printlogo


کد خبر: 248946تاریخ: 1401/3/2 00:00
عراق؛ از خوشبینی به آینده تا هشدار درباره تکرار اعتراضات

محافل عراقی درباره تبعات تداوم بن‌بست سیاسی کنونی در عراق و حرکت امور به سمت اعتراضات خشونت‌آمیز بشدت هشدار دادند. «محمد الصیهود» عضو ائتلاف دولت قانون عراق به رهبری نوری المالکی از گشایش احتمالی در روند سیاسی این کشور بویژه پس از گفت‌وگوهای انجام شده میان ۲ حزب عمده کرد و نیز طرح نمایندگان مستقل و همچنین طرح هیات هماهنگی سیاسی شیعی عراق خبر داد. وی افزود: دیدگاه‌های ۲ حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق در حال نزدیک شدن به یکدیگر است و از سویی طرح نمایندگان مستقل تا حد زیادی به طرح هیات هماهنگی نزدیک است. عضو ائتلاف دولت قانون عراق تصریح کرد: این طرح‌ها و گفت‌وگوها به گشایش در روند سیاسی منجر می‌شود و جایگزین روی آوردن به انحلال پارلمان خواهد بود که در حال حاضر گزینه‌ای دشوار است. الصیهود تاکید کرد: موضوع انحلال پارلمان یکی از سناریوهای مطرح در محافل سیاسی با توجه به عمق بن‌بست سیاسی است اما عملی کردن آن سخت است. باید به گفت‌وگو و رایزنی توجه شود. وی پیش‌بینی کرد که اگر توافقی میان ۲ حزب کرد رخ دهد این سبب سرایت گفت‌وگوی سیاسی به بیوت دیگر از جمله بیت شیعی خواهد شد. همزمان «رفیق الصالحی» از رهبران ائتلاف فتح عراق گفت: گفت‌وگوهایی جریان دارد که ما نمی‌توانیم جزئیات آن را رسانه‌ای کنیم اما اوضاع به سمت گشایش و حل و فصل امور پیش می‌رود. 
 
* دیدار مهم بارزانی و طالبانی
از سوی دیگر یک منبع سیاسی کردی به بغداد الیوم گفت: «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات و «نیچروان بارزانی» معاون رئیس حزب امروز (یکشنبه) به سلیمانیه سفر و با بافل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی گفت‌وگو خواهند کرد. این منبع احتمال داد که اختلافات حل‌وفصل شود و مرحله جدیدی آغاز شود که زمینه‌ساز توافق درباره پست ریاست جمهوری عراق باشد. در همین حال «عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق درباره روی آوردن به خیابان و به راه انداختن تظاهرات هشدار داد. وی افزود: خیابان جایی برای بیان مظلومیت و مطالبه حقوق است نه عرض اندام سیاسی و گلاویز شدن گروه‌های سیاسی با یکدیگر. «علی البیدر» تحلیلگر سیاسی عراقی نیز درباره وقوع اعتراضات خشونت‌آمیزتر از اعتراضات قبلی این کشور در اکتبر گذشته هشدار داد. 
 
* اقدامات نمایندگان مستقل پارلمان عراق به کجا رسید؟
العربی الجدید گزارش داد: شماری از نمایندگان مستقل پارلمان عراق که هفته گذشته ابتکارعملی برای برون‌رفت از بن‌بست ‌سیاسی پیشنهاد کرده بودند، تیمی برای مذاکره با ۲ طرف بحران یعنی ائتلاف نجات میهن و هیات هماهنگی گروه‌های شیعی تشکیل دادند و تاکید کردند: ابتکار عملی که مطرح کرده‌اند «بهترین ابتکار» برای پایان دادن به بحران است. 
در همین رابطه، «حسین عرب» نماینده پارلمان عراق و عضو فراکسیون مستقلین گفت: ما ابتکار عمل واقعی برای حل بحران سیاسی موجود مطرح کردیم و اگر ابتکار هیات هماهنگی و جریان صدر صوری بوده باشد، از طریق عدم پاسخگویی به ابتکار ما روشن خواهد شد و اگر ابتکار عمل‌شان واقعی و ملی باشد، ابتکار عمل ما را قبول خواهند کرد. عرب تاکید کرد: ابتکار عمل مستقلین برای جلب رضایت ۲ طرف تدوین شده است، از همین رو، ما تلاش می‌کنیم که دولت، دولت اکثریت سیاسی یا دولت توافقی نباشد، بلکه ما در تلاش هستیم دولت آتی، دولت اکثریت ملی و فراگیر باشد و هر گروهی بخواهد در آن مشارکت کند و هر کس می‌خواهد گزینه اپوزیسیون را در پیش گیرد. وی گفت: فراکسیون مستقلین اسامی تیم مذاکره‌کننده خود را مشخص کرده است و بزودی مذاکرات با طرفین بحران را بر اساس اصول ملی و در راستای هموارسازی موانع تشکیل دولت جدید آغاز خواهیم کرد. 

Page Generated in 0/0094 sec