printlogo


کد خبر: 248986تاریخ: 1401/3/3 00:00
برنامه تحول ۵ ساله انجمن سینمای جوانان ایران ابلاغ شد
آموزش با ارتقای جهان‌بینی هنرجوها

رئیس سازمان سینمایی خط مشی، سیاست‌گذاری و خطوط کلی فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان ایران را در دوره جدید اعلام کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، محمد خزاعی این خط‌مشی‌ و خطوط کلی را متناظر به اینکه انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان بزرگ‌ترین حامی سینمای پایه در کشور و فراگیرترین مدرسه فیلمسازی در منطقه است، در راستای تحقق اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی و تحت گفتمان «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» با راهبرد «بازسازی انقلابی سینمای کشور»، طراحی، تدوین و ابلاغ کرده است. برقراری عدالت فرهنگی در حوزه آموزش با توسعه بسترهای ارزان آموزشی در سراسر ایران، عدالت‌محوری در تخصیص بودجه‌ها و امکانات فیلمسازی و برگزاری رویدادها در سراسر کشور و پرهیز از مرکزگرایی، ایجاد وحدت رویه و ارتباط سیستماتیک بین اضلاع سه‌گانه‌ آموزش، تولید و عرضه در انجمن سینمای جوانان ایران، استانداردسازی زیرساخت‌ها، فرآیندهای آموزشی، طرح درس‌ها، آیین‌نامه‌های تولید، سیاست‌های تشویقی و مسیرهای عرضه‌ فیلم کوتاه، محوریت دادن به قانون در برگزاری جشنواره‌ها، رویه‌های تولیدی و شرایط عرضه فیلم کوتاه در داخل و خارج از کشور و پرهیز از تصدی‌گری و تجمیع اختیارات در ستاد مرکزی، تقویت توأمان استقلال دفاتر و افزایش رویه‌های نظارتی بر آنها مهم‌ترین ماموریت این مرکز سینمایی اعلام شده است. در این ابلاغیه همچنین درحوزه آموزش، ۳ کلید ‌واژه‌محوری؛ برقراری عدالت آموزشی، روزآمدی تکنیکی و ارتقای جهان‌بینی هنرجوها، در حوزه تولید تمرکز بر تحقق ۳ گزاره بومی‌گرایی، تنوع‌بخشی از مسیر ژانرها و امید‌آفرینی و در حوزه جشنواره‌ها و فرآیندهای عرضه، تکیه بر قانون‌گرایی و شعار دین، امید، اخلاق و آگاهی رویکردهای اصلی انجمن سینمای جوانان عنوان شده است. 
در حوزه تولید بر تحقق ۳ گزاره بومی‌گرایی، تنوع‌بخشی از مسیر ژانرها و امید‌آفرینی تمرکز خواهد شد. 
در نهایت در حوزه جشنواره‌ها و فرآیندهای عرضه، بر قانون‌گرایی و شعار دین، امید، اخلاق و آگاهی تکیه خواهد شد. 
بخشی از برنامه‌های آموزشی به این شرح است: افزایش اعتبار مدرک سینمای جوان از طریق پذیرش در شورای درجه‌بندی هنری ارشاد، معیارهای ساخت فیلم اول، امور صنفی، معادل‌سازی فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی، استخدام کشوری و...، توسعه 50 درصدی آموزش مجازی طی ۵ سال برنامه تحول، اعزام استاد به مناطق کم‌برخوردار و برگزاری کارگاه‌های تعاملی استادمحور، ایجاد شعب مجازی در مناطق کم‌برخوردار فاقد دفتر انجمن، ایجاد دفاتر بین‌المللی انجمن سینمای جوانان ایران در مناطق آزاد (کیش، اروند و چابهار)، توانایی انجمن سینمای جوانان ایران در پرورش فیلم‌ساز که مطابق الگوهای آموزشی خود می‌تواند ظرفیت بزرگی را برای جذب علاقه‌مندان از کشورهای منطقه فراهم کند، ایجاد کتابخانه دیجیتال برای فیلم‌سازان، حمایت از استعدادهای برتر آموزشی در کارگاه‌های تعاملی فیلم‌محور، شناسایی و هدایت استعدادهای برتر فنی در کارگاه‌های شتاب‌دهی تکنیک‌محور، طراحی آموزش‌های مجازی پشتیبان و تکمیلی مانند روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مهارت جذب سرمایه و... .
همچنین از دیگر کارهای مهم و با اهمیت انجمن سینمای جوانان ایران می‌توان به فعال کردن معاونت ارتباطات و بازرگانی اشاره کرد. این معاونت جهت تامین بودجه تولید به صورت پلکانی، تامین بودجه تولیدی در ساختار مشارکتی با نهادهای مختلف دولتی و خصوصی از بخش بودجه‌های فرهنگی می‌تواند هم بخشی از مشکلات تامین مالی پروژه‌های تولیدی انجمن را برآورده کند و هم در تولید آثار قابل توجه با رویکردهای محتوایی مطلوب دهه پنجم انقلاب اسلامی برای این مجموعه‌ها کارکرد داشته باشد. از این رو راه‌اندازی معاونت ارتباطات و بازرگانی برای رایزنی و ایجاد تفاهمنامه مشارکتی در دستور کار انجمن قرار گرفت و چارت انجمن سینمای جوانان ایران براساس این موضوع تغییر کرد. مشارکت تولیدی با سازمان‌های هنری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، افزایش تعاملات سازمانی با نهادهای هنری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به جهت مشارکت تولیدی و محتوایی می‌تواند به هم‌افزایی این جبهه نیز کمک کند. 
انجمن سینمای جوانان ایران در رابطه با «عرضه» اضافه کرد: افزایش سهم نمایش فیلم‌کوتاه و تثبیت حق رایت پخش آن در رسانه ملی، اختصاص یک سالن سینماتک ویژه پاتوق‌های نقد و تحلیل فیلم کوتاه داستانی در تمام دفاتر انجمن، راه‌اندازی مجدد هفته‌های فیلم و عکس برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای و تقویت کمی و کیفی نمایش فیلم کوتاه در بستر پلتفرم‌های مجازی از برنامه‌های 5 ساله انجمن سینمای جوانان ایران است. 

Page Generated in 0/0059 sec