printlogo


کد خبر: 248976تاریخ: 1401/3/2 00:00
رئیس قوه قضائیه در بازدید از دادسرای فرهنگ و رسانه:
آزادی نباید حقوق افراد جامعه را مخدوش کند

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه در ادامه بازدیدهای میدانی خود از مراجع و مراکز قضایی، روز گذشته از دادسرای ناحیه ۳۵ (فرهنگ و رسانه) بازدید به عمل آورد.
به گزارش میزان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جریان این برنامه از هر ۴ شعبه بازپرسی و دفاتر اجرای احکام و اظهارنظر دادسرای فرهنگ و رسانه بازدید به عمل آورد و از نزدیک، نحوه رسیدگی به پرونده‌ها را مورد ارزیابی قرار داد. بررسی میزان ورودی، موجودی و مانده پرونده‌ها در شعب بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه و اعمال دقت نظر در آمارهای ناظر بر پرونده‌های این شعب در راستای ساماندهی مقوله آمار، ثبت و ارجاع پرونده‌های قضایی و همچنین نوع رابطه و برخورد بازپرسان با اهالی فرهنگ و رسانه، یکی از بخش‌های مهم بازدید قاضی‌القضات از دادسرای ناحیه ۳۵ بود.
رئیس عدلیه ارتقای روزآمد دانش و آگاهی را یکی از ملزومات اصلی برای قضات و کارکنان دادسرای فرهنگ و رسانه دانست و خاطرنشان کرد: جنس و محتوای کار فرهنگی و رسانه‌ای که دائما سیر تحولی و دگرگونی دارد، اقتضا می‌کند برای رسیدگی به پرونده‌های این حوزه نیز به دانش و آگاهی‌های روز مجهز باشیم.
محسنی‌اژه‌ای با تبیین و تشریح مقوله آزادی و حدود و ثغور آن در راستای مصالح عمومی و منافع جمعی گفت: آزادی نباید حقوق عمومی و خصوصی افراد جامعه را مخدوش کند؛ آزادی باید با قیوداتی همراه باشد. وی ضمن اشاره به مصادیق و موضوعاتی که بین‌الرشد و بین‌الغی هستند و در حق بودن یا گمراهی آنها شک و تردیدی وجود ندارد، توجه قضات دادسرای فرهنگ و رسانه را به مصادیق و موضوعاتی جلب کرد که وضوح و روشنی تخلف یا جرم بودن آنها برجسته نیست و بر همین اساس، گفت: در مواردی مشخص نیست آیا اقدام یک فرد مصداق توهین و نسبت دادن یک امر وهن‌آور به شخصی دیگر محسوب می‌شود یا خیر؟ یا اینکه انتشار یک سند در زمره مصادیق افشای اسرار مردم است یا خیر؟ در چنین مواردی قضات دادسرای فرهنگ و رسانه باید بیش از پیش جانب احتیاط را رعایت کنند و بیشتر بر مشورت گرفتن از اهالی فن، خبرگان و متخصصان امر تکیه کنند. رئیس قوه قضائیه با اشاره به جوانب حقوقی و اجتماعی جرائمی نظیر نشر اکاذیب و توهین به دیگری، گفت: گاهی فردی علیه شخصی اقدام به نشر اکاذیب می‌کند، گاهی نیز فردی به دیگری توهین می‌کند و با این عمل خود، قبح امری را در جامعه می‌شکند و سبب تحمیل آسیب اجتماعی و روانی به مردم می‌شود. قاضی‌القضات در ادامه با تبیین و تشریح فلسفه وجود و حضور هیأت منصفه در جرائم مطبوعاتی و رسانه‌ای، اظهار کرد: برخی موضوعات حوزه فرهنگ و رسانه تخصصی است، لذا برای رسیدگی به پرونده‌های این حوزه، بهره‌گیری از نظرات متخصصان و صاحبنظران قشرها و صنوف مختلف در زمره ضروریات است؛ بر همین مبنا در فرآیند دادرسی پرونده‌های حوزه فرهنگ و رسانه نقش خبرگان و اهالی فن در قشرها و صنوف مختلف و مساعدت آنها به قضات در امر انطباق مصادیق با موضوع قانون بسیار برجسته و حائز اهمیت است.

Page Generated in 0/0063 sec