printlogo


کد خبر: 248851تاریخ: 1401/2/31 00:00
حمله با سلاح سرد در نروژ از سوی نژادپرستان
تروریسم سفید بار دیگر در نروژ

بازار تروریسم سفید که مختص نژادپرستان معتقد به برتری سفیدپوستان اروپایی بر سایر اقوام است، همچنان در نروژ داغ است. این کشور پادشاهی اسکاندیناوی برخلاف آمارهای نهادهای بین‌المللی دچار بحران امنیت اجتماعی است. بیش از یک دهه پس از کشتار بی‌سابقه 22 جولای 2011 که توسط یکی از سرآمدان تروریسم سفید در اروپا انجام شد، مردمان شمالی هنوز درگیر این روند هستند، آن هم در حالی که دولت‌های غربی عمدتا از به رسمیت شناختن این پدیده به عنوان تروریسم طفره می‌روند. در حمله فاجعه‌بار 11 سال پیش، آندرس برویک، جوان نروژی عضو یک گروه نژادپرست راست افراطی طی یک روز ابتدا یک خودروی بمب‌گذاری شده را در نزدیکی اداره‌ای دولتی در اسلو منفجر کرد که منجر به کشته شدن ۸ نفر شد، سپس به جزیره اوتایا، محل برگزاری اردوی هواداران حزب کارگر نروژ رفت و در یک تیراندازی گسترده ۶۹ تن از شرکت‌کنندگان را که اکثرا نوجوان بودند به قتل رساند. او عقاید خود را که شامل ضد جامعه چندفرهنگی، ضد مسلمانان و گرایش به راست افراطی بود در یک بیانیه ۱۵۱۶ صفحه‌ای تحت نام مستعار اندرو برویک در روز انجام حمله منتشر کرد. عجیب آنکه این تروریست در حبس نیز هنوز از کرده خود ابراز پشیمانی نکرده و همچنان با سلام نازی در جلسات دادگاهش حاضر می‌شود. در همین حال شمار حملات مربوط به تروریسم سفید در این کشور در حال افزایش است.  دیروز جمعه، شهر نومدال واقع در جنوب نروژ، شاهد حمله یک فرد با سلاح سرد بود که دست‌کم 4 مجروح بر جا گذاشت.  به نوشته روزنامه ایندیپندنت به نقل از پلیس نروژ، یکی از مجروحان این حادثه چاقوکشی بی‌هدف و کورکورانه در وضعیت وخیمی به سر می‌برد و یک فرد مظنون در این رابطه بازداشت شده است.  عجیب آنکه این حادثه تنها یک روز پس از حضور چهره جدید تروریسم سفید وایکینگ‌ها در دادگاهی در نزدیکی نومدال رخ داد. 
«اسپن اندرسن براتن» 38 ساله که البته تبعه دانمارک است، ماه اکتبر (مهر) سال گذشته با تیر و کمان شهروندان جنوب نروژ را مورد هدف قرار داده و 5 نفر را به قتل رسانده بود. 
او که به نظر می‌رسد آندرس برویک را الگوی خود قرار داده باشد، در جلسه دادگاه پنجشنبه گذشته به تمام اتهامات مجرمانه خود اعتراف کرد. با این حال همان روند مزورانه قبلی در دستگاه‌های قضایی غربی باعث شده که دادگاه نه به چشم یک تروریست نژادپرست، بلکه به عنوان فردی دارای اختلالات روانی به او بنگرد. 
در حالی که پلیس نروژ اعلام کرده بود حمله براتن به شهروندان احتمالا حمله‌ای تروریستی بوده اما به گفته قاضی پرونده او ممکن است روز انجام این جنایت دچار جنون شده باشد. 

 


Page Generated in 0/0058 sec