printlogo


کد خبر: 248838تاریخ: 1401/2/29 00:00
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز و کار شفافیت آرا و مذاکرات مجلس، هیأت‌وزیران مجمع تشخیص و شوراها را تصویب کردند
بهارستان شفافیت

گروه سیاسی: روز گذشته نمایندگان مجلس در نشست علنی خود در ادامه بررسی طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، با ماده‌های 2 و 3 این طرح دوفوریتی موافقت کردند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، یکشنبه هفته جاری (25 اردیبهشت) بود که نمایندگان ملت پس از چند ماه‌ کش‌و‌قوس، سرانجام رای به تصویب کلیات طرح شفافیت قوای سه‌گانه دادند. 
وکلای ملت پس از تصویب کلیات، در همان جلسه با بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و همچنین دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، ماده یک این طرح را به تصویب رساندند. 
روز گذشته (۲۸ اردیبهشت) نیز نمایندگان در شانزدهمین جلسه علنی مجلس، با تصویب ماده‌های 2 و 3 این طرح، گام دیگری در راستای طرح شفافیت قوای سه‌گانه برداشتند. نمایندگان ابتدا با 170 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع با اصل ماده 2 این طرح موافقت کردند. 
مفاد ماده این طرح 2 به شرح زیر است:
مشمولان این قانون موظفند داده‌ها و اطلاعات ذیل را که مربوط به آن دستگاه می‌باشد، از طریق سامانه‌های مربوط به خود منتشر و در دسترس عموم قرار دهند:
الف- اسناد تأسیس و اطلاعات راجع به ساختار، مؤسسات و شرکت‌های تابع یا وابسته، مدیران و کارکنان شامل تحصیلات، سوابق، تجربیات و میزان دریافت ماهانه و سالانه و نحوه به‌کارگیری و...، وظایف و اختیارات و فرآیندهای اداری، برنامه‌ها و طرح‌های مصوب و گزارش‌های عملکرد
ب- صورت‌های مالی و اطلاعات راجع به اموال، دارایی‌ها، درآمدها و هزینه‌ها، تخصیص و توزیع بودجه و تجهیزات، واگذاری زمین، تسهیلات، مشخصات املاک و ساختمان‌ها (تحت تملک، در اختیار و مورد استفاده یا بهره‌برداری) و همچنین کمک‌ها و واگذاری‌های بلاعوض اعم از اعطایی و دریافتی
پ- کلیه آرای قطعی دادگاه‌های عمومی و انقلاب و همچنین مراجع غیرقضایی با رعایت موازین امنیتی و حفظ اطلاعات شخصی
ت- متن، متمم و الحاقات تمام قراردادهای مربوط به معاملات بزرگ و متوسط مطابق قوانین و مقررات کشور
ث- مبالغ تعرفه‌ها و عوارض و هزینه‌های ارائه خدمات و مصوبات مرجع تصویب آنها و مستندات مربوط به صلاحیت تصویب
ج- فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری در قالب‌های مشارکت و شرایط استفاده از این فرصت‌ها
چ- فرصت‌های اشتغال و به‌کارگیری و جذب نیروی انسانی و شرایط آن
ح- فرآیندها و مراحل اداری اخذ و صدور هرگونه مجوز یا پروانه فعالیت
خ- تمام اسناد بالادستی، قوانین و مقررات حوزه فعالیت خود.
همچنین ماده 3 طرح شفافیت قوای سه‌گانه نیز با 175 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر به تصویب رسید. 
در ماده 3 این طرح آمده است: مشمولان این قانون از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام (فقط در اجرای اصل 112 قانون اساسی در موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان) هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و شوراهای موضوع این قانون موظفند مشروح مذاکرات خود اعم از صحن و کمیسیون‌های تابع آنها و آرای مأخوذه از اعضا را به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند، حداکثر ظرف یک ماه در پایگاه اطلاع‌رسانی خود با قابلیت خوانش رایانه‌ای منتشر نمایند، مگر در مواردی که به موجب قانون اساسی و قوانین مربوط به هر یک از نهادهای مذکور در این قانون، تشکیل جلسه غیرعلنی یا رای‌گیری مخفی پیش‌بینی شده باشد. 
در تبصره این ماده نیز آمده است: در جهت استقلال نظر کارشناسی، آرای مأخوذه از نمایندگان مجلس درباره مصوباتی که جنبه صنفی و منطقه‌ای دارد، از شمول این ماده خارج است. کمیسیون تخصصی مکلف است در پایان گزارش خود به صحن علنی، جنبه صنفی و منطقه‌ای خود را اظهار نموده و بر اساس رأی مجلس عمل گردد. حکم این ماده و تبصره آن درباره مجلس شورای اسلامی به ذیل ماده 119 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس الحاق می‌شود. 
***
    قالیباف: مجلس شفافیت را از خود آغاز کرد   
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب شفافیت آرای نمایندگان در طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها گفت مجلس شفافیت را از خود آغاز کرد و این بخشی از طرح جامع شفافیت قوای سه‌گانه است. محمدباقر قالیباف در مطلبی در صفحه توئیتر خود با اشاره به تصویب موادی از طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها نوشت:
«الوعده وفا... 
امروز شفافیت آرای نمایندگان هم با رأی قاطع ۸۷ درصدی نمایندگان مجلس یازدهم تصویب شد. مجلس شفافیت را از خود آغاز کرد و این بخشی از طرح جامع «شفافیت قوای سه‌گانه» است که طیف گسترده‌ای از نهادها را در هر ۳ قوه و در مهم‌ترین روندها مشمول شفافیت خواهد کرد و گامی مهم در مسیر تحقق حکمرانی نو خواهد بود».

 


Page Generated in 0/0097 sec