printlogo


کد خبر: 248796تاریخ: 1401/2/29 00:00
افشاگری سرویس اطلاعات خارجی روسیه
آمریکا داعشی‌ها را به اوکراین می‌فرستد

سرویس اطلاعات خارجی روسیه (اس و آر) فاش کرد آمریکا به هر وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف راهبردی خود متوسل شده، از جمله این که در حال انتقال تروریست‌های داعشی برای جنگ در اوکراین است. این سازمان در بیانیه‌ای خبر از دریافت اطلاعاتی داد که بر اساس آن پنتاگون به طور فعال اعضای سازمان‌های تروریستی بین‌المللی، از جمله گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را به عنوان مزدور برای شرکت در جنگ اوکراین علیه نیروهای روسیه جذب می‌کند. 
این افشاگری یکی از دلایل تکاپوی نیروی تروریست سنتکام (مرکز فرماندهی آمریکا در خاورمیانه) طی روزهای گذشته در خاک سوریه را توضیح می‌دهد. 
بر اساس اطلاعات «اس و آر»، پایگاه نظامی غیرقانونی آمریکا در التنف سوریه، نزدیک مرزهای عراق و اردن، در ماه‌های گذشته به نوعی به سنتکام (مرکز) تروریست‌های تکفیری در منطقه تبدیل شده به طوری که به طور همزمان تا ۵۰۰ داعشی و تکفیری در آن توسط مستشاران آمریکایی، اسرائیلی، انگلیسی و فرانسوی تحت آموزش قرار می‌گیرند. 
این در حالی است که واشنگتن اعلام کرده هیچ سرباز آمریکایی در اوکراین وجود ندارد. 
سرویس اطلاعات خارجی فدراسیون روسیه که پس از فروپاشی شوروی جایگزین «کا‌گ‌ب» شده، همچنین در بیانیه مزبور فاش می‌کند تنها در ماه گذشته 60 شبه‌نظامی داعشی که از زندان‌های تحت کنترل کردهای سوریه آزاد در شمال شرق این کشور فرار کرده بودند به التنف منتقل شده‌اند تا پس از آموزش‌های لازم به خاک اوکراین انتقال یابند. در این دوره‌‌های آموزشی، تروریست‌ها درباره نحوه استفاده از سامانه‌های موشکی ضد تانک، هواپیماهای بدون سرنشین، شناسایی و حمله، ارتباطات پیشرفته و تجهیزات نظارتی آموزش می‌بینند. 
در پایگاه آمریکایی التنف، داوطلبان نظامی خارجی که برخی از آنها عضو گروه‌های نازی هستند، تجربیات خود را از جنگ اوکراین با داعشی‌ها به اشتراک می‌گذارند. 
بنا به اعلام «اس و آر» این رفتار دستگاه نظامی آمریکا نشان‌دهنده آن است که واشنگتن از هر وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف راهبردی خود استفاده می‌کند، بدون اینکه به طور مشخص به خاطر حمایت از گروه‌های تروریستی بین‌المللی محکوم شود. دولت بایدن اما عواقب چنین اقداماتی را در نظر نمی‌گیرد، چرا که «ورود تروریست‌های تکفیری به اروپا می‌تواند تهدیدی برای امنیت متحدان آمریکا در این قاره و حتی جان آمریکایی‌ها باشد».  حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه و در پایگاه التنف، مدت‌هاست از سوی دولت‌های سوریه و روسیه غیرقانونی تلقی می‌شود. دولت ترامپ متعهد شده بود نیروهای آمریکایی شمال شرق سوریه را ترک خواهند کرد اما تنها پس از شکست شبه‌نظامیان داعش و محافظت از کردها. در همان حال «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید به صراحت اعلام کرده بود یکی دیگر از وظایف نیروهای آمریکایی در التنف مقابله با نفوذ ایران در منطقه است. 
 
* تحرکات جدید آمریکا در سوریه
یک روز پس از حضور نظامیان آمریکایی در نزدیک شهر مرزی عین‌العرب در شمال شرق استان حلب اکنون خبرها از گسترش تحرکات آمریکا در این مناطق حکایت دارد. منابع محلی در «اعزاز» اعلام کردند نیروهای آمریکایی وارد یکی از پایگاه‌های غیرقانونی ترکیه در این شهر شده‌اند. این مناطق در اشغال گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه قرار دارد و به نظر می‌رسد در پی جلسه روز سه‌شنبه میان افسران ترک و آمریکایی، تحولاتی در شمال سوریه در جریان است که باید منتظر نتایج آن ماند. روز سه‌شنبه برخی منابع از آماده‌باش ارتش ترکیه در شهر اعزاز در شمال حلب خبر دادند. به نظر می‌رسد این تحرکات در راستای اعلان منطقه فدرالی در شمال غرب و شمال شرق سوریه تحت نظر آمریکا و ترکیه است. در همین حال اظهارات روز سه‌شنبه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره مقابله با آنچه نفوذ منطقه‌ای ایران خواند، در کنار سفر ژنرال «مایکل کوریلا» فرمانده جدید سنتکام به سرزمین‌های اشغالی، محل تامل است. به گفته ارتش اسرائیل، کوریلا قرار است در سفر ۲ روزه با «آویو کوخاوی» فرمانده ارتش و «بنی گانتس» وزیر جنگ اسرائیل دیدار کند. وی همچنین نشستی را با رؤسای برنامه‌ریزی استراتژیک، عملیات و اطلاعات ارتش اسرائیل برگزار خواهد کرد.

Page Generated in 0/0057 sec