printlogo


کد خبر: 248997تاریخ: 1401/3/3 00:00
دور دنیا

4 سناریوی محتمل برای آینده عراق
«هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح عراق اعلام کرد: مرحله کنونی، ایثار از سوی همه طرف‌ها برای پایان دادن به روند سیاسی را‌ طلب می‌کند. وی در جریان دیدار با «صلاح‌الدین بهاء‌‌الدین» دبیرکل اتحاد اسلامی کردستان عراق و هیات همراهش در بغداد این اظهارات را بیان کرد. العامری تاکید کرد: درباره دستیابی به توافق به منظور خروج از بن‌بست سیاسی و تشکیل دولت در سریع‌ترین زمان ممکن با هدف حل مشکلات زیادی که ملت عراق از «فاو» تا «زاخو» از آن رنج می‌برند، بسیار امیدوارم. وی افزود: دیدگاه‌های ما با اتحاد اسلامی کردستان همسو است و همه باید در راستای خروج از بحران کنونی تلاش کنند. شرایط مرحله کنونی و اوضاع اقتصادی، از خودگذشتگی همگانی را برای حل بن‌بست سیاسی می‌طلبد. در همین حال الجزیره گزارش داد: تحلیلگران چند سناریو را برای عراق پیش‌بینی می‌کنند که بارزترین آنها عبارت است از: انحلال پارلمان، برگزاری انتخابات جدید، طرح سازمان ملل برای پایان بن‌بست و بازگشت اعتراضات خیابانی. این در حالی است که بیشتر احتمالات از جمله آخرین گزارش سازمان ملل از اوضاع عراق، از ادامه بن‌بست کنونی حکایت دارد. 10 طرح طی ماه‌های گذشته ارائه شده است که نخستین آنها در ژانویه گذشته و آخرین آن هم طرح نمایندگان مستقل بوده است. 
***
اعلام وضع فوق‌العاده در نیویورک در پی بحران شیر خشک
بحران کمبود شیر خشک در آمریکا همچنان خبرساز است و این بحران شهردار یکی از بزرگ‌ترین شهرهای آمریکا را به اعلام وضع اضطراری واداشته است. شهردار دموکرات نیویورک به منظور مقابله با بحران کمبود شیر خشک، در این شهر آمریکا وضع اضطراری اعلام کرد. شبکه «فاکس‌نیوز» گزارش داد در بحبوحه کمبود سراسری شیر خشک در آمریکا، «اریک آدامز» شهردار دموکرات نیویورک وضعیت اضطراری اعلام کرد تا این شهر بتواند با بالا رفتن قیمت این محصول اساسی مورد استفاده خانواده‌ها مقابله کند. این شهردار هم‌حزبی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا این بیانیه را اعلام کرد. دفتر اریک آدامز خبر داد با این اقدام شهردار، اداره «حمایت از مصرف‌کنندگان و کارگران نیویورک» اختیار لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر خشک در این شهر را به دست آورده است. شهردار نیویورک در فرمان اعلام وضعیت اضطراری تصریح کرد بحران کمبود شیر خشک در خانواده‌های نیویورک باعث ایجاد «درد و اضطراب غیرقابل تصور» شده است. 
***
استعفای دومین مسؤول نزدیک به «نفتالی بنت» 
در حالی که کمتر از ۲ هفته از استعفای مشاور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گذرد، رئیس دفتر وی نیز دیروز استعفا کرد. «تال گان تزوی» رئیس دفتر «نفتالی بنت» دیروز دوشنبه استعفا کرد. بر اساس گزارش «رأی الیوم» به نقل از رسانه‌های صهیونیستی، استعفای این شخصیت نشانه جدیدی از گسترش دایره مشکلات پیش روی کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی است. گان تزوی نزدیک‌ترین شخص به نفتالی بنت طی 10 سال اخیر بوده است. استعفای مدیر دفتر بنت در کمتر از 2 هفته پس از استعفای «شمریت مئیر» مشاور سیاسی وی صورت می‌گیرد. رسانه‌‌های رژیم صهیونیستی آن زمان نوشتند شمریت مئیر به دلیل اختلافات زیاد با دیگر مشاوران و اطرافیان نفتالی بنت و در حالی ‌که در بین تمام مشاوران وی، بیش از همه به او نزدیک بود، استعفا کرده است. طبق این گزارش، شمریت مئیر، در طول یک سال گذشته تلاش زیادی برای تغییر چهره نفتالی بنت از یک رئیس حزب دست‌راستی به فردی مورد پذیرش جامعه صهیونیستی به عنوان نماینده همه سلایق کرده بود. از سوی دیگر، جمعه گذشته «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به اختلافات سیاسی ادامه‌دار تل‌آویو و مخالفت‌ها با کابینه فعلی، عزاداری و خداحافظی با دولت را زودهنگام دانست و بر تداوم کارش تاکید کرد. 
***
واکنش تند چین به اظهارات بایدن درباره تایوان
پکن دیروز در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در ژاپن علیه چین بشدت واکنش نشان داد و اعلام کرد آماده دفاع از منافع ملی خود بر سر تایوان است. «وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در پیامی اعلام کرد: هیچ کس نباید اراده قاطعانه، استوار و توانایی بالای مردم چین در دفاع از حق مالکیت ملی و تمامیت ارضی خود را زیر سوال ببرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که در ژاپن به سر می‌برد، گفت آمریکا در صورت تهاجم نظامی چین به تایوان به این جزیره کمک خواهد کرد. 
***
توفان در کانادا 8 کشته برجا گذاشت
به دنبال وقوع توفان شدید در استان‌های مختلف کانادا حداقل 8 نفر کشته شدند و به گفته مقامات این کشور برق بیش از 500 هزار مشترک نیز قطع شده است. بر اساس گزارش رویترز، توفان و گردبادی که طی شنبه عصر بیش از ۲ ساعت کانادا را درنوردید، در استان‌های کبک و انتاریو خسارت‌های بسیار زیادی بر جا گذاشته است. وزش باد با سرعت بیش از 132 کیلومتر بر ساعت باعث شکسته و ریشه‌کن شدن درختان و واژگونی بسیاری از دکل‌های انتقال برق شد.  
بر اساس این گزارش، شرکت‌های برق روز یکشنبه در تلاش بودند خطوط انتقال برق را بازیابی کنند. مقامات کانادایی می‌گویند بیشتر تلفات ناشی از توفان بر اثر سقوط درختان روی خودروها و عابران بوده است. «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا گفت دولت فدرال آماده کمک به نیازمندان و افراد آسیب‌دیده است. ترودو روز یکشنبه در توئیتی نوشت: «ما به همه آسیب‌دیدگان فکر می‌کنیم و از کارکنان که برای بازگرداندن و وصل برق خانه‌ها مشغول تلاش هستند تشکر می‌کنیم». 

Page Generated in 0/0055 sec