printlogo


کد خبر: 248915تاریخ: 1401/3/1 00:00
نفوذ گرد و غبار به غرب کشور و آلودگی هوا

گرد و غبار؛ میهمان ناخوانده‌ای که گویا بنا ندارد از آسمان ایران رخت بندد و فرصت نفس کشیدن به میزبان دهد. حال دیگر به نظر می‌رسد غیر از «کووید-19» بهانه‌ای دیگر هم هست که ماسک را از صورت برنداریم؛ آلودگی! رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود گرد و غبار به غرب کشور و کاهش کیفیت هوا و دید افقی خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، یکشنبه و دوشنبه (امروز و فردا) در بیشتر مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف خواهد بود. وی افزود: روز دوشنبه در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و سه‌شنبه و چهارشنبه (۳ و ۴ خرداد) در برخی نقاط شمال غرب و در سواحل دریای خزر رگبار باران گاهی همراه با وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و در سایر مناطق کشور آسمان صاف و آفتابی خواهد بود. 
ضیاییان ادامه داد: همچنین توده گرد و خاک انتقالی از عراق روز یکشنبه جنوب غرب کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در این مناطق موجب افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، روز دوشنبه در شمال غرب کشور با وزش باد شدید و در مناطق مستعد با خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. همچنین روز دوشنبه با تشکیل توده گردوخاک روی عراق، گردوخاک مجدد به نوار غربی کشور منتقل می‌شود و استان‌های واقع در این مناطق را در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تحت تاثیر قرار خواهد داد. به گفته ضیاییان طی امروز دریای خزر و طی ۳ روز آینده خلیج‌فارس بویژه بخش‌های مرکزی و شرقی آن مواج و متلاطم خواهد بود. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی پایتخت طی روز‌های آینده اظهار کرد: آسمان تهران یکشنبه (امروز) صاف و گاهی غبارآلود همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و طی ‌روز دوشنبه (۲ خرداد) کمی ابری و در بعد از ظهر نیمه ابری و احتمال وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۳۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی ۵ روز آینده در بعضی ساعات وزش باد شدید همراه با خیزش موقت گردوخاک بویژه در نیمه‌جنوبی و غربی استان پیش‌بینی می‌شود. 
 
* کانون ریزگردها به اطراف تهران رسیده است
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کانون ریزگردها به دلیل کم بارشی‌های پی‌درپی به اطراف تهران رسیده است، گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تمام ابزارهای نظارتی خود برای حل مشکل گرد و غبار در کشور استفاده می‌کند و ما حداکثر فشار خود را به دستگاه‌های متولی می‌آوریم تا به نقطه مطلوب برسیم. محمدجواد عسکری با اشاره به آلودگی هوای کشور در پی ورود گرد و غبار گفت: گرد و غبار ۲ منشأ داخلی و خارجی دارد؛ در دولت گذشته ما در ماموریتی کانون‌های آلوده ریزگردها در خوزستان را شناسایی کردیم که تقریبا ۵ منطقه بود، آنها را به همراه راهکار به دولت قبل اعلام کردیم اما اتفاقی رخ نداد. اکنون به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی کانون‌های ریزگرد به اطراف تهران رسیده است. وی درباره راهکار کوتاه‌مدت برای مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: در بحث کوتاه‌مدت می‌توان مالچ‌پاشی را دنبال کرد، البته که این رویکرد ایراداتی در حوزه زیست‌محیطی دارد اما در مواردی چاره‌ای نداریم و حتما باید به سمت مالچ‌پاشی اراضی برویم که قابل کشت نیست و شوری آن بسیار زیاد است؛ متاسفانه اینها جزو کانون‌های آلوده هستند که می‌توان با مالچ‌پاشی کنترل کرد. 

Page Generated in 0/0057 sec