printlogo


کد خبر: 249043تاریخ: 1401/3/4 00:00
دور دنیا

هدف حزب نخست‌وزیر سابق پاکستان از تظاهرات در اسلام‌آباد
در حالی که سرکوب شدید و تلاش برای بازداشت سران حزب «تحریک انصاف» به رهبری «عمران‌خان» در آستانه تظاهرات گسترده در اسلام‌آباد تشدید شده است، منابع می‌گویند هدف از این تظاهرات تلاش برای مجبور کردن حزب حاکم جهت پذیرش انتخابات زودهنگام است. «داون نیوز» به نقل از منابعی در تحریک انصاف نوشت: این حزب در نظر دارد تظاهرات در اسلام‌آباد را به یک تحصن گسترده تبدیل کند که تنها پس از اعلام انتخابات زودهنگام توسط دولت «شهباز شریف» پایان خواهد یافت. این منابع می‌افزایند اگر دولت با انتخابات زودهنگام موافقت نکند، تحصن نیز می‌تواند به «منطقه قرمز» و در نهایت خانه نخست‌وزیر منتقل شود. آنها تاکید کردند اگر دولت کنونی پاکستان تلاش کند مانع ایجاد کند، از همه ابزارهای قانونی و سیاسی استفاده خواهند کرد. این در حالی است که در آستانه تظاهرات گسترده حزب تحریک انصاف، پلیس این کشور سرکوب سران این حزب را تشدید کرده و تقریبا به خانه‌های همه رهبران آن یورش برده است. به گزارش «اکسپرس تریبون»، در یورش‌هایی که در سراسر پاکستان، بویژه پنجاب انجام شد، پلیس حداقل 150 عضو حزب تحریک انصاف را برای جلوگیری از برگزاری این تظاهرات بازداشت کرده است. 
***
غرق شدن قایق پناهجویان روهینگیایی ده‌ها کشته و مفقود بر جا گذاشت
ده‌ها نفر از ۹۰ پناهجوی روهینگیایی در قایقی که نزدیک سواحل میانمار به دلیل شرایط بد جوی غرق شد، کشته یا مفقود شدند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، ده‌ها پناهجوی روهینگیایی از جمله کودکان در میان ۹۰ مسافر قایقی که در سواحل میانمار به دلیل بدی شرایط جوی سرنگون و غرق شد، کشته شدند. بر اساس گزارش رادیو آزاد آسیا، بیش از ۲۰ نفر که نجات پیدا کردند توسط پلیس میانمار در منطقه ساحلی «شوی تااونگ یان» بازداشت شدند. به گفته نجات‌یافتگان، این قایق که به سمت مالزی در حرکت بود پس از چند روز دچار مشکل شد. ۱۹مه این قایق از ایالت راخین میانمار حرکت کرده بود. تاکنون دست‌کم ۱۴ جسد پیدا شده است اما بیش از ۵۰ نفر همچنان مفقود هستند. سخنگوی حکومت نظامی میانمار درباره حادثه غرق شدن قایق پناهجویان روهینگیایی تاکنون اظهارنظری نکرده است. سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۳۰ هزار روهینگیایی به دلیل سرکوب ارتش این کشور به بنگلادش فرار کردند. دومین مقصد روهینگیایی‌ها معمولا کشور مالزی با اکثریت مسلمان است. در آن زمان بازرسان سازمان ملل متحد اعلام کردند کشتار جمعی که اتفاق افتاد به قصد نسل‌کشی بود. میانمار همواره قساوت‌های گسترده‌اش را رد کرده و این خشونت‌ها را پاسخی به حملات شبه‌نظامیان روهینگیایی می‌داند. 
***
مخالفان، ورودی ساختمان وزارت خارجه ارمنستان را مسدود کردند
گروهی از مخالفان «نیکول پاشینیان» دیروز در جریان راهپیمایی اعتراض‌آمیز خود در ایروان، ورودی‌های ساختمان وزارت خارجه ارمنستان را مسدود کردند. به گزارش خبرگزاری «نووستی»، مخالفان دولت ارمنستان سه‌شنبه حلقه امنیتی نیروهای پلیس را شکسته و ورودی‌های ساختمان وزارت خارجه این کشور در شهر ایروان را مسدود کردند. به گفته خبرنگار این خبرگزاری، نیروهای امنیتی تلاش کردند تا از ایجاد این رخنه جلوگیری کنند ولی موفق نشدند. راهپیمایی مخالفان «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان از صبح دیروز در ایروان آغاز شد. ابتدا تظاهرات‌کنندگان تجمع کوتاهی را در کمپ چادری دائمی معترضان در میدان فرانسه برگزار کرده و سپس به سمت میدان جمهوری حرکت کردند. مخالفان روز دوشنبه نیز حرکت مترو در پایتخت ارمنستان را مسدود کرده بودند. آنها خواستار استعفای نخست‌وزیر نیکول پاشینیان و کابینه وزرای او شدند. پیش از آن نیز پنجشنبه گذشته، گروه کوچکی از مخالفان سعی کردند وارد سالن هتل ایروان که نخست‌وزیر در آن حضور داشت، شوند که درگیری‌هایی نیز با نیروهای محافظ داشتند و چند تن از مخالفان بازداشت شدند. سپس پلیس هتل را محاصره کرد و در ادامه حدود ۵۰۰-400 نفر از معترضان در میدان روبه‌روی هتل تجمع کردند. طی هفته گذشته، طرفداران مخالفان دولت بیشتر به شکل راه‌اندازی کاروانی از خودروها در خیابان‌های اصلی ایروان، اعتراض خود را نشان می‌دادند. 
***
مقاومت عراق:
 در اقلیم کردستان برخی تحرکات رژیم صهیونیستی را رصد کردیم
هیات هماهنگی مقاومت عراق از رصد برخی تمرینات گروه‌های مسلح در اقلیم کردستان عراق با رد پای آشکار رژیم صهیونیستی خبر داد. به گزارش شبکه خبری المیادین، هیات هماهنگی مقاومت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد در اقلیم کردستان در این کشور، عملیات آموزش برخی گروه‌های مسلح با نظارت مسرور بارزانی، نخست‌وزیر این اقلیم را رصد کرده است. این هیات گزارش داد «تحرکات مشکوکی را از سوی گروه‌هایی در داخل برای جاسوسان خارجی رصد کردیم که رد پای رژیم صهیونیستی در آنها مشهود بوده و هدف از آنها ایجاد آشوب بود». هیات یادشده در ادامه به مقامات اقلیم کردستان عراق هشدار داد که تلاش‌شان برای روشن کردن آتش به خودشان باز خواهد گشت و قبل از دیگران، خودشان را خواهد سوزاند. هیات هماهنگی مقاومت عراق چند روز قبل در بیانیه‌ای نسبت به خطر استمرار بن‌بست سیاسی موجود هشدار داده و از گروه‌های سیاسی خواست منطق را حاکم کنند. 

Page Generated in 0/0045 sec