printlogo


کد خبر: 248899تاریخ: 1401/3/1 00:00
الکاظمی را به مراسم تشییع پیکر سید مظفر نواب، شاعر ملی مبارز عراقی راه ندادند
فرار نخست‌وزیر عراق از دست مردم

 نخست‌وزیر عراق دیروز از دست مردم معترض در قلب بغداد فرار کرد. مصطفی الکاظمی که ظهر شنبه برای شرکت در مراسم تشییع پیکر «سیدمظفر نواب» شاعر عراقی از ظهر به مقر اتحادیه ادبا و نویسندگان عراق در بغداد رفته بود، با واکنش شدید حاضران مواجه شد. 
به گزارش منابع عراقی، شمار زیادی از مردم حاضر در مراسم تشییع پیکر این شاعر به محض مشاهده الکاظمی و هیأت همراهش شروع به شعار دادن علیه او کردند. 
مردم بغداد با اشاره به وعده‌های دروغین نخست‌وزیر، او را فاسد و دزد خطاب کرده و خواستار خروجش از این مراسم شدند. تیم حفاظت الکاظمی نیز در واکنش به این شعارها و اعتراضات مردم ضمن استفاده از اسپری فلفل، معترضان را مورد ضرب و شتم قرار داد. این رفتار منجر به خشم بیشتر جمعیت و شدیدتر شدن شعارها همراه با پرتاب کفش و سنگ به سوی مصطفی الکاظمی و هیأت همراهش شد که آنها را مجبور به فرار از مقابل مقر نویسندگان به منطقه سبز بغداد کرد. 
سیدمظفر عبدالمجید النواب، شاعر ملی عراقی که از خانواده النواب منسوب به امام موسی کاظم(ع) امام هفتم شیعیان بود، هفته گذشته در 88 سالگی در بیمارستانی در شارجه امارات درگذشت. این خانواده در عین حال نقش مهمی در مبارزه با استعمار انگلیس طی قرن گذشته از عراق تا هندوستان داشته است. مظفر در جوانی تمایلات کمونیستی داشت که تحت تعقیب قرار گرفت. او به خوزستان ایران گریخت اما توسط ساواک دستگیر و شکنجه شد و رژیم پهلوی این شاعر مبارز را به استخبارات عراق تحویل داد که در بغداد به مرگ محکوم شد اما مجازات او به حبس ابد تقلیل یافت. از اواخر دهه 1960 میلادی او که از زندان گریخته و در میان عشایر شیعه جنوب عراق پناه گرفته بود تا چند سال به مبارزه مسلحانه علیه رژیم بعث پرداخت. مظفر نواب پس از سقوط رژیم صدام، حدود ۲ دهه پیش از تبعید به عراق بازگشت و پس از تحمل یک دوره بیماری، پنجشنبه گذشته درگذشت. 
او در یکی از به‌یادماندنی‌ترین شعرهایش می‌گوید: «سوگند اما نه به آسمان‌ها، بلکه سوگند به آسمان‌هایی که می‌بارند، در چشمان آن کودک یتیم جنوبی که در خانه‌اش به آتش کشیده شد و من با اشعار آتشینم اعلام می‌کنم آمریکا [نماد] کفر است».
در شعری دیگر، نواب می‌سراید: «من طرفدار مسیح مثله‌شده بر صلیبم و طرفدار محمد و طرفدار علی بی‌هیچ قید و شرطی، و طرفدار ابوذر غفاری که بر سر هر مایه‌داری می‌کوبید و طرفدار سر حسین هستم».

Page Generated in 0/0052 sec