printlogo


کد خبر: 248870تاریخ: 1401/2/31 00:00
فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد‌: سرطان گوارش در افراد جوان 2 برابر شده است
هشدار درباره افزایش سرطان گوارش

فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد نسبت به افزایش ۲ برابری ابتلا به سرطان گوارش در افراد جوان هشدار داد. 
رضا ملک‌زاده با اشاره به برگزاری هفته سلامت گوارش اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم و مربوط به بخش سلامت افراد مساله سرطان‌ها است، چرا که در حال حاضر در سراسر جهان سرطان‌ها به طور کلی رتبه دوم علت مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده‌اند. 
وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی در رتبه نخست و پس از آن سرطان‌ها در رتبه دوم دلیل مرگ‌ومیر افراد در جهان است، گفت: متأسفانه همزمان با پیری جمعیت، سرطان‌ها در حال افزایش است که البته نکته حائز اهمیت درباره سرطان‌ها این بوده که بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری قابل پیشگیری است. 
فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ یکی از سرطان‌های شایع در جهان محسوب می‌شود و رتبه سوم سرطان را در جهان به خود اختصاص داده است، افزود: در ایران هم روز به روز موارد ابتلا به این بیماری بیشتر شده و بر همین اساس شعار هفته سلامت جهان به موضوع سرطان روده بزرگ اختصاص یافته است تا هم مردم و هم تیم‌های پزشکی بیشتر به این موضوع توجه کنند. 
وی ادامه داد: در گذشته بیشتر افراد با سن بالای ۵۰ سال مبتلا به سرطان روده بزرگ می‌شدند ولی امروز سن ابتلا به این بیماری کاهش یافته است و طی ۱۰ سال اخیر افراد زیر ۵۰ سال و جوان در کشورهای مختلف از جمله ایران بیشتر مبتلا به این بیماری شده‌اند. 
ملک‌زاده گفت: در ایران طی 4 سال گذشته ۴۴ هزار مورد ابتلا به سرطان روده بزرگ گزارش شده که در همین مدت آمار افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ که زیر ۵۰ سال بودند از ۲۰۰ به ۴۰۰ مورد رسیده است. 
فوق‌تخصص گوارش و کبد با تاکید بر اینکه انجام غربالگری به‌موقع در درمان موفقیت‌آمیز انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ بسیار حائز اهمیت است، افزود: بر همین اساس توصیه می‌شود همه افراد بالای ۵۰ سال نسبت به انجام آزمایش مدفوع و غربالگری از طریق کلونوسکوپی اقدام کنند. 
وی گفت: کسانی که در خویشاوندان نزدیک به خود موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ داشته‌اند، ریسک بالاتری در ابتلا به این بیماری دارند، بنابراین توصیه می‌شود از ۴۵ سالگی یعنی ۵ سال زودتر از سایر افراد برای غربالگری این بیماری اقدام کنند.  

Page Generated in 0/0067 sec