printlogo


کد خبر: 248944تاریخ: 1401/3/2 00:00
دور دنیا

ناامیدی «دیوید هیل» از نتایج انتخابات لبنان
پایگاه خبری العهد درباره ناامیدی آمریکا از انتخابات لبنان نوشت: دیوید هیل، دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا با ناامیدی می‌گوید: بسیاری امیدوار بودند انتخابات پارلمانی لبنان که یکشنبه 15 مه ‌برگزار شد، ناامیدی لبنانی‌ها و خشم آنها نسبت به مسؤولانی که کشورشان را به سمت ورطه هولناک اقتصادی، اجتماعی و اقتصادی سوق داده‌اند را در پی داشته باشد و نتایج این انتخابات به حزب‌الله و متحدان مسیحی آن ضربه بزند، در حالی که واقعیت بعدازظهر یکشنبه برعکس این انتظار بود. دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در سخنانش به ۳ باور اشتباه خود قبل از انتخابات اعتراف کرد. نخستین باور اشتباه او این بود که کاهش حضور پارلمانی حزب‌الله و متحدان آن، قدرت حزب‌الله را کاهش می‌دهد اما متوجه شد نفوذ حزب‌الله در انتخابات و پارلمان گسترده است.
 هیل اینگونه ادامه می‌دهد که پیروزی انتخاباتی حزب‌الله توانایی پارلمانی بیشتر و سیاست نفوذ و مانع‌تراشی در برابر مخالفان و هدایت منابع دولتی به رای‌دهندگان شیعه خود را می‌دهد. باور غلط دوم هیل و نمایندگانش در واشنگتن و لبنان این است که تصور می‌کردند انتخابات لبنان با حمایت و هدایت آمریکا با شعار سرنگونی حزب‌الله در لبنان برگزار شد اما نتایج انتخابات نشان داد درصد زیادی از لبنانی‌ها به حزب‌الله رای داده‌اند، زیرا متوجه شدند کسانی که آمریکایی‌ها آنها را به عنوان حامی کمپین حذف حزب‌الله منصوب کرده‌اند، مسؤول واقعی از دست دادن اعتماد مردم به لبنان، فروپاشی اقتصاد و عدم مدیریت امور لبنان هستند. 
***
انفجار در محل برگزاری سالگرد کشته شدن رهبر طالبان در کابل
عصر دیروز صدای وقوع انفجاری در ناحیه دهم شهر کابل شنیده شد. به گفته شاهدان عینی، این انفجار دیروز در هتل استقلال کابل نزدیکی فرودگاه حامد کرزی در حالی رخ داد که مراسم سالگرد کشته شدن «ملا اختر منصور»، رهبر پیشین طالبان با حضور مقامات ارشد این گروه در آن در حال برگزاری بود. تاکنون هدف این انفجار روشن نیست. خبرگزاری الجزیره اعلام کرد در این انفجار تاکنون چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند. اما وزارت کشور طالبان از زخمی شدن 3 تن در این انفجار خبر داد. تاکنون گروهی مسؤولیت این انفجار را برعهده نگرفته 
است. 
***
سلام معنادار بایدن به کیم جونگ اون
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سئول پیش از سفر به ژاپن در نخستین سفر خود به آسیا به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا پیام ساده‌ای به کیم جونگ اون، رئیس کره‌شمالی با این مضمون ارسال کرد: سلام... تمام. به گزارش رویترز، بایدن در آخرین روز سفر خود به کره‌جنوبی در واکنش به تحرکات موشکی بی‌سابقه کره‌شمالی در 5 سال اخیر به خبرنگاران گفت نگران آزمایشات هسته‌ای کره‌شمالی نیست. پاسخ بایدن به کیم جونگ اون بیانگر رویکرد خوددارانه آمریکا برای تنش حل نشده در شبه‌جزیره کره است؛ رویکردی که کاملا متفاوت با عملکرد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکاست. تنها کافی است به تنش‌های لفظی، مذاکرات رودررو، نامه‌های عاشقانه و توجه رسانه‌ها به شبه‌جزیره کره در دوره ریاست جمهوری ترامپ دقت شود. 
***
روزنامه صهیونیستی:
 اسرائیل قدرت بازدارندگی‌اش را در برابر حماس از دست داده است
روزنامه صهیونیستی «معاریو» اذعان کرد رژیم صهیونیستی در برابر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در غزه ناتوان است. این روزنامه گزارش داد رژیم صهیونیستی جنگ‌ها و عملیات‌های نظامی زیادی برای نابودی جنبش حماس در غزه انجام داده ولی راه به جایی نبرده است، زیرا هیچ عملیات نظامی‌ای نتوانست به حماس آسیب بزند.
 خبرگزاری اسپوتنیک ضمن ترجمه این یادداشت، گزارش داد پس از این عملیات‌ها، حماس هر بار در برابر آن مقاومت کرد و به همین دلیل «به نظر می‌رسد اسرائیل در برابر این جنبش در نوار [غزه] خمیده شده است». معاریو خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی و فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی آن، همچنان در برابر حماس ضعیف هستند و ارتش اسرائیل نیز طی 15 سال گذشته به طور کامل، قدرت بازدارندگی خود را در برابر این جنبش از دست داده است. 
به گزارش این روزنامه، حماس فقط «یحیی السنوار» رهبر این جنبش در نوار غزه یا «محمد الضیف» یکی از فرماندهان نظامی آن نیست، بلکه حماس یک فکر ایدئولوژیک است و رژیم صهیونیستی هنوز این مساله را درک نکرده است. 

Page Generated in 0/0069 sec