printlogo


کد خبر: 248816تاریخ: 1401/2/29 00:00
سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد
ورود توده جدید گرد و خاک به کشور از فردا

 در شرایطی که هجوم ریزگردها از عصر روز دوشنبه به کشور هوای اغلب استان‌های کشور را تحت تاثیر قرار داده و آلودگی هوا موجب شده است مدارس و ادارات چند استان تعطیل شود، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود توده جدید گرد و خاک به غرب و جنوب غرب کشور طی روز جمعه (۳۰ اردیبهشت‌ماه) خبر می‌دهد. 
صادق ضیاییان در این باره گفت: بر اساس تحلیل آخرین داده‌های تصاویر ماهواره‌ای، گرد و خاک منتقل شده از کشور عراق دیروز (۲۸ اردیبهشت‌ماه) نیمه غربی و بخش‌هایی از جنوب کشور در بوشهر و خلیج‌فارس، همچنین استان‌های البرز و تهران را فراگرفت که ساکنان این مناطق شاهد کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی بودند. در روز جمعه (۳۰ اردیبهشت) نیز دوباره با شکل‌گیری توده گرد و خاک در کشور عراق، شرایط برای انتقال آن به مناطق غرب و جنوب غرب کشور مهیا می‌شود. 
وی در ادامه گفت: برای پنجشنبه (امروز) نیز در استان‌های خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و به ‌صورت پراکنده شمال استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی، در بعضی ساعات رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. همچنین برای جمعه (۳۰ اردیبهشت) در غرب سواحل دریای خزر و شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بارش‌های پراکنده و شنبه (۳۱ اردیبهشت) در سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات البرز شرقی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان اضافه کرد: یکشنبه (اول خرداد) در اغلب مناطق کشور بویژه جنوب غرب و جنوب وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در بعضی ساعات با گرد و خاک همراه خواهد بود. نواحی مرکزی و شرقی خلیج‌فارس و تنگه هرمز نیز تا روز جمعه (۳۰ اردیبهشت) مواج خواهد بود. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی پایتخت طی روزهای آینده اظهار کرد: آسمان تهران فردا (امروز پنجشنبه) صاف تا کمی ابری گاهی غبارآلود، همراه با وزش باد و احتمال وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد و طی ‌روز جمعه (۳۰ اردیبهشت) صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۳۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 
 
* افزایش گرد و خاک نتیجه عملکرد خودمان است
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقاد از فعالیت صنایع پیر و فرسوده در کشور گفت: صنایع و معادن در سال دانش‌بنیان خود را بازسازی کنند و برای این کار از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بهره بگیرند. علی سلاجقه اظهار کرد: چالش‌های زیست‌محیطی که امروز با آن دست به گریبان هستیم، جزای عملکرد گذشته خودمان است. نمونه آن همین گرد و خاکی است که پایتخت را تعطیل کرد و ۲۵ استان کشور را تحت تاثیر قرار داد.  
وی افزود: گسترش صنایع در سده بیستم به جای آنکه برای انسان‌ها شرایط بهتری به وجود بیاورد، باعث تخریب منابع طبیعی و بر هم خوردن نظم طبیعت شد. سلاجقه با اشاره به عزم مجموعه دولت برای ساماندهی ۴۶ لکه صنعتی در اطراف شهر تهران تصریح کرد: مصارف آب و انرژی توسط این صنایع و خروجی پسماند و پساب آنها و آلودگی‌هایی که در زمینه امواج و اصوات به وجود می‌آورد، شرایط نامطلوبی را رقم ‌زده است که باید اصلاح شود. 
معاون رئیس‌جمهوری تولید قطعات خودرو با تکنولوژی ۳۰ سال قبل شرق آسیا را از دیگر عوامل آلودگی‌های زیست‌محیطی دانست و گفت: دیگر اجازه نخواهیم داد صنایع پیر و فرسوده با این شرایط به تولید خود ادامه دهند. 
وی با تاکید بر لزوم استانداردسازی سوخت خودروها، خاطرنشان کرد: حتما شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های زیست‌محیطی مبتنی بر قوانین هوای پاک و پسماند و... منطبق با شرایط امروز دنیا و کشور به‌روزرسانی خواهند شد.

Page Generated in 0/0055 sec