printlogo


کد خبر: 248921تاریخ: 1401/3/1 00:00
اخبار

آمادگی برای تجهیز زیرساخت‌های تجاری ایران و عمان
رئیس کل سازمان توسعه تجارت در دیدار وزیر صنایع، بازرگانی و سرمایه‌گذاری سلطنت عمان از آمادگی این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران برای تجهیز زیرساخت‌های تجاری بین ۲ کشور خبر داد. 
علیرضا پیمان‌پاک در این دیدار با اشاره به سفر یک هیأت تجاری از شرکت‌های توانمند ایرانی به کشور عمان و برگزاری نشست تجاری در اتاق بازرگانی مسقط و همچنین برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه بین‌المللی دکوراسیون، روشنایی و لوازم خانه و خانه‌داری عمان، پیشنهاد کرد کمیته مشترک توسعه روابط اقتصادی و تجاری به ریاست معاونان وزرای ۲ کشور تشکیل شود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین پیشنهاد این سازمان به‌ عنوان دبیرخانه کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ۲ کشور در زمینه امضای نقشه راه همکاری تجاری بین ایران و عمان را مطرح کرد که هر ۲ موضوع مورد استقبال وزیر صنایع، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری این کشور قرار گرفت. 
پیمان‌پاک با اشاره به موانع توسعه همکاری‌های تجاری ۲ کشور، از مذاکرات برای رفع مشکلات مربوط به حمل‌ونقل و مسائل بانکی پیش روی وزارتخانه‌ها و نهادهای خصوصی ۲ کشور خبر داد. 
وی در ادامه به موضوع تأسیس مرکز تجاری ایران در عمان و توافق اتاق مشترک بازرگانی ۲ کشور در این زمینه اشاره کرد و خواستار حمایت و پیگیری وزیر صنایع، بازرگانی و سرمایه‌گذاری سلطنت عمان به ‌منظور تأسیس این مرکز شد. در این جلسه وزیر صنایع، بازرگانی و سرمایه‌گذاری سلطنت عمان نیز با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عمان و دیدار با سلطان این کشور، این سفر را به ‌عنوان یک فرصت مغتنم برشمرد و تاکید کرد که انجام این سفر می‌تواند در توسعه روابط اقتصادی و تجاری ۲ کشور بسیار مهم و مؤثر واقع شود. وی ابراز امیدواری کرد در این سفر اسناد اقتصادی و تجاری که زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی و تجاری ۲ کشور هستند، به امضا برسد. در آستانه سفر رئیس‌جمهور ایران به عمان، پیمان‌پاک، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران هفته گذشته در رأس یک هیأت بلندپایه تجاری و بازاریابی متشکل از نمایندگان ۳۰ شرکت خصوصی، سازمان بنادر و صندوق ضمانت صادرات وارد این کشور شد و مورد استقبال مقامات عمانی از جمله مدیرکل تجارت وزارت صنایع، بازرگانی و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان و همچنین علی نجفی‌خوشرودی، سفیر ایران در مسقط قرار گرفت. 
***
رشد تولید لوازم‌خانگی در سال ۱۴۰۰
کارخانجات و واحدهای تولیدی در سال ۱۴۰۰ موفق به تولید بیش از 6.2 میلیون دستگاه لوازم‌خانگی بزرگ شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی شدند؛ آماری که در مقایسه با سال ۹۹ رشد 7.5 درصدی را نشان می‌دهد. بررسی آمارهای رسمی منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد از بین ۴ قلم لوازم‌خانگی بزرگ یاد شده، فقط تولید کولر آبی با افت اندکی مواجه شد و بقیه محصولات رشد داشتند. در سالی که گذشت در مجموع ۶ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه از اقلام یاد شده تولید شد؛ آماری که در مقایسه با تولید ۵ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۴۰۰ دستگاهی این محصولات در سال ۹۹ رشد 7.56 درصدی را نشان می‌دهد. 
در سال ۱۴۰۰ تولید تلویزیون با ثبت رشد 3.6 درصدی به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید. این در حالی بود که با توجه به مشکلات به‌ وجود آمده بویژه در تامین میکروچیپ‌ها که به یک معضل جهانی تبدیل شده بود، تامین قطعات از سوی شرکت‌ها به سختی انجام می‌شد. با این حال شرکت‌ها موفق شدند با پشت سرگذاشتن عقب‌ماندگی‌ها در تولید که تا آذرماه ادامه داشت، در نهایت تا پایان دی‌ماه تولید تلویزیون را با مدت مشابه سال ۹۹ برابر کنند و در ادامه رشد تولید را رقم بزنند. در سال ۱۴۰۰ کارخانجات و شرکت‌ها ۲ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر تولید کردند. این آمار در هم‌سنجی با سال ۹۹ رشد 8.3 درصدی نشان می‌دهد. در سال ۹۹ تعداد ۲ میلیون و ۹۱ هزار دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شده بود. 
***
آغاز واریز سود جاماندگان سهام عدالت
مدیر فناوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت سود جاماندگان سهام عدالت که شماره شبا اعلام کرده‌اند، از امروز واریز می‌شود. سود مربوط به عملکرد سال 99 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت که 20 اسفندماه سال گذشته  به حساب حدود 43 میلیون سهامدار عدالت واریز شد، حدود 2 میلیون نفر از سهامداران به دلیل عدم اعلام شماره حساب بانکی یا مشکلات بانکی از قبیل مسدود بودن حساب نتوانستند سود خود را دریافت کنند. 
در این زمینه محمود حسنلو، معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، در ارتباط با شبکه اول سیما گفت: با پایان یافتن زمان اصلاح شماره شبای حساب بانکی برای سهامداران عدالت، از امروز(شنبه) کار استخراج داده‌ها و محاسبه سود جاماندگان سهام عدالت آغاز شده و از فردا اول خردادماه(امروز) سود این افراد به حساب شبای اعلامی آنها واریز می‌شود. 
معاون فناوری اطلاعات سمات گفت: برای کسانی که سهام به ارزش اسمی 532 هزار تومانی دارند، حدود 575 هزار تومان سود و برای کسانی که سهام ارزش یک ‌میلیونی دارند، یک میلیون و 80 هزار تومان سود برای عملکرد سال 99 واریز می‌شود و اگر کسانی سود سال‌های قبل مثل 98 را هم دریافت نکرده باشند، سود آنها هم واریز می‌شود. 
حسنلو همچنین در پاسخ به سوالی درباره سود سهام متوفیان سهام عدالت گفت: با توجه به اینکه بعد از فوت هر کس شماره حساب‌های فرد در سیستم بانکی بسته می‌شود و قابلیت واریزی ندارد، بنابراین سود سهام متوفیان محفوظ است و طبق مذاکره‌ای که با قوه‌قضائیه انجام شده است، امیدواریم تا آخر شهریورماه سامانه تقسیم ارث متوفیان سهام عدالت راه‌اندازی شود تا هم خود سهام عدالت و هم سودهای متعلقه بین ورثه تقسیم و واریز شود. 

Page Generated in 0/0082 sec