printlogo


کد خبر: 248970تاریخ: 1401/3/2 00:00
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز» مطرح کرد
احتمال افزایش قاچاق مسافری پس از ممنوعیت واردات

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره ممنوعیت اخیر واردات گوشی‌های آیفون گفت: پیش از این قرار شده بود جهت مدیریت بازار موبایل و ارز مصرفی آنها، تعرفه کالاهای بالای 600 دلار از 5 به 12 درصد تغییر کند که این کار انجام شده بود. از طرف دیگر ارز نیمایی برای واردات موبایل حذف شده بود و ارز حاصل از صادرات خشکبار جایگزین آن شده بود. همچنین قرار بود درآمد‌های حاصل از واردات این نوع کالا‌ها، به صندوق حمایت از تولید موبایل و چیپست واریز شود اما با اعمال ممنوعیت اخیر، عملا همه این درآمد‌ها از بین می‌رود. همچنین در زمینه خدمات پس از فروش، عملا 18 ماه تعهد گارانتی‌ای که شرکت‌ها ارائه می‌کردند، دیگر قابل ادامه یافتن نیست، چرا که برای ادامه تعهد گارانتی شرکت‌ها نیازمند واردات گوشی موبایل هستند و بویژه درباره گوشی آیفون وارد کردن قطعات امکان‌پذیر نیست. 
امیر اسحاقی درباره این تصمیم افزود: در حال حاضر چیزی در حدود 200 شرکت منحصرا در زمینه برند اپل فعالیت دارند و همچنین 5 هزار واحد صنفی وجود دارد که در حیطه آیفون و محصولات شرکت اپل فعالیت دارند؛ اعمال چنین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی موجی از نارضایتی‌ها و بیکاری را به همراه خواهد داشت. اگر هدف مدیریت ارزی است، مطمئن باشید که با این روش، مدیریتی رخ نمی‌دهد، چرا که اولا قاچاق مسافری در یکی، دو ماه اخیر بیداد کرده و بشدت افزایش یافته است. با این وضع موبایل قاچاق وارد کشور می‌شود و ارز‌ آن هم به صورت قاچاق خارج می‌شود. پس با این وضع صرفه‌جویی ارزی رخ نمی‌دهد و گوشی همچنان به صورت مسافری وارد کشور خواهد شد. حتی اگر رجیستری این گوشی موبایل نیز ممنوع شود، باز هم تا حدی قاچاق این کالا به شکل فیزیکی اتفاق می‌افتد و به روش‌های مختلف این نوع گوشی موبایل مصرف می‌شود. نکته مهم دیگر این است که با اعمال این محدودیت، بازار موبایل دودستی تقدیم برند‌های کره‌ای می‌شود و در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 
وی درباره افزایش آمار واردات موبایل مسافری گفت: تنها در فروردین امسال واردات گوشی مسافری 15 درصد افزایش یافته و حدود 24 هزار عدد آیفون مسافری وارد کشور شده است. وی درباره اخباری درباره ثبت سفارش 2.4 میلیارد دلار آیفون تنها در ماه اخیر گفت: ثبت سفارش کالا به تنهایی اهمیت ندارد؛ میزان ثبت سفارش، نشان‌دهنده بی‌اعتمادی بخش خصوصی به متغیر بودن سیاست‌های اقتصادی دولت است، وقتی در یک ماه 2 بخشنامه متضاد هم صادر می‌شود، بخش خصوصی را به آینده نامطمئن می‌کند و باعث می‌شود تا حدی که بتواند اقدام به ثبت سفارش کند. 
اسحاقی درباره چرایی مخالفت‌ها با واردات آیفون گفت: به نظر می‌رسد یکی از عوامل مربوط به فشار‌های مجلس باشد؛ فشار‌هایی که شاید بیشتر جنبه سیاسی داشته باشند. یکی دیگر از عوامل بحث واردات خودرو است، چراکه گمان می‌کنند با این کار صرفه‌جویی ارزی رخ می‌دهد و واردات خودرو تسهیل می‌شود. می‌گویند هدف این است که یک میلیارد دلار واردات گوشی موبایل کاهش یاید تا به همان میزان خودرو وارد کشور شود. اگرچه به نظر من با اعمال این ممنوعیت‌ها همه‌ این یک میلیارد دلار صرفه‌جویی نمی‌شود، چرا که بخشی از این میزان صرف قاچاق و... می‌شود. بهتر بود ضربه به خدمات پس از فروش وارد نمی‌شد و مثلا برنامه‌ریزی می‌شد ورود مدل‌های جدید آیفون (مانند آیفون 14) از این به بعد به کشور ممنوع شود. در این صورت شرکت‌ها می‌توانستند برنامه‌ریزی کنند و خود را با شرایط وفق دهند. به‌رغم اینکه آقای رئیسی هم همواره گفته‌اند که ما در تلاشیم از تصمیمات خلق‌الساعه جلوگیری کنیم اما همکاران ایشان با این رویه همراهی نمی‌کنند و یک‌شبه چنین تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند. 
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پاسخ به شرایط کنونی واردات با ارز حاصل از صادرات خشکبار گفت: پیش از این 200 تا 300 میلیون درهم با قیمت ارز آزاد تامین شده بود و برای واردات موبایل تخصیص داده می‌شد، به جز خشکبار، صادر‌کنندگان قیر، فولاد و... آمادگی تخصیص ارز مورد نیاز ما را داشتند اما با اقدام اخیر، همه این تلاش‌ها و ابتکارات بی‌ثمر ماند. 

Page Generated in 0/0059 sec