printlogo


کد خبر: 248795تاریخ: 1401/2/29 00:00
حزب‌الله و متحدانش خواهان منطق گفت‌وگو به جای نزاع میان احزاب لبنانی هستند
دعوت فرنجیه به تشکیل دولت وحدت ملی

حزب‌الله و متحد شیعی آن جنبش «امل» دیروز در بیانیه‌ای اعلام کردند انتخابات گذشت و آنچه امروز لازم است بازگشت همه به منطق گفت‌وگو و تعامل برای خروج از بحران مالی و اقتصادی خفه‌کننده است. بر اساس گزارش «المنار»، این ۲ جنبش در ادامه از طرفداران خود خواستند برای اظهار شادی دست به راهپیمایی موتوری نزنند تا مبادا عده‌ای، امور را به جایی بکشانند که موفقیت انتخاباتی اخیر را تحت‌الشعاع قرار دهند. حزب‌الله و امل در ادامه از دستگاه‌های امنیتی لبنان خواستند با تیراندازی هوایی (به نشانه شادی) برخورد و برای حفظ امنیت، متخلفان را دستگیر کنند. این ۲ جنبش همچنین از دستگاه‌های امنیتی درخواست کردند طرف‌هایی را که طی روز گذشته به سمت حامیان حزب‌الله و امل تیراندازی کرده‌اند، بازداشت کنند. 
در همین حال، «سلیمان فرنجیه» رئیس حزب «التیار المرده» (جریان المرده) از متحدان حزب‌الله و ائتلاف 8 مارس در کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: از تمام کسانی که در این انتخابات به‌رغم شرایط در کنار ما ایستادند، تشکر می‌‌کنیم. وی سپس به اظهارنظر درباره نامزدهای لیست‌های «التغییریه» که به پارلمان راه یافته‌اند- این جریان برخاسته از اعتراضات ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ در لبنان است- پرداخت و گفت: اساسا تغییری‌ها را دشمن نمی‌پنداریم. فرنجیه تأکید کرد: اگر گفتمان سیاسی مانند قبل از انتخابات باشد،‌ امور پیچیده خواهد شد. اگر دولت وحدت ملی تشکیل نشود هیچ دولتی در کار نخواهد بود. وی گفت: موضع سیاسی ما مشخص است. باید با یکدیگر برای تشکیل دولت گفت‌وگو کنیم؛ برای نجات کشور به انعطاف [مواضع] فرا می‌خوانم، رفتار منفی منجر به حل و فصل سیاسی کامل نمی‌شود. رئیس جریان المرده گفت: ما هیچ کسی را کنار نخواهیم زد، خودمان را بر هیچ کسی تحمیل نخواهیم کرد و به بهای کرامت خود امتیاز نخواهیم داد. وی درباره انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان هم گفت: رئیس‌جمهور باید اعتبار داشته باشد؛ نتایج انتخابات ربطی به انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد و شرایط تعیین می‌کند چه کسی رئیس‌جمهور باشد. 
آمار نهایی انتخابات لبنان که یکشنبه هفته جاری برگزار شده بود، روز سه‌شنبه اعلام شد. بر اساس گزارش وبگاه لبنانی «العهد»، آمار منتشره نشان می‌دهد نمایندگان فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان «الوفاء للمقاومه» ۳۳۵. ۴۶۶ رأی را از آن خود کرده‌اند. پارلمان لبنان 128 کرسی دارد و برای اینکه یک فراکسیون اکثریت را به دست بگیرد باید بیش از 64 کرسی داشته باشد. بر اساس آمار منتشر شده از نتایج انتخابات پارلمانی لبنان، نه حزب‌الله و متحدانش و نه طرف مقابل یعنی حزب‌ نیروهای لبنانی و متحدان نتوانسته‌اند اکثریت پارلمان را کسب کنند. اگرچه تعداد کرسی‌های بلوک 8 مارس (حزب‌الله) بین 58 تا 61 کرسی برآورد شده و نسبت به مستقل‌ها و جریان 14 مارس در وضعیت بهتری قرار دارد اما به هر روی اگر اکثریت (نصف به اضافه یک) رای پارلمان نیز در اختیار هر یک از 2 بلوک 8 مارس و 14 مارس قرار می‌گرفت بازهم برای انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور نیازمند رای دوسوم نمایندگان است. بر این اساس رایزنی و ائتلاف با گروه‌های مستقل و خواهان تغییر امری ضروری است. 
اکنون با اعلام نتایج انتخابات، گمانه‌ها و برآوردها از وزن‌کشی احزاب و جریان‌های سیاسی شروع شده است اما ترکیب نهایی با توجه به نفوذ و قدرت لابی احزاب و جریان‌های سیاسی تعیین خواهد شد و با توجه به وجود زمینه‌های جذب نمایندگان راه یافته به پارلمان از طیف خاکستری‌ها، از جمله گروه‌هایی موسوم به مستقلین، جر‌یان اعتراضی (۱۷ اکتبر) و برخی احزاب کوچک‌تر، نقشه پارلمان آینده لبنان واضح‌تر دیده خواهد شد.
 در این میان، بیشترین گمانه‌های توأم با سمت‌دهی به افکار عمومی، در حوزه رسانه‌ای شکل گرفته به طوری که ترکیب‌های متفاوتی از فراکسیون‌ها را ترسیم می‌کند؛ به عنوان مثال برخی رسانه‌های لبنانی برای فراکسیون مقاومت شامل حزب‌الله، امل و متحدانش تنها ۲۸ کرسی در نظر گرفته‌اند، حال آنکه برخی دیگر بر عدد ۳۱ تنها برای حزب‌الله و امل تمرکز کرده‌اند.
 این موضوع در آمارهای مربوط به سایر جریان‌های سیاسی مانند اهل سنت و مسیحیان هم دیده می‌شود و این چندگانگی‌ها که عمدتا با اهداف و نیات درونی جریان‌های سیاسی و بالطبع رسانه‌های وابسته گره خورده است، نشان می‌دهد که نزاع لابی‌ها از هم‌اکنون شروع شده است.

Page Generated in 0/0069 sec