printlogo


کد خبر: 249029تاریخ: 1401/3/3 00:00
سفر مهم رئیسی به مسقط امضای 12 سند همکاری میان ایران و عمان
سنگ‌تمام عمان برای رئیسی

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور پس از استقبال توسط سلطان عمان در قصر العلم با «هیثم بن طارق آل‌سعید» دیدار و گفت‌وگو کرد. در جریان این دیدار ۱۲ سند همکاری میان 2 کشور امضا شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مسقط مقصد پنجمین سفر خارجی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم بود. رئیس‌جمهور روز گذشته در حالی راهی عمان شد که این نخستین سفر یک مقام عالیرتبه ایرانی به عمان پس از درگذشت «سلطان قابوس» و انتخاب «هیثم بن طارق» به عنوان جانشین وی بود. عمان در دهه‌های گذشته همواره رابطه‌ای حسنه با ایران داشته و در بسیاری از بزنگاه‌ها نقش میانجی را نیز بازی کرده است. مناسبات اقتصادی 2 کشور در یک سال گذشته افزایش محسوسی داشته است. تجارت غیرنفتی ایران و عمان در سال گذشته به 1.3 میلیارد دلار رسیده که رشد ۵۳ درصدی داشته است. تجارت غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۰ با عمان 4 میلیون و ۱۹۰هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن ۲۷ درصد در وزن و ۵۳ درصد در ارزش افزایش داشته است. 
تهران و مسقط طی ماه‌های اخیر شاهد سفرهای متقابل هیات‌های تجاری بودند و تاجران ۲ کشور به منظور تقویت روابط تجاری و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری با یکدیگر دیدار کردند. یکی دیگر از زمینه‌های مهم توسعه ارتباطات اقتصادی و مردمی بین ایران و عمان با توجه به موضوع لغو روادید بین ۲ کشور، موضوع گردشگری بویژه گردشگری سلامت است. ایران در این بخش از ظرفیت خوبی برخوردار است، چنانکه سالانه تعداد قابل توجهی از عمانی‌ها به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنند. 
 
* نقشه راه برای گسترش همکاری در حوزه انرژی
با این حال مهم‌ترین محور همکاری 2 کشور در آینده نزدیک را باید در حوزه انرژی و صادرات گاز ایران به عمان دانست. در این راستا وزیر نفت هفته گذشته پیش از سفر روز گذشته رئیسی به مسقط، تهران را به مقصد عمان ترک کرد و در این سفر با همتای عمانی خود درباره توسعه همکاری ایران و عمان در بخش‌های مختلف انرژی و پروژه‌های مشترک گفت‌وگو کرد. بر اساس گزارش فارس، بعد از انجام مذاکرات اعلام شد وزرای نفت ایران و عمان تاکنون بر ۳ محور به توافق رسیده‌اند که عبارت از «تشکیل کمیته فنی برای توسعه میدان نفتی مشترک هنگام»، «صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در بخش بالادست و پایین‌دست نفت و پتروپالایشگاه‌ها» و «تجارت و صادرات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران به عمان» است. نخستین تفاهمنامه صادرات گاز به عمان در اسفند 83 بین وزیران نفت ایران و عمان منعقد شد. طبق این تفاهمنامه ایران موظف بود از سال 2008 میلادی صادرات گاز به عمان را با 30 میلیون مترمکعب در روز آغاز کرده و این رقم را تا سال 2012 میلادی به 70 میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد. در این بین مطالعات ساخت خط لوله به عمان نیز انجام شد اما در نهایت این طرح هیچگاه به سرانجام نرسید. با این حال پس از آغاز به کار دولت سیزدهم بود که بار دیگر پیگیری این پروژه مطرح شد. در همین زمینه جواد اوجی، وزیر نفت دی‌ماه سال گذشته در اظهاراتی درباره صادرات گاز ایران به عمان گفت: در بحث صادرات گاز به عمان هم تصمیم‌های خوبی گرفته شده است. مذاکرات را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم این مذاکرات برای صادرات گاز به عمان با هدف استفاده در تأسیسات ال‌ان‌جی این کشور، منجر به قرارداد شود. 
 بر همین اساس، سفر روز گذشته رئیسی به مسقط سوای نقشی که همواره عمان به عنوان واسطه میان ایران و دیگر کشورها داشته از نظر گسترش تعاملات در حوزه انرژی واجد اهمیت است. 
 
* اراده ایران و عمان ارتقای سطح روابط در حوزه‌های مختلف است
رئیسی پیش از ترک تهران، در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره اهداف سفر رسمی خود به عمان، با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رسمی آقای هیثم بن طارق، سلطان محترم عمان انجام می‌شود، گفت: روابط خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست، برادر و همسایه عمان وجود دارد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه سطح فعلی روابط میان تهران و مسقط برای ۲ کشور مطلوب نیست، افزود: تصمیم و اراده هر ۲ کشور ارتقای سطح روابط در حوزه‌های تجارت، حمل‌و‌نقل، انرژی، گردشگری بویژه گردشگری سلامت است. وی با اشاره به اینکه در این سفر با مقدمات فراهم شده تفاهمنامه‌هایی بین ۲ کشور به امضا خواهد رسید، اظهار داشت: سفر بنده در راستای توسعه روابط همسایگی دولت مردمی با کشورهای همسایه و منطقه اهمیت زیادی دارد و در مذاکرات خود توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای را پیگیری خواهیم کرد. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۲ کشور در حال حاضر نیز در عرصه‌های مختلف همکاری‌های سازنده‌ای دارند، تصریح کرد: نکته محوری قابل توجه در منطقه آن است که گفت‌وگو و همکاری بین کشورهای منطقه امنیت‌آفرین است. حضور نیروهای خارجی و بیگانه در منطقه به هیچ عنوان امنیت‌ساز نیست و حتی می‌تواند امنیت منطقه را مورد تهدید قرار دهد. رئیسی اظهار امیدواری کرد این سفر گامی موثر در راستای تحقق سیاست‌ها و اهداف دولت مردمی برای تقویت و تعمیق روابط سازنده با همسایگان باشد. 
رئیس‌جمهور همچنین در ابتدای سخنان خود با تبریک و تسلیت شهادت سرهنگ حسن صیاد‌خدایی به خانواده معظم ایشان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برای وی از خداوند متعال علو درجات مسألت و خاطرنشان کرد: پیگیری این رخداد اثبات خواهد کرد که بدون تردید دست استکبار جهانی پشت این جنایت دیده می‌شود. رئیسی گفت: کسانی که در میدان از نیروهای مدافع حریم و حرم شکست خوردند، می‌خواهند به این شکل استیصال خودشان را نشان دهند. پیگیری جدی این موضوع از سوی مسؤولان امنیتی مورد تأکید بنده است و تردید ندارم که انتقام خون پاک این شهید بزرگوار از جنایتکاران حتمی است. 
 
* امضای ۱۲ سند همکاری بین ایران و عمان
در جریان دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با سلطان عمان ۱۲ سند همکاری میان مقامات ارشد ۲ کشور ایران و عمان در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل و نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط‌زیست و ورزشی به امضا رسید. این اسناد توسط وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه‌و‌شهرسازی و رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان و همتایان عمانی آنها به امضا رسید.

Page Generated in 0/0057 sec