printlogo


کد خبر: 248975تاریخ: 1401/3/2 00:00
در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور رئیس تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین مطرح شد
بازگشت به مذاکرات به شرط جدیت آمریکا

گروه سیاسی: رئیس تیم مذاکره‌کننده ایرانی با حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به ادای توضیحات درباره مذاکرات وین پرداخت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در همین رابطه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه دیروز این کمیسیون با حضور علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده، احتمالا مذاکرات به مسیر عادی خود برمی‌گردد منوط به اینکه طرف مقابل حسن‌نیت و جدیت داشته باشد که در این صورت موارد باقیمانده حل شده و توافق صورت می‌گیرد. 
محمود عباس‌زاده در توضیح جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این جلسه با حضور آقای باقری، معاون وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تشکیل شد که وی به سوالات نمایندگان پاسخ داد. 
وی در گفت‌و‌گو با ایسنا توضیح داد: طبق برداشت اعضای کمیسیون از صحبت‌های مطرح شده در این جلسه، گفت‌و‌گو تا مرحله‌ای خوب پیش رفته و بیش از ۸۰ درصد موارد اختلافی با گروه ۱+۴ به توافق شفاهی رسیده است. در مواردی هم تاکید مذاکره‌کننده این بوده که باید تکلیف آن مشخص شود، چون به اعتقاد ما نباید توافق به‌گونه‌ای باشد که ساختار تحریم‌ها حفظ شود بویژه در بحث تضمین‌ها، نگرانی‌هایی داریم که این هم به دلیل عهدشکنی آمریکایی‌ها و خارج شدن یک‌طرفه آنها از توافق است. 
عباس‌زاده اضافه کرد: در آخرین مراحل مذاکرات، غربی‌ها با تحریک آمریکایی‌ها پوزیشن بازی‌بهم‌زنی می‌گیرند تا امتیاز بیشتری از جمهوری اسلامی بگیرند. البته طبق داده‌ها، غربی‌ها بویژه آمریکا بیشتر از ما به توافق نیاز دارند و طرف مقابل از این تاکتیک نتیجه‌ای نمی‌گیرد، لذا احتمالا مذاکرات به مسیر عادی خود بازمی‌گردد منوط به اینکه طرف مقابل حسن‌نیت و جدیت داشته باشد که در این صورت موارد باقیمانده حل شده و توافق صورت می‌گیرد. 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: به هر حال ما برای مذاکره و توافق در مذاکرات حضور پیدا کرده‌ایم و حسن‌نیت و جدیت داریم، اکنون توپ در میدان غربی‌ها بویژه آمریکایی‌هاست. البته ما دنبال نتیجه خوب چه با توافق و چه بی‌توافق هستیم؛ ما حاضر به توافق بد نیستیم که برخلاف منافع ملی است. وی گفت جمع‌بندی این جلسه آن است که روند کار در مسیر منافع کشور پیش می‌رود. 
 
* تکذیب نقل‌قول غلط درباره دیدار امیر قطر با رهبر انقلاب
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبر شبکه الجزیره درباره دیدار امیر قطر با رهبر انقلاب گفت: اولا چنین روایتی از دیدار کاملا غلط است و ثانیا به نظر می‌رسد حتی در ترجمه از الجزیره هم دقت کافی صورت نگرفته و یک شیطنت‌ رسانه‌ای و تبلیغاتی نیز در میان است. وی گفت: رهبر معظم انقلاب هیچ سخنی از سازش به میان نیاوردند، بلکه به امیر قطر فرمودند «ما همیشه گفته‌ایم که مذاکرات باید نتیجه‌دار باشد نه وقت تلف کردن. آمریکا‌یی‌ها می‌دانند که برای این کار باید چه اقدامی انجام بدهند». 
سعید خطیب‌زاده تاکید کرد: از مضمون فرمایش رهبر معظم انقلاب کاملا مشخص است که توپ در زمین آمریکاست که باید برای اجرای تعهداتش تصمیم سیاسی عاقلانه بگیرد. 
شبکه الجزیره روز گذشته درباره دیدار اخیر امیر قطر با رهبر معظم انقلاب اسلامی، طی خبری اعلام کرد وزیر خارجه قطر گفته است رهبر عالی ایران به هیات قطری اعلام کرده ایران آماده سازش درباره پرونده ایران است. 
***
    بورل: با امیرعبداللهیان درباره گام‌های بعدی برای احیای برجام صحبت کردم   
«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در توئیتی نوشت: «با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره رسیدگی به مسائل دوجانبه ضروری و اتخاذ گام‌های بعدی برای احیای برجام گفت‌وگو کردم. مهم است که حرکت کنیم. هرچه بیشتر منتظر بمانیم به سرانجام رساندن مذاکرات دشوارتر می‌شود». حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در تماس تلفنی جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات وین با اشاره به سفر اخیر «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به تهران گفت: «در سفر انریکه مورا ابتکاراتی مورد بررسی قرار گرفت». 

 


Page Generated in 0/0061 sec