمت بالایی دارد. باله کوسه توسط سودجویان به مصارف سوپ و آرایشی و بهداشتی می‌رسد. برخی جاها هم دیده شده از گوشت کوسه استفاده غیرمجاز دارند. یعنی کوسه را به عنوان ماهی فیله می‌کنند و به نام آبزی اقتصادی می‌فروشند اما چون گونه‌ای در خطر انقراض است با صید آن برخورد می‌کنیم. 
***
برخی باغات از بین رفته تهران احیا می‌شود
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران اظهار داشت: اگر مالکان باغات اقدام به تخریب باغ کنند نه‌تنها برابر ماده ۴ با مالک برخورد می‌شود، بلکه مالک باید باغ را مجددا احیا کند. 
مهدی عباسی درباره اصلاح آیین‌نامه نوعیت باغات تهران با اشاره به موضوع «تی‌دی‌آر»، یا انتقال حق توسعه، به ایسنا گفت: حفظ باغات برای تهران بسیار ارزشمند است. به همین دلیل باید برای مالکان باغات باقیمانده شهر، راه‌حلی اتخاذ کنیم تا آنها برای حفظ باغات‌شان تشویق شوند؛ لذا توجه به موضوع انتقال حق توسعه، می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. وی با بیان اینکه تی‌دی‌آر، یک مساله پیچیده است و بر همین اساس شورای شهر از شهرداری خواسته لایحه‌ای در این زمینه ارائه کند، افزود: به طور کلی در «تی‌دی‌آر» می‌توان به مالکان زمین‌هایی که بر اساس طرح تفصیلی برای پلاک‌های‌شان محدودیتی ایجاد شده است، تراکم مورد نظر را در یک فضای دیگر ارائه کرد. رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران درباره ساخت‌و‌ساز در باغات نیز با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه چنین اجازه‌ای نمی‌دهیم، اظهار داشت: ما در بررسی پرونده باغات با پرونده‌هایی مواجه هستیم که سابقه زمین و عکس‌های هوایی نشان می‌دهد درختان ملک به دلایل مختلف از بین رفته و در بررسی‌ها، نقش مداخلات انسانی آشکار است. 
عباسی با بیان اینکه برخی ساخت‌و‌سازها در باغات بر اساس مصوبه برج - باغ در گذشته انجام شده است، ادامه داد: روی سخن ما با صاحبان املاکی است که اسناد و تصاویر ماهواره‌ای گواه باغ بودن این املاک است اما حالا که پرونده این املاک برای تعیین نوعیت به شورا آمده، می‌بینیم اثری از درخت نیست و قطعا این تخلف است. 
***
برپایی بزرگ‌ترین نمایشگاه فروش محصولات بانوان کارآفرین کشور
نخستین و بزرگ‌ترین نمایشگاه فروش محصولات بانوان کارآفرین از سراسر ایران با عنوان «شهربانو» در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد در حال برگزاری است. 
از میان ۱۲ هزار بانوی کارآفرین بنیاد علوی، بنیاد برکت، صندوق امید، میراث فرهنگی و اداره تعاون وزارت کار و... برترین‌ها انتخاب و در این نمایشگاه حاضر شدند. 
در این نمایشگاه که نخستین و بزرگ‌ترین نمایشگاه فروش کسب‌و‌کارهای خانگی بانوان کارآفرین سراسر کشور است، بیش از ۳۵۰ بانوی کارآفرین از سراسر کشور محصولات و دست‌سازه‌های خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. 
همچنین در این نمایشگاه که تا 30 اردیبهشت‌ماه برپا خواهد بود، بانوان برگزیده هر روز از ساعت ۱۸ الی ۱۹ به انتقال تجربیات خود به دیگران می‌پردازند. 

Page Generated in 0/0055 sec