printlogo


کد خبر: 248824تاریخ: 1401/2/29 00:00
اخبار

کمبود پهنای باند دلیل اختلال موقت‌ در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو
مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در حال انجام است و سامانه قطع نشده، گفت: اگر مشکل مقطعی در سامانه وجود دارد، ناشی از کمبود پهنای باند است. 
عبدالله توکلی‌لاهیجانی روز گذشته در گفت‌‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت سامانه تخصیص یکپارچه خودرو گفت: به صورت مرتبط وضعیت سامانه را رصد می‌کنم و در هر بار مراجعه به این سامانه با هیچ مشکلی مواجه نشده‌ام. 
به گفته مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ البته گزارشاتی مبنی بر اینکه برخی افراد به علت بروز مشکل موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، رسید که این موضوع ناشی از ورود تعداد زیادی کاربر به سامانه برای ثبت‌نام بود. 
وی افزود: این مشکل قطعا مقطعی است و به سامانه نیز ارتباطی ندارد، بلکه ناشی از ظرفیت زیرساخت‌های اینترنتی و کمبود پهنای باند است و سامانه مشکلی ندارد. 
توکلی‌لاهیجانی با اشاره به اینکه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در حال افزایش است، گفت: این موضوع حاکی از آن است که سامانه در حال کار بوده و متوقف نشده است و ثبت‌نام در حال انجام است، بنابراین اگر فردی با مراجعه به سامانه تاکنون نتوانسته ثبت‌نام کند، قطعا در مراجعات بعدی به این سامانه موفق به ثبت‌نام خواهد شد. 
وی افزود: این سامانه جدید نیست و قبلا نیز خودروسازان از طریق همین سامانه ثبت‌نام متقاضیان خرید را انجام می‌دادند. 
توکلی‌لاهیجانی در پاسخ به این سوال که در گذشته نیز چنین مشکلاتی برای ثبت‌نام وجود داشت، آن مسائل را ناشی از چه می‌دانید؟ گفت: آن مشکلات بستگی به مکانیزم ثبت‌نام داشت، زیرا در گذشته زمان ثبت‌نام در نتیجه قرعه‌کشی تاثیرگذار بود، بنابراین همه متقاضیان در نخستین ساعات آغاز به کار سامانه برای ثبت‌نام به سامانه مراجعه می‌کردند، لذا با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم، سامانه با مشکل مواجه می‌شد. 
وی افزود: با توجه به فرصت باقیمانده، مردم با آسایش خاطر ثبت‌نام خود را انجام دهند، زیرا اغلب مراجعات به سامانه برای ثبت‌نام در ۳ روز اول خواهد بود و در روزهای آخر مراجعه برای ثبت‌نام کاهش می‌یابد. 
***
تکذیب افزایش قیمت شوینده‌ها
با توجه به اینکه تغییر قیمت صنایع شوینده باید با مجوز سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار باشد، پیگیری‌ها حکایت از این دارد قیمت‌های جدید اعلامی مورد تایید این ۲ نهاد نیست.  صبح دیروز در فضای مجازی نامه‌ای از سوی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران منتشر شد که نشان از افزایش قیمت محصولات مختلف این صنعت از ۵۰ تا ۸۰ درصد داشت. 
این در حالی است که تغییر قیمت صنایع شوینده باید با مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار باشد و همچنین به دستور معاون اول رئیس‌جمهوری، هرگونه تغییر قیمت همه محصولات و کالاها با هماهنگی ستاد تنظیم بازار و پس از اعلام این ستاد خواهد بود. 
در همین راستا پیگیری‌ها از هر دو نهاد حکایت از آن دارد که این قیمت‌ها مورد تأیید نیست و این انجمن هنوز مجوزی برای تغییر قیمت دریافت نکرده است. 
بنابراین اگرچه انجمن صنایع شوینده از حدود ۲ ماه پیش به دنبال افزایش قیمت محصولات خود است و حتی در مقطعی اعلام کرد بعد از ماه رمضان قیمت‌های جدید اعمال خواهد شد، با این حال هنوز رایزنی‌هایش با نهادهای بالادستی به نتیجه‌ نرسیده و فعلا نباید تغییری در قیمت محصولات این صنعت ایجاد شود. 
***
عزم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در آمریکا
رئیس فدرال رزرو بر عزم خود برای کاهش تورم تاکید کرد. «جروم پاول» بار دیگر بر عزم خود برای کاهش تورم تاکید کرد و گفت از افزایش نرخ بهره تا زمانی که قیمت‌ها شروع به کاهش کند، حمایت خواهد کرد. رئیس بانک مرکزی آمریکا به وال‌استریت ژورنال افزود: اگر این امر مستلزم فراتر رفتن از سطوح عادی و قابل درک باشد، ما در انجام آن تردید نخواهیم کرد. 
وی ادامه داد: تا زمانی که احساس کنیم در جایی هستیم که شرایط مالی مناسب است و شاهد کاهش تورم باشیم، از همه ابزارها استفاده خواهیم کرد. 
روز سه‌شنبه پاول بر تعهد خود برای بازگرداندن تورم به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو تاکید کرد و هشدار داد این کار ممکن است آسان نباشد و به قیمت نرخ بیکاری 3.6 درصدی تمام شود. 
وی گفت: «شما هنوز یک بازار کار قوی دارید؛حتی اگر بیکاری چند نقطه افزایش یابد. چندین مسیر معقول برای رسیدن به یک فرود نرم وجود دارد». 
اقتصاد ایالات متحده در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۲ با سرعت 1.4 درصد رشد کرد که عمدتاً به دلیل محدودیت‌های موجود در سمت عرضه، گسترش متغیر Corona-Omicron و جنگ در اوکراین بود. 
با این حال، سیاست‌های پولی سخت‌تر، نگرانی‌ها را درباره کاهش شدید تورم افزایش داده و باعث فروش گسترده در وال‌استریت شده است. 
علاوه بر افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره، فدرال رزرو برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه خود را که به عنوان تسهیل کمی نیز شناخته می‌شود، متوقف کرده است و از ماه آینده شروع به از بین بردن ۹ تریلیون دلار دارایی اضافه شده خواهد کرد. 
پاول گفت همچنان امیدوار است فدرال رزرو بتواند به اهداف تورمی خود بدون آسیب رساندن به اقتصاد دست یابد. 
او افزود «ممکن است در بازگرداندن ثبات قیمت‌ها دردسرهایی وجود داشته باشد» اما اظهار داشت بازار کار باید با بیکاری کم و دستمزدهای بالاتر قوی بماند.

Page Generated in 0/0052 sec