printlogo


کد خبر: 248815تاریخ: 1401/2/29 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از روند پیچیده و پرهزینه معاینه فنی خودروهای گازسوز
هزینه‌های جان‌سوز دوگانه‌سوزی

محمدرضا جوفار: روال پیچیده و هزینه‌ بیش از 800 هزار تومانی معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز موجب گلایه مالکان این خودروها شده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مالکان خودروهای دوگانه‌سوز ابتدا باید معاینه فنی مخصوص خودروهای دوگانه‌سوز را دریافت کنند و سپس مانند خودروهای دیگر، فرآیند معاینه فنی اصلی را انجام دهند. درست است که این موضوع برای امنیت این خودروها ضروری است اما فرآیند چندروزه و هزینه‌های بالای معاینه فنی مخصوص خودروهای دوگانه‌سوز موجب می‌شود مالکان بعد از تجربه این فرآیند، از تملک چنین خودروهایی پشیمان ‌شوند. 
در صورتی که شما یک خودروی دوگانه‌سوز داشته باشید، برای دریافت معاینه فنی خودروی خود باید به مراکز رسمی مکانیزه معاینه فنی شهرداری‌ها مراجعه کنید اما فقط در برخی مراکز معاینه فنی رسمی، ایستگاه‌های معاینه فنی چشمی خودروهای دوگانه‌سوز وجود دارد و در صورتی که شما به این مراکز مراجعه کنید، متوجه می‌شوید ساعت کاری این ایستگاه‌ها به نسبت مراکز اصلی معاینه فنی، بسیار کم است (8 صبح تا 4 بعد از ظهر). 
در ادامه، شما باید در صف خودروهای دوگانه‌سوز بایستید تا نوبت خودروی شما فرا برسد. سپس کارشناس ایستگاه، بعد از دریافت 27 هزار تومان اطلاعات خودروی‌تان را ثبت می‌کند و از شما می‌خواهد صندق عقب و کاپوت خودرو را باز کنید تا از آن بازدید کند. این بازدید تنها بازدید چشمی است و در صورت تایید کارشناس، شما در مرحله بعد به اپراتور مراجعه و ادامه معاینه فنی را طی می‌کنید. نکته جالب این است که در مراکز معاینه فنی پرمراجعه، مانند مرکز معاینه فنی پارکینگ بیهقی، کارشناس و اپراتور ایستگاه خودروهای دوگانه‌سوز یک فرد است، لذا کندی این فرآیند چیز عجیبی نیست. 
 
* هزینه‌های 200 و 800 هزار تومانی
بعد از این فرآیند، اکثر خودروها به بهانه‌های متعدد همچون دیاگ زدن و برطرف شدن اتصال کپسول به فلز (که فقط با چسب زدن بین کپسول و ستون نگهدارنده آن و دریافت هزینه بالغ بر 200 هزار تومان انجام می‌شود!) به مراکز تعمیرگاهی استاندارد مخصوص تست‌ هیدرواستاتیک خودروهای دوگانه‌سوز ارجاع داده می‌شوند. 
در سطح شهر تهران، تعداد محدودی از مراکز در این زمینه فعال هستند و البته آنها هم از شما هزینه‌های بسیاری دریافت می‌کنند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. 
به‌عنوان مثال ۳ سال یک بار باید کپسول گاز خودرو به طور مجزا تست شود. این فرآیند، به این صورت است که در مراکز تعمیرگاهی استاندارد، کپسول گاز خودرو باز و تست می‌شود، این در حالی است که روی هر کپسول خودرو تاریخ تولید و انقضای آن حکاکی شده است. در هر صورت این فرآیند یک روز طول می‌کشد و شما روز بعد برای دریافت مخزن خودرو و پرداخت هزینه حداقل 550 هزار تومان، به همان مرکز مراجعه می‌کنید. در صورتی که هم که خودروی شما نیاز به تست کپسول نداشته باشد، در این مراکز هزینه‌های دیگری دریافت می‌شود که معمولا تا 850 هزار تومان است. 
 
* بهای امنیت!
یکی از مراجعان به این مراکز به خبرنگار «وطن‌امروز» می‌گوید: «انتظار ما این است که بازرسی و ارزیابی دقیق درباره ایمنی خودروهای‌مان انجام شود و پرسنل مراکز به قدری دقت داشته باشند که کوچک‌ترین اشتباهی حتی در بستن پیچ و مهره‌ها رخ ندهد».
وی می‌افزاید: «من شخصا در چنین مراکزی یا هر مرکز تعمیرگاهی، از باب احتیاط هر هزینه‌ای را پرداخت می‌کنم تا امنیت خودرو به خاطر یک لجبازی احتمالی زیر سوال نرود. بنابراین وقتی هزینه‌ای اضافه برای تعمیرات خاصی که حتی ضروری به نظر نمی‌رسد به من اعلام شود، به نوعی مجبور به پرداخت این هزینه‌ها هستم».
 
* خودروی دوگانه‌سوز می‌صرفد؟
در ادامه در صورتی، که مشکل خاص دیگری وجود نداشته باشد، دوباره به ایستگاه‌های دوگانه‌سوز معاینه فنی مراجعه می‌کنید و اپراتور یا کارشناس، فقط با دریافت برگه مرکز استاندارد، معاینه فنی خودروی شما را تایید می‌کند. در نهایت شما با پرداخت هزینه‌ای نزدیک به 800 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومان و طی کردن فرآیندی یک تا 2 روزه (که البته ممکن است به دلیل تاخیر در دریافت معاینه فنی، جریمه شده باشید) تازه به صف خودروهای دیگر برای دریافت معاینه فنی اصلی می‌پیوندید. این در حالی است که ممکن است خودروی شما مشکلات فنی دیگری داشته باشد، در نتیجه مجبور به انجام تعمیرات دیگر روی خودروی خود خواهید بود، از این رو مبالغ دیگری به کل هزینه‌ها اضافه خواهد شد. 
حال پرسش این است: با توجه به هزینه‌های اشاره شده و همچنین این نکته که خودروهای دوگانه‌سوز ماهانه تنها 30 لیتر سهمیه بنزین دارند، در طول یک سال، صرفه‌جویی حاصل از استفاده از گاز به جای بنزین چه میزان خواهد بود که برای مالکان خودروهای دوگانه‌سوز استفاده از این خودروها توجیه‌پذیر باشد؟
برخی مالکان خودروهای دوگانه‌سوز اظهار می‌دارند علت هزینه‌های هنگفت تست‌های کپسول و هیدرواستاتیک را نمی‌دانند و فقط مجبورند این هزینه‌ها را برای دریافت معاینه فنی پرداخت کنند. همچنین مراکز تست هیدرواستاتیک نیز از ارائه هر گونه فاکتور یا حتی رسید کارتخوان به مالکان خودداری می‌کنند. 

Page Generated in 0/0063 sec