printlogo


کد خبر: 248799تاریخ: 1401/2/29 00:00
پوست‌اندازی در تکواندو و ریسک سرمربی
روزهای سخت از راه می‌رسد

محمد بیرامی: بیست‌وچهارمین دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمانی آسیا کمتر از ۴۰ روز دیگر به میزبانی کره‌جنوبی برگزار خواهد شد و تیم ملی ایران در هر ۲ بخش مردان و زنان در این دوره از مسابقات شرکت خواهد کرد. در این بین تیم مردان با برگزاری ۲ مرحله مسابقات انتخابی ترکیب ۶ نفره خود را شناخت اما تیم بانوان همچنان در حال تمرین هستند. 
نگاهی به ترکیب تیم اعزامی نشان از تغییرات گسترده نسبت به دوره قبل دارد. در واقع جوانان باآتیه‌ای که سال‌های گذشته مدال‌های آسیایی و جهانی در رده سنی نونهالان و نوجوانان را در کارنامه خود ثبت کردند، این دوره فرصت حضور در ترکیب اصلی را پیدا کردند. مقانلو که ملاک پوشیدن «هوگو»ی تیم ملی را رقابت‌های انتخابی قرار داده بود، به وعده خود عمل کرد و این تکواندوکارانی چون حاج‌موسایی، بزرگی، یزدانی و نادعلیان بودند که به همراه عاشورزاده و حسینی از این فرصت بهره لازم را برده و با برتری مقابل رقبای نامدار، خود را به ترکیب اصلی رساندند. 
در این بین باید اشاره کنیم که تیم ملی تکواندوی ایران در حال پوست‌اندازی است. تکواندو که داعیه بازگشت به روزهای اوج گذشته را دارد، نیاز به تزریق خونی تازه داشت تا شاهد حضور جوانانی با پتانسیل بالا در ترکیب اصلی باشد. 
روند حضور این جوانان از ماه‌ها قبل آغاز شده و در حال تکمیل شدن است. بدون شک جوانانی که توانمندی خود را در تورنمنت‌های بین‌المللی و رقابت‌های لیگ به نمایش گذاشته‌اند، باید با حضور در رقابت‌هایی با سطح فنی بالاتر صیقل خورده و رفته رفته به تکواندوکارانی با قابلیت‌های کسب مدال‌های آسیایی، جهانی و در نهایت المپیک تبدیل شوند. 
ترکیب کادر فنی همچون گذشته تشکیل شده از نفراتی است که خود سابقه حضور در تیم ملی و کسب عناوین جهانی را داشته‌اند. بیژن مقانلو به عنوان سرمربی که روزگاری سرگروه تیم ملی بود و تجربه هدایت تیم ملی را پیش از این در کارنامه خود ثبت کرده، به اندازه کافی تجربه دارد که قدر فرصتی که در اختیار او گذاشته شده را بداند. هر چند درباره مربی‌ای که قهرمانی آسیا و جهان را دارد و موفقیت در بازی‌های آسیایی را تجربه کرده، کمی بی‌انصافی شد ولی مقانلو با شفاف‌سازی در انتخابی‌ها و حضور این تعداد جوان با آتیه دست به ریسک بزرگی زد؛ شمشیر دولبه‌ای که در هر ۲ صورت شکست یا پیروزی در نهایت به سود تکواندوی ایران خواهد بود، چرا که هر تغییری بویژه با این وسعت نیازمند زمان است و این تجربه و تلاش کادر فنی و البته انگیزه تکواندوکاران است که تعیین‌کننده خواهد بود. 
از تیمی که سال گذشته در بیست و چهارمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در لبنان به میدان رفت، فقط میرهاشم حسینی در ترکیب تیم فعلی قرار دارد و ۹۰ درصد شاهد تغییر هستیم ولی مقانلو تجربه چنین کاری را دارد و در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۴ آسیا چنین شرایطی را رقم ‌زده و با پشت سر گذاشتن روزهای سخت سکوی نخست قاره کهن را کسب کرده است. 
مجید افلاکی، دیگر عضو کادر فنی که خود قهرمان جهان و آسیاست، در دوران طلایی تکواندو عناوین قهرمانی جهان، آسیا و جام‌جهانی را در کادر فنی تیم ملی تجربه کرده و مسعود حجی‌زواره نیز قهرمان آسیا و جهان بوده و این بدان معناست که کادر فنی به اندازه کافی تجربه دارد که در کنار مسائل فنی، انگیزه کسب خوشرنگ‌ترین مدال را به تیم تزریق کند. 
نکته اصلی و مهم اینکه همین کادر باتجربه، از سوی یک کمیته فنی پربار به لحاظ فنی، تجربی و دانش حمایت می‌شود. تکواندوی ایران هیچگاه به یاد ندارد که این تعداد قهرمان جهان و آسیا و مهم‌تر از آن باتجربه و تحصیلکرده تحت عنوان تیم فنی در بخش‌های مختلف به صورت تخصصی تصمیم‌گیرنده و پشتوانه را کنار خود داشته باشد. مشارکت بالای رؤسای هیأت‌ها در تصمیمات کلان فدراسیون، تکریم پیشکسوتان و استفاده از تجربیات گرانبهای آنها نیز از دیگر نکات مهم مدیریت جدید فدراسیون تکواندو است که بیانگر توجه ویژه هادی ساعی به خرد جمعی است. 
روزهای سخت تکواندو آهسته آهسته از راه می‌رسد؛ حضور در مسابقات قهرمانی آسیا، اعزام تیم‌های نونهالان و نوجوانان به مسابقات قهرمانی جهان و آسیا، شرکت در رقابت‌های گرندپری و در نهایت آماده شدن برای حضور در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۲۲ جهان که اهمیت فوق‌العاده‌ای در مسیر کسب سهمیه المپیک دارد. 
هر چند ضعف‌ها و مشکلاتی وجود دارد ولی باید اذعان داشت اتحاد و همدلی‌ای که این روزها در تکواندو شاهد آن هستیم، همان حلقه گمشده‌ای است که می‌تواند این رشته المپیکی را یک بار دیگر به روزهای اوج خود برساند.

Page Generated in 0/0149 sec