printlogo


کد خبر: 248897تاریخ: 1401/3/1 00:00
پروژه انتخاباتی آمریکا و متحدانش برای ساقط کردن مقاومت چگونه شکست خورد؟
انتخابات 2022 لبنان تکرار سیاسی جنگ 33 روزه

با وجود فشارهای آمریکا، سعودی و متحدان غربی و عربی‌شان و احزاب وابسته به آنها در داخل لبنان، انتخابات پارلمانی 2022 که هفته گذشته در این کشور برگزار شد، ثابت کرد اکثریت مردم این کشور همچنان حامی و وفادار به محور مقاومت هستند. کارزار نفرت‌پراکنی و تفرقه‌افکنی آمریکایی- اسرائیلی علیه حزب‌الله لبنان و سلاح مقاومت که قرار بود تکمیل‌کننده فشارهای اقتصادی و معیشتی تحمیل شده بر ملت لبنان توسط غرب باشد، در انتخابات 15 مه شکست خورد و ائتلاف 8 مارس و متحدان حزبی و مستقل آن، کماکان اکثریت 128 کرسی پارلمان را در اختیار دارند. حسین محمد‌الدیرانی، تحلیلگر لبنانی معتقد است برخلاف تبلیغات رسانه‌های شرکتی سلطه، نتایج این انتخابات برای حامیان مقاومت رضایت‌بخش و برای حامیان رقبای مقاومت در لبنان و خارج آن یک شکست بزرگ محسوب می‌شود. 
فرازهایی از گفت‌وگوی او با خبرگزاری مهر را در زیر می‌خوانید.
 
* جنگ ۳۳ روزه سیاسی
از تبلیغات انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ (لبنان) به خاطر شدت و اهداف آن به‌مثابه جنگ ۳۳ روزه سیاسی نام برده شد. هدف جبران شکست نظامی رژیم صهیونیستی در حمله به لبنان در جولای سال ۲۰۰۶ بود و این تبلیغات و هجمه رسانه‌ای با هدف ساقط کردن سلاح مقاومت و دل بستن به خسته‌سازی حامیان مقاومت به منظور ناامیدی آنها انجام شد. 
اگر نتیجه به دست آمده در انتخابات را با توجه به حجم هجمه علیه مقاومت بسنجیم به مثابه پیروزی‌ای است که کمتر از پیروزی نظامی در جنگ ۳۳ روزه نیست و برای حامیان مقاومت رضایت‌بخش و برای حامیان رقبای مقاومت در لبنان و خارج آن شکستی بزرگ محسوب می‌شود. 
 
* برنده و بازنده انتخابات
 بازنده بزرگ در این انتخابات گردانندگان هجمه و کمپین خلع سلاح مقاومت یعنی دوروتی شیا، سفیر آمریکا در لبنان و ولید البخاری سفیر سعودی در لبنان بودند که محور و گردانندگان اصلی هجمه انتخاباتی گروه ضد مقاومت لبنان بودند. 
 
* توزیع سیاسی پارلمان
تا این لحظه نحوه توزیع گروه‌های سیاسی در پارلمان لبنان به شکل زیر است:
- گروه‌های حامی مقاومت هم‌پیمان حزب‌الله، جنبش امل، جریان ملی آزاد، المرده و طاشناق ۶۰ کرسی صددرصدی
- گروه‌های ضدمقاومت و سلاح آن یعنی حزب نیروهای لبنانی و متحدانش از الکتائب و غیره ۴۰ کرسی 
- 8 کرسی به حزب سوسیالیست ترقی‌خواه به رهبری ولید جنبلاط و ۲۰ کرسی به نمایندگان مستقل تعلق دارد که از میان آنها ۸ نماینده به فهرست مقاومت تمایل دارند و با احتساب آنها شمار نمایندگان حامی مقاومت به ۶۸ نماینده می‌رسد. 
 
* توفان انسانی مردم حامی مقاومت
آنچه پروژه ساقط کردن مقاومت و متحدان آن را به شکست کشاند، صحنه‌هایی بود که ما در کمپین‌های انتخاباتی مقاومت شاهد بودیم و حضور مردمی که شبیه توفان انسانی بود. این مردم بودند که وفاداری خود را به رهبران مقاومت نشان دادند و از سلاح مقاومت که آزادکننده لبنان از اشغال صهیونیست‌ها بود و نیز سلاحی که از لبنان در برابر حملات تکفیری‌های تروریست داعشی پاسداری کرد، حمایت کردند. مقاومت در هر خانه در جنوب از بقاع تا شمال، حاضر است.  علت دیگر این است که گروه ضد مقاومت پروژه انتخاباتی اصلاح‌طلبانه یا توسعه‌محور برای کشور ندارد و همه موضع‌گیری و پروژه سیاسی آن خلع سلاح مقاومت است. این پروژه صهیونیستی، عربی و آمریکایی برای سیطره بر لبنان بدون وارد شدن به جنگ نظامی سرانجامش به نفع مقاومت است. 
 
* رسوایی مداخله‌گران خارجی
رسوایی دخالت‌های سیاسی و مالی خارجی علنی در روز روشن رخ داد. ولید البخاری سفیر سعودی و دوروتی شیا سفیر آمریکا در همه جای لبنان در راستای حمایت از فهرست سمیر جعجع (قوای لبنانی) پرسه زدند. البخاری همان زندانی سابقه‌دار است که محکوم به ترور «رشید کرامی» نخست‌وزیر اسبق این کشور بود و به دنبال عفو، پس از توافق طائف عربستان از زندان بیرون آمد. 
پول‌هایی که دشمنان مقاومت هزینه کردند، از میلیاردها دلار فراتر رفت اما موضوع به دخالت سیاسی و مالی محدود نشد و کار به تهدیدات ریاض علیه سعد حریری کشید تا بلکه حامیانش (جریان المستقبل و ائتلاف 14 مارس) را به سمت رای دادن به انتخاب فهرست سمیر جعجع سوق دهد. این تهدیدات را می‌توان از هجمه شدید از سوی روزنامه عکاظ (عربستان) برداشت کرد. 
 
* دروغ‌های رسانه‌ای درباره شکست حزب‌الله
بدون شک و به دور از دروغ‌های رسانه‌های آمریکایی و شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج‌فارس علیه مقاومت در انتخابات مبنی بر از دست رفتن برخی کرسی‌های متحدان مقاومت در پارلمان، دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی به ابعاد شکستی که در این انتخابات سرنوشت‌ساز بدان گرفتار شده‌اند، واقف هستند. 
***
    نصرالله: حذف ناپذیری مقاومت از ارکان قدرت لبنان است     
رهبر مقاومت لبنان در نخستین سخنرانی خود پس از انتخابات پارلمانی این کشور به تشریح چگونگی پیروزی مقاومت در این نبرد سیاسی در مواجهه با تبلیغات دشمنان پرداخت. سیدحسن نصرالله در سخنرانی‌ای که چهارشنبه‌شب هفته گذشته انجام داد، ضمن اشاره به شکست دشمنان در دستیابی به اهداف انتخاباتی خود، چشم‌اندازی برای آینده لبنان به‌دور از هرگونه اختلاف و جناح‌بندی ترسیم کرد. او تحلیل کرد که نتیجه این دوره از انتخابات لبنان ثابت کرد مقاومت هرگز از ارکان قدرت لبنان کنار گذاشته نمی‌شود و فارغ از داشتن قدرت نظامی بالا برای محافظت از حاکمیت و مرزهای لبنان، یک نماینده سیاسی قدرتمند برای این کشور است و همان‌طور که در هرگونه گزینه نظامی، دشمن آمریکایی- صهیونیستی را شکست داده است، در نبردهای سیاسی نیز پیروز می‌شود. دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانش به تشریح مبانی مختلفی پرداخت از جمله: «جایگاه پایدار حزب‌الله در عرصه سیاسی لبنان»، «ناکامی دشمنان در تحقق اهداف انتخاباتی علیه مقاومت»، «شبکه امن مردمی و سیاسی حزب‌الله در لبنان»، «خلع ‌سلاح مقاومت خیال باطل دشمنان است»، «چشم‌انداز همکاری برای نجات لبنان» .
***
    جعجع: دولت وحدت ملی توهم است!     
سمیر جعجع، رئیس حزب قوات اللبنانیه (نیروهای لبنانی) و رهبر موقت ائتلاف 14 مارس در غیاب سعد حریری در جدیدترین مواضع خود پس از اعلام نتایج انتخابات 2022، نشان داد همان خط تفرقه‌اندازی قبل از انتخابات را دنبال می‌کند. به گزارش النشره، جعجع درباره نامزدی نبیه بری، رئیس پیشکسوت پارلمان از سوی فراکسیون توسعه و آزادی برای ریاست مجدد بر مجلس موضع‌گیری منفی کرده است. ائتلاف «التنمیه و التحریر» دیروز نبیه بری، سیاستمدار کهنه‌کار شیعه را به عنوان رئیس این ائتلاف و نامزد ریاست پارلمان معرفی کرد. جعجع درباره دولت آتی هم با ایده دولت وحدت ملی که توسط مقاومت و متحدانش مطرح شده مخالفت کرد و گفت: «آنچه دولت وحدت ملی نامیده می‌شود توهم و خیال است! ما حامی دولت اکثریت هستیم». این در حالی است که پیش‌تر نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان خواستار تشکیل دولت جدید لبنان در سریع‌ترین زمان ممکن شده و رئیس‌جمهور میشل عون نیز پیشنهاد کرده بود دولت فعلی تا زمان تشکیل دولت جدید به فعالیت خود ادامه دهد. این سیاستمدار وابسته به غرب و سعودی همچنین بار دیگر حزب‌الله لبنان را هدف حملات لفظی قرار داده است. براساس آخرین گزارش‌ها از محافل سیاسی، احزاب مختلف پارلمان توافق کرده‌اند تا تشکیل کابینه جدید، دولت نجیب میقاتی کماکان انجام وظیفه کند.

Page Generated in 0/0056 sec