printlogo


کد خبر: 248794تاریخ: 1401/2/29 00:00
دور دنیا

از «اف ۳۵» تا «اس ۴۰۰»
 شروط ترکیه برای موافقت با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو
شروط ترکیه برای موافقت با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو شامل لغو تحریم‌های وضع شده آمریکا در پی خرید «اس ۴۰۰» از روسیه و همچنین محکومیت «پ‌ک‌ک» توسط این ۲ کشور می‌شود. به گزارش راشاتودی، ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو خواسته‌های زیادی دارد، از جمله لغو تحریم‌های وضع شده آمریکا علیه آنکارا برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس ۴۰۰» از روسیه و همچنین اضافه شدن مجدد به برنامه جنگنده‌های پیشرفته «اف ۳۵». پانزدهم ماه مه فنلاند و سوئد رسما اعلام کردند می‌خواهند عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شوند و این کار نیازمند موافقت همه اعضای ناتو است اما ترکیه اعلام کرد با این درخواست موافقت نخواهد کرد، چرا که هلسینکی و استکهلم «موضع صریح و شفافی» علیه «حزب کارگر کردستان (پ‌ک‌ک)» و «جبهه آزادی‌بخش خلق انقلابی» ندارند؛ گروه‌هایی که آنکارا آنها را سازمان‌های تروریستی می‌نامد. به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، رهبری ترکیه می‌خواهد سوئد و فنلاند «پیش از عضویت در ناتو، نه تنها پ‌ک‌ک، بلکه زیرمجموعه‌هایش را نیز به صورت علنی محکوم کنند». ترکیه همچنین خواستار آن شده است که فنلاند، سوئد و دیگر کشورهای اروپایی محدودیت‌های صادرات تسلیحات را که در پی «عملیات چشمه صلح» در ۲۰۱۹ علیه ترکیه وضع شد، لغو کنند. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه گفت کشورش همچنین می‌خواهد فنلاند و سوئد محدودیت‌های تجاری وضع شده علیه ترکیه را لغو کنند. اما به گفته یکی از منابع بلومبرگ، لیست درخواست‌های ترکیه به همین چند مورد محدود نمی‌شود. بلومبرگ نوشته است: ترکیه می‌خواهد مجددا در برنامه جنگنده‌های پیشرفته «اف ۳۵» قرار بگیرد؛ (برنامه‌ای) که ترکیه سال گذشته با خرید سامانه دفاع موشکی «اس ۴۰۰» روسیه از آن حذف شد.  از دیگر درخواست‌های برجسته ترکیه از آمریکا می‌توان به درخواست خرید ده‌ها فروند جنگنده «اف ۱۶» و کیت تعمیر جنگنده‌های فعلی آنکارا اشاره کرد. آنکارا همچنین می‌خواهد واشنگتن تحریم‌هایی را که به دلیل خرید سامانه «اس ۴۰۰» از روسیه علیه ترکیه وضع کرد لغو کند. 
***
یورش مجدد صهیونیست‌ها به جنین
نظامیان رژیم اشغالگر قدس صبح دیروز چهارشنبه به برخی خانه‌ها در اردوگاه جنین در کرانه باختری یورش بردند که در جریان این یورش‌ها نیروهای مبارز فلسطینی با متجاوزان درگیر شدند. خبرگزاری شهاب فلسطین گزارش داد نیروهای فلسطینی به مقابله پرداخته و به ‌سمت نظامیان صهیونیست‌ تیراندازی کردند. برخی منابع فلسطینی به ‌نقل از گردان جنین گزارش دادند که رزمندگان آن وارد «درگیری‌های شدیدی» با نیروهای اشغالگر در جنین شده‌اند و این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. مرکز موسوم به «باشگاه اسیران فلسطینی» نیز اعلام کرد نظامیان رژیم اسرائیل طی یورش از بامداد دیروز تا لحظه تنظیم خبر 17 نفر را در مناطق مختلف کرانه باختری بازداشت کرده‌اند. در برخی مناطق نیروهای اشغالگر اقدام به تفتیش خانه‌های فلسطینیان کرده و اثاثیه آنها را به هم‌ریخته و محل را ترک کردند. 
***
سفر معاون وزیر دفاع عربستان به واشنگتن
معاون وزیر دفاع عربستان به منظور بهبود روابط این کشور با آمریکا به واشنگتن سفر کرده است. به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی (واس)، شاهزاده «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان دیروز چهارشنبه در واشنگتن با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کرد و درباره چشم‌انداز همکاری و هماهنگی مشترک بین ریاض و واشنگتن و راه‌های حمایت و تقویت آنها در چارچوب چشم‌انداز مشترک بین ۲ کشور تبادل نظر کردند. بر اساس این گزارش، سالیوان نیز تاکید کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا متعهد به کمک به عربستان برای دفاع از خاک خود است. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد سالیوان با معاون وزیر دفاع عربستان درباره اهمیت هماهنگی تلاش‌ها برای اطمینان از تاب‌آوری اقتصاد جهانی گفت‌وگو کرده است. همچنین پایگاه خبری «اکسیوس» به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نوشت شاهزاده «خالد» در راس یک هیات سعودی برای شرکت در کمیته برنامه‌ریزی استراتژیک مشترک بین آمریکا و عربستان در واشنگتن به سر می‌برد. این پایگاه خبری با اشاره به اینکه این نشست با‌اهمیت است، افزود: آمریکا در تلاش است تا روابط خود با عربستان سعودی را بهبود بخشد، این در حالی است ‌که عربستان برای افزایش تولید نفت خود پیش از سفر آینده «جو بایدن» به خاورمیانه که در پایان ماه ژوئن انجام خواهد شد، تلاش می‌کند. 
***
هشدار هنیه به سران منطقه نسبت به ترور رهبران حماس
مشاور رسانه‌ای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت هنیه اخیرا پیام‌هایی به رهبران برخی کشورها در منطقه داده که شامل هشدار حماس به رژیم اسرائیل است. «طاهر النونو» در این ارتباط گفت: «هنیه پیام‌های واضحی به شماری از رهبران و کشورها در منطقه فرستاده و طی آن، درباره از سرگیری سیاست ترور در حق رهبران مقاومت فلسطین از سوی دشمن صهیونیستی و پیامدهایی که این سیاست می‌تواند داشته باشد، هشدار داده است». او گفت:«هنیه در پیام خود گفته شما هم به همراه ما شاهد اظهارات اشغالگران و تشدید لحن آنها در ارتباط با ترور رهبران جنبش از جمله برادرمان یحیی سنوار و شیخ صالح العاروری و فرمانده محمد الضیف و برادر زاهر جبارین و سایرین هستید». هنیه در این پیام‌ها رهبران این کشورها را نسبت به پیامدهای این روش و واکنش‌های گسترده‌ای که کسی نمی‌تواند سطح و تبعات آن را پیش‌بینی کند، متنبه کرده و گفته این اقدامات می‌تواند به درگیری گسترده بین مقاومت و مردم فلسطین و رژیم اشغالگر دامن بزند و این صهیونیست‌ها خواهند بود که هزینه آن را خواهند داد. هنیه از این رهبران خواسته، پیام را به تل‌آویو مخابره کنند. رژیم اسرائیل اخیرا گفته برای مقابله با مقاومت در غزه دست به ترور رهبران آن خواهد زد. 

Page Generated in 0/0069 sec