printlogo


کد خبر: 248874تاریخ: 1401/2/31 00:00
اخبار

تعرفه‌های جدید گاز از اوایل خرداد ابلاغ می‌شود
مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه پیشنهاد تغییر تعرفه‌های گاز پرمصرف‌ها به دولت ارسال شده است، گفت: انتظار داریم از اوایل خرداد ابلاغیه جدید درباره تغییر تعرفه‌ها را دریافت کنیم. نورموسوی گفت: شرکت ملی گاز از طریق وزارت نفت پیشنهادات خود را درباره تغییر تعرفه‌های گاز پرمصرف‌ها به دولت ارسال کرده، زیرا تعیین تعرفه‌ها از اختیارات دولت است. اگر ابلاغیه جدیدی به شرکت ملی گاز ارسال شود، برای ما لازم‌الاجراست و آمادگی آن را داریم. وی افزود: انتظار داریم از اوایل خرداد بتوانیم ابلاغیه جدید درباره تغییر تعرفه‌ها را دریافت کنیم تا مقدمات کار برای سیستم مکانیزه و اطلاع‌رسانی فراهم شود تا به دوره سرد برسیم. 
مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: البته ابلاغیه شامل دوره گرم نیز می‌شود اما چون مصارف دوره گرم بسیار پایین است، از نظر مبلغ گازبها محسوس نیست ولی تشریح این موضوع نیاز به زمان‌بندی دارد و باید این فرصت را هم برای مردم فراهم کنیم که اقدامات لازم برای مدیریت مصرف خود را انجام دهند. 
***
با توافق پشت ‌پرده موجر و مستأجر برخورد می‌کنیم
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به تعیین سقف افزایش نرخ اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱، گفت: با توافق پشت‌پرده بین موجر و مستاجر بشدت برخورد خواهیم کرد. رستم قاسمی اظهار کرد:‌ یکی از موضوعات بسیار مهم افزایش اجاره‌بهای مسکن است. آنچه مشخص شده حداکثر افزایش نرخ اجاره مسکن در تهران 25 درصد است.  وی در پاسخ به این پرسش که ملاک این 25 درصد چیست، تصریح کرد: کار کارشناسی در ستاد تنظیم بازار صورت گرفته است، ‌در گذشته هم این موضوع را داشتیم. امسال با توجه به افزایش تورم، ستاد تنظیم بازار با رقم 25 درصد موافقت کرد و قابل افزایش نیست.  وی افزود: بنابراین هر بنگاه املاکی که بالاتر از سقف تعیین شده عمل کند، تخلف محسوب می‌شود و جزو مصوبات تنظیم بازار است که با آن برخورد می‌شود. وزیر راه‌وشهرسازی یادآور شد: بر اساس کد رهگیری کاملا مشخص است و می‌توانیم تشخیص دهیم که اجاره‌بهای مسکن در یک واحد چه میزانی بوده و امسال چه میزانی افزایش می‌یابد.  قاسمی در واکنش به توافق پشت‌پرده موجر و مستأجر گفت: این یک تخلف بزرگ محسوب می‌شود، گزارش‌ها پنهان نمی‌ماند و چنانچه گزارش داده شود برخورد جدی صورت می‌گیرد و کسانی که با این شیوه عمل کنند حتما پشیمان می‌شوند. 
***
تحریم‌های ثانویه آمریکا در انتظار خریداران نفت روسیه
وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد دولت بایدن احتمال اعمال تحریم‌ها علیه کشورهایی را که نفت روسیه را در بحبوحه جنگ در اوکراین خریداری می‌کنند، منتفی نکرده اما درباره تاثیر آن بر بازارهای نفت محتاط است. 
آمریکا به همراه انگلیس و کانادا، تحریم‌هایی را علیه خریداران نفت روسیه در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین تصویب کرده‌اند اما واشنگتن تاکنون تحریم‌های ثانویه علیه کشورهایی که نفت روسیه را خریداری می‌کنند، مشابه تحریم‌های اعمال شده علیه کشورهای خریدار نفت ایران، وضع نکرده است. 
«جنیفر گرانهولم» وزیر انرژی آمریکا در واشنگتن به خبرنگاران گفته است: دولت در این باره تصمیم خواهد گرفت. وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه معمولا تحریم‌ها را طراحی می‌کنند اما وزیر انرژی می‌تواند درباره تاثیر آنها بر قیمت‌های جهانی نفت، نظر خود را ابراز کند. 
کشورهایی مانند هند و چین به خرید نفت روسیه ادامه می‌دهند. واردات نفت از روسیه به هند از ۶۶ هزار بشکه در روز در مارس به ۲۷۷ هزار بشکه در روز در آوریل افزایش یافت، زیرا پالایشگاه‌های هندی جذب تخفیف‌های چشمگیر نفت روسیه شده‌اند. چین هم خرید نفت ارزان‌تر روسیه را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است. گرانهولم درباره احتمال وضع تحریم‌های ثانویه علیه خریداران نفت روسیه گفت: می‌دانم که این گزینه همچنان مطرح است.  اما چنین اقداماتی ممکن است قیمت‌های جهانی نفت را افزایش دهد، آن هم در شرایطی که دولت آمریکا نسبت به قیمت بالای بنزین حساس است.
 با وجود تلاش‌های واشنگتن و برداشت بی‌سابقه از ذخایر استراتژیک نفت، قیمت‌های بنزین در هفته جاری به رکورد بالای جدیدی رسید. قیمت‌های بالا، هم‌حزبی‌های بایدن را در آستانه انتخابات کنگره در نوامبر، نگران کرده است. 
***
نگرانی شدید بانک مرکزی اروپا از افزایش تورم
سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا نگرانی شدید خود را درباره افزایش تورم ابراز کرده و نسبت به پیش‌بینی رشد بیشتر تورم در میان‌مدت و طولانی‌مدت هشدار دادند. سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا در نشستی به بررسی وضعیت اقتصاد این منطقه پرداختند که عمده بحث‌ها درباره رشد نگران‌کننده تورم بود. بانک مرکزی اروپا در گزارش این نشست اعلام کرد: اعضا به طور گسترده نسبت به اعداد بالای تورم ابراز نگرانی کردند.   نگرانی آنها این است که تورم نه‌تنها بالاست، بلکه این خطر را افزایش می‌دهد که رشد سریع قیمت بسیار بالاتر از هدف تورم ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا باشد. درواقع، تورم مواد غذایی و سوخت تقریبا ۲ برابر هدف بانک مرکزی اروپا است. در گزارش بانک مرکزی اروپا آمده است: تورم در ماه مارس به 7.5 درصد افزایش یافت که از 5.9 درصد در فوریه بیشتر است. قیمت انرژی که پس از شروع جنگ اوکراین افزایش یافته بود و ۴۵ درصد بالاتر از سطح یک سال قبل از آن قرار داشت، همچنان دلیل اصلی نرخ بالای تورم است. شاخص‌های مبتنی بر بازار نشان می‌دهد قیمت انرژی در کوتاه‌مدت بالا باقی می‌ماند اما پس از آن تعدیل می‌شود. قیمت مواد غذایی نیز به دلیل افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و تولید، بویژه قیمت بالاتر کود که به جنگ اوکراین نیز مرتبط است، بشدت افزایش یافته است. تورم اصلی که با شاخص HICP بدون احتساب انرژی و غذا اندازه‌گیری می‌شود، از 2.7 درصد در فوریه به 3 درصد در مارس افزایش یافته است.

Page Generated in 0/0062 sec