printlogo


کد خبر: 248926تاریخ: 1401/3/1 00:00
اخبار

رئیسی فردا به عمان سفر می‌کند
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در تداوم دیپلماسی همسایگی دولت مردمی برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم‌بن‌طارق آل‌سعید» سلطان عمان، دوشنبه دوم خرداد در رأس هیاتی بلندپایه عازم مسقط پایتخت این کشور خواهد شد. ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم‌بن‌‌طارق آل‌سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه رئیسی به این کشور است. سفر رئیسی به مسقط، نخستین سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس‌جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است. گفتنی است در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیاتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند. 
***
وزیر برق عراق: 
قبل از پایان این ماه بدهی‌های ایران را می‌پردازیم
وزیر برق عراق روز گذشته در نشست خبری خود در کربلا تاکید کرد: با دولت توافق کردیم بدهی‌های ایران را پرداخت کنیم. وی گفت: به تهران سفری داشتم و با وزیر نفت ایران به توافق رسیدیم که قبل از پایان ماه جاری بدهی‌های ایران را پرداخت کنیم. 
عادل کریم گفت: در سفر اخیر به تهران همچنین درباره واردات گاز از ایران در تابستان به توافق رسیدیم و طرف ایرانی متعهد شد نیروگاه‌ها و واحدهای تولید برق ما را تجهیز کند. بغداد به خاطر واردات گاز از ایران بدهی‌هایی به تهران دارد که برای پرداخت این بدهی‌ها به توافق رسیدیم. آنها اوضاع عراق را می‌دانند و انتظار داریم که در تابستان و زمستان تامین گاز بخوبی انجام شود. 
عادل کریم در ادامه اعلام کرد تامین گاز در سطح جهانی نیز با کمبود مواجه است و این سوخت به یک کالای بسیار مهم تبدیل شده است و دستیابی عراق به گاز یک دستاورد به شمار می‌رود. 
جواد اوجی، وزیر نفت ایران در دیدار خود با عادل کریم، وزیر برق عراق و هیات همراه در کشورمان بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز تاکید کرد و گفت: امیدوارم در این چند روزی که در ایران هستید تصمیم‌های خوبی اتخاذ شود. 
وزیر برق عراق نیز در این دیدار ایران را کشور دوست خواند و افزود: خوشحال هستم که برای دومین بار شما را ملاقات می‌کنم. ما دوست شما هستیم و دوست داریم همکاری‌های ۲ کشور تداوم یابد. 2 طرف در این دیدار بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها بویژه در بخش گاز تأکید کردند. 
***
گفت‌وگوی بلینکن و معاون وزیر دفاع عربستان درباره ایران
وبگاه وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در بیانیه‌ای نوشت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امروز به نشست وندی شرمن، معاون وزیر خارجه و خالد بن‌سلمان آل‌سعود، معاون وزیر دفاع پادشاهی عربستان سعودی در واشنگتن ملحق شد. در ادامه این بیانیه آمده است: وزیر خارجه و معاون او قویا از آتش‌بس مورد مذاکره سازمان ملل حمایت کرده و دیگر پیشرفت‌ها در یمن را مرور کردند، از جمله از سرگیری پروازهای تجاری از صنعا و واردات سوخت برای یمن از بندر حدیده. آنها در عین حال بر ضرورت افزایش فوری دسترسی به تعز و دیگر شهرها در خطوط مقدم جنگ تاکید کردند. 
وزارت خارجه آمریکا افزود: آنها با معاون وزیر دفاع[عربستان سعودی] درباره تعهد پابرجای آمریکا نسبت به تقویت توان دفاعی عربستان سعودی، تلاش‌ها برای مقابله با تهدیدات ایران و اهمیت حفظ حمایت قوی بین‌المللی از اوکراین صحبت کردند. 
در بخش پایانی این بیانیه آمده است: آنها همچنین درباره مدیریت فشار در بازارهای جهانی انرژی که ناشی از حمله روسیه به اوکراین است گفت‌وگو و همچنین مسائل حقوق بشری و پیشرفت عربستان سعودی را در زمینه برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ مرور کردند. 
***
پیگیری توافقات سفر معاون نخست‌وزیر آذربایجان به ایران
به دنبال سفر اخیر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به ایران، سیدعباس موسوی، سفیر کشورمان در باکو دیروز در دیدار شاهین مصطفی‌یف پیگیری توافقات این سفر را آغاز کرد. 
در این دیدار مصطفی‌یف ضمن مفید و موفق خواندن سفر خود به ایران و دیدار با مقامات ارشد سیاسی، بر اراده رئیس‌جمهور و دولت جمهوری آذربایجان برای توسعه نامحدود روابط با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم دوست، برادر و همسایه تاکید کرد. 
***
امیر سیاری: 
کوچک‌ترین تهدید علیه ایران را در بالاترین حد پاسخ می‌دهیم
امیردریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: ایمان و اعتقاد، اتحاد و انسجام، پرهیز از تفرقه و ولایتمداری، رمز عبور ملت ایران از توطئه‌های دشمنان است. ملت ایران تا به امروز با افتخار از دسیسه دشمن عبور کرده و در اوج صلابت ایستاده است.
وی حفظ تمامیت ارضی، درخشش جمهوری اسلامی ایران و تأثیرگذاری در عرصه‌های بین‌المللی و امنیت ملی و تقویت قدرت بازدارندگی و آمادگی کامل نیروهای مسلح را از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست که به برکت خون شهدا به دست آمده است. 
سیاری افزود: انقلاب اسلامی به برکت خون پاک هزاران هزار شهید، جانباز و ایثارگر به این درجه از اعتبار و بالندگی رسیده است و قطعا امروز کوچک‌ترین تهدید علیه ایران را در بالاترین حد پاسخ می‌دهیم. 

Page Generated in 0/0057 sec