printlogo


کد خبر: 248825تاریخ: 1401/2/29 00:00
میانگین قیمت یک گالن بنزین در آمریکا به رکورد تاریخی 4.52 دلار رسید
بحران سوخت در آمریکا

گروه اقتصادی: میانگین قیمت سوخت در ایالات متحده طی روز‌های اخیر روند افزایشی داشته است و به رکوردشکنی خود همچنان ادامه می‌دهد. این جهش شدید قیمت تا حدی به دلیل افزایش قیمت نفت است که بیش از نیمی از کل قیمت بنزین را تشکیل می‌دهد. قیمت هر گالن بنزین در هر ایالت آمریکا به طور متوسط حداقل 4 دلار است و کارشناسان می‌گویند که این افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت. اگرچه میانگین قیمت از ماه فوریه به بالای 4 دلار رسیده بود اما همان موقع برخی ایالت‌های آمریکا همچنان بنزین را زیر 4دلار نیز می‌فروختند اما در روز‌های اخیر دیگر در تمام ایالت‌ها قیمت بنزین به بالای 4 دلار به ازای هر بشکه رسیده است. ارزان‌ترین ایالت برای دریافت بنزین در حال حاضر کانزاس است که میانگین آن اکنون 4 دلار است. پس از کانزاس، اوکلاهما (4.01 دلار)، جورجیا (4.06 دلار)، میسوری (4.07) و آرکانزاس (4.08 دلار) قرار دارند.
به گزارش «وطن‌‌امروز» به نقل از AAA، میانگین قیمت یک گالن بنزین در آمریکا هم‌اکنون 4.52 دلار است که نسبت به هفته گذشته 15 سنت و نسبت به رکورد قبلی در ماه مارس 35 سنت افزایش یافته است. قیمت گازوئیل نیز پنجشنبه گذشته افزایش پیدا کرد و به 5.57 دلار رسید. میانگین قیمت بنزین در ایالت کالیفرنیا برای یک گالن به بالای 6 دلار رسیده که گران‌ترین قیمت در سراسر ایالات متحده است. میانگین قیمت سوخت در کالیفرنیا روز سه‌شنبه به رکورد 6.021 دلار در هر گالن رسید. قیمت‌ها در ماه گذشته 31 سنت در هر گالن افزایش یافته و 1.89 دلار بیشتر از یک سال قبل است.
قیمت بنزین در ایالات متحده طی هفته‌های اخیر به طور پیوسته افزایش داشته است. این افزایش قیمت در شرایطی است که قیمت‌های جهانی نفت افزایش یافته و تلاش‌های کاخ سفید برای مقابله با آن با شکست مواجه شده است. ذخایر جهانی سوخت با بازگشت تقاضا به سطوح قبل از همه‌گیری «کووید-19» کاهش یافته است، در حالی که تولید هنوز نتوانسته است به آن برسد.
بحران اوکراین که آمریکا را وادار کرد نفت روسیه را تحریم کند و صحبت از اقدامات مشابه در اتحادیه اروپایی و انگلیس است نیز موجب بدتر شدن بحران سوخت شده است. روسیه سومین تولیدکننده نفت و دومین صادرکننده بزرگ آن در جهان است.
از مهم‌ترین عوامل بحران سوخت در آمریکا می‌توان به تحریم منابع انرژی روسیه اشاره کرد. «تیم استوارت» رئیس جمعیت نفت‌وگاز آمریکا اخیراً اعلام کرد که کشورش با بزرگ‌ترین بحران انرژی در ۵۰ سال گذشته روبه‌رو است و ذخایر آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسیده است. وی تأکید کرد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا راهبردی برای برون‌رفت از این بحران ندارد.
پیش از این نیز تحلیلگران اقتصادی در تازه‌ترین پژوهش خود هشدار داده بودند که قطع کامل واردات انرژی روسیه، غرب را وارد رکود خواهد کرد. بنا به اعلام بانک مرکزی آلمان، قطع کل واردات منابع انرژی روسیه به معنای کاهش ۵ درصدی تولید اقتصادی و افزایش تورم است. قیمت گاز طبیعی آمریکا از آغاز امسال (میلادی) ۳ برابر شده و پیش‌بینی می‌شود به بیش از ۸ دلار نیز برسد.
از طرف دیگر کمبود ظرفیت پالایشی در آمریکا نیز باعث افزایش قیمت‌ها شده است. پالایشگاه‌ها نفت را به فرآورده‌های نفتی مانند بنزین تبدیل می‌کنند و با بازگشت فعالیت‌های اقتصادی، تقاضا برای چنین محصولاتی افزایش می‌یابد. اما ظرفیت پالایش کمتر از سطح قبل از همه‌گیری است که به افزایش سریع قیمت کمک می‌کند. قیمت‌های خرده‌فروشی گازوئیل نیز رو به افزایش است و میانگین قیمت آن در آمریکا روز سه‌شنبه به رکورد 5.573 دلار در هر گالن رسید. قیمت‌ها نسبت به سال گذشته 2.40 دلار افزایش یافته است.
 
* افزایش قیمت بنزین در آمریکا نفت را هم گران کرد
با ثبت رکورد جدید قیمت بنزین در آمریکا، هر بشکه نفت به 115.23 دلار رسید. با ثبت رکورد جدید قیمت بنزین در آمریکا، نگرانی سرمایه‌گذاران از کمبود نفت در بازار در صورت تحریم نفتی روسیه از سوی اتحادیه اروپایی و با توجه به اینکه چین برای کاهش محدودیت‌های کرونایی آماده می‌شود، قیمت نفت روز گذشته در بازارهای جهانی حدود 1.5 درصد افزایش یافت. هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و 70 سنت افزایش 113.82 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 4 دلار و 36 سنت افزایش 110.49 دلار معامله شد. پس از اینکه ذخایر بنزین آمریکا، هفته گذشته برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت، قیمت بنزین در هفته‌های اخیر در آمریکا به بالاترین رقم رسیده است.  
 
* بایدن: جنگ و کرونا، عامل تورم و گرانی است!
بایدن هفته گذشته، جنگ اوکراین  و همه‌گیری کرونا  را عامل تورم و افزایش قیمت بنزین  در کشورش اعلام کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن اذعان به اینکه تورم بی‌سابقه در 40 سال گذشته برای مردم این کشور سختی‌هایی ایجاد کرده است، مدعی شد کنترل تورم «در اولویت سیاست داخلی» وی است و بانک مرکزی آمریکا در حال رسیدگی به این موضوع است. 
پیش از سخنان بایدن، مشاور اقتصادی او نیز قیمت بالای بنزین در آمریکا را گردن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه انداخت و از احتمال لغو یک روزه مالیات بر بنزین برای کاهش قیمت‌ها به عنوان یکی از گزینه‌ها سخن گفت. وزارت کار ایالات متحده آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است نرخ تورم در این کشور در یک سال گذشته 8.5 درصد افزایش یافت که این بالاترین افزایش تورم در آمریکا در ۴۰ سال گذشته است. گزارش دولت آمریکا همچنین نشان می‌دهد تورم در ماه‌های  فوریه تا مارس 1.2 درصد افزایش یافته است، در حالی که این تورم در ماه‌های ژانویه تا فوریه 0.8 درصد افزایش داشته است. برای نخستین‌بار نرخ تورم در آمریکا شامل افزایش قیمت بنزین در این کشور می‌شود که پس از وقوع جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه روند افزایشی را نشان داده است.
 
* آمریکا جایگزینی برای نفت روسیه خواهد یافت؟
ایالات متحده با مصرف 20 میلیون بشکه در روز، بزرگ‌ترین بازار نفت در جهان است. کل واردات نفت خام و سوخت آمریکا در سال 2021 چیزی حدود 8.5 میلیون بشکه در روز بود که روسیه حدود 8 درصد از آن را به خود اختصاص می‌داد. در حالی که عرضه داخلی نفت آمریکا در سال‌های اخیر افزایش یافته است، پالایشگاه‌های این کشور برای فرآوری نفت خام سنگین‌تر نسبت به پالایشگاه‌های نفت شیل آمریکا ساخته شده‌اند و این پالایشگاه‌ها را مجبور می‌کند از محصولات نفتی روسیه استفاده کنند تا فعالیت‌ها بخوبی انجام شود. اگر چه حجم از دست رفته به واسطه تحریم‌ها علیه روسیه نسبت به تقاضای کلی نفت ایالات متحده کوچک است اما از دست دادن این ذخایر، عملیات پالایشگاه‌های ایالات متحده را پیچیده می‌کند و عرضه بنزین در آمریکا را با مشکل مواجه می‌کند. 
دولت بایدن از آغاز جنگ در اوکراین به دنبال یافتن جایگزینی برای نفت روسیه است‌ و از طرفی تولیدکنندگان داخلی نفت را تشویق به افزایش استخراج کرده و برای افزایش عرضه اوپک‌پلاس در حال لابی کردن و گفت‌وگو با کشور‌هایی نظیر ونزوئلا برای ورود آنها به بازار انرژی است. تازه‌ترین خبری که از مذاکرات آمریکا و ونزوئلا منتشر شده حاکی از آن است که واشنگتن تسهیل محدودیت‌هایی را که برای شرکت آمریکایی شورون درباره همکاری نفتی در کشور تحت تحریم ونزوئلا تعیین کرده بود، آغاز کرده است. از قرار معلوم شرکت شورون می‌تواند با دولت ونزوئلا و شرکت نفت دولتی PDVSA مستقیما مذاکره کند که جزئیات نهایی ترتیبات جدید بزودی اعلام خواهد شد. واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: تصور می‌رود این اقدام از مذاکرات بین دولت سوسیالیست نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و دولت اپوزیسیون تحت حمایت غرب به رهبری خوان گوایدو، پشتیبانی کند.
به گفته مقامات واشنگتن - که مایل نبودند نام‌شان فاش شود - مجوز صادره به شورون برای مذاکره با ونزوئلا می‌تواند تنها گام اول برای تسهیل تحریم‌های مربوط به نفت علیه ونزوئلا باشد. انتظار می‌رود دولت اپوزیسیون در ونزوئلا اعلام کند با مادورو برای بازگشت به پای میز مذاکره در ماه جاری به توافق رسیده است.
شایعاتی که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین به راه افتاد، حاکی از آن بود که دولت آمریکا به دنبال تسهیل تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا در صورت موافقت این کشور آمریکای لاتین برای صادرات نفت خام به پالایشگاه‌ها در آمریکاست. تا ۲ ماه پیش، شورون جمع کردن تیم بازرگانی برای فروش نفت ونزوئلا را آغاز و برای توسعه نقش خود در ۴ جوینت ونچری که در آنها با شرکت PDVSA شریک است، ابراز آمادگی کرده بود. ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر نفت قطعی جهان را دارد و تسهیل تحریم‌ها علیه این کشور می‌تواند ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه نفتی در شرایطی که مصرف‌کنندگان نفت جهان به نفت ارزان‌تری نیاز دارند، اضافه کند. بر اساس گزارش اویل پرایس، این اقدام نشان می‌دهد افزایش عرضه نفت برای دولت فعلی آمریکا تا چه حد اهمیت دارد. 

Page Generated in 0/0086 sec