printlogo


کد خبر: 249085تاریخ: 1401/3/7 00:00
پاسخ شدیداللحن مشاور رئیس‌جمهور اوکراین به کیسینجر و پیشنهاددهندگان تسلیم این کشور به روسیه:
مقامات غربی، گورتان را گم کنید!

حکومت اوکراین واکنشی شدیداللحن به پیشنهاد برجسته‌ترین چهره معاصر دیپلماسی آمریکا مبنی بر تسلیم شدن کی‌یف در مقابل تهاجم نظامی روسیه نشان داد. اخیرا هنری کیسینجر 98 ساله، وزیر اسبق خارجه آمریکا و یکی از چهره‌های شاخص صهیونیسم جهانی که همواره به عنوان یک پدر خوانده غربی درباره مهم‌ترین مسائل ژئوپلیتیک دنیا نظر می‌دهد، گفته بود اوکراین باید واگذاری بخشی از اراضی‌اش به روسیه را بپذیرد و جنگ را به پایان برساند. 
او که دوشنبه گذشته در اجلاس «مجمع جهانی اقتصاد» در داووس سوییس صحبت می‌کرد، مقاومت اوکراین در مقابل روسیه را به لجبازی تقلیل داد و ادامه مقاومت توسط این کشور را عامل جنگی جدید خواند که از خاک اوکراین به داخل اروپا کشیده شده و عواقب وخیمی برای غرب خواهد داشت. از نظر کیسینجر، اوکراین باید جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق این کشور را به روسیه واگذار کند. 
این توصیه خشم مقامات کی‌یف را برانگیخت تا جایی که دفتر ریاست‌جمهوری این کشور به رکیک‌ترین شکل ممکن به کیسینجر و مقامات غربی دیگر واکنش نشان داد که پیشنهادهایی مشابه به اوکراین داده‌اند. به گزارش شبکه آرتی، اگر چه آلکسی آرستوویچ، مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین در اظهارات شدیداللحن اخیر خود از شخص خاصی نام نبرده اما کاملا پیداست که توهین او به مقامات غربی که به کی‌یف پیشنهادات بی‌شرمانه داده‌اند تنها محدود به کیسینجر نمی‌شود و قطعا امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را هم شامل می‌شود. مکرون و بنت طی ۳ ماهی که از اشغال اوکراین توسط روسیه می‌گذرد، بارها در تماس‌های تلفنی‌شان با ولودیمیر زلنسکی، از او خواسته بودند تا بخشی از خاک خود را به پوتین بدهد تا غائله جنگ در اروپا بخوابد. آرستوویچ که یکی از شاخص‌‌ترین چهره‌های کاخ مارینسکی کی‌یف (نهاد ریاست‌جمهوری اوکراین) است، چهارشنبه گذشته در گفت‌‌وگو با نشریه اس‌اس کارنائوخوف گفت: « شما احمق‌‌هایی که قلمرو اوکراین را معامله می‌کنید، با چنین پیشنهاداتی گورتان را گم کنید! دیوانه شده‌اید؟ کودکان ما در حال از دست دادن جان خود هستند، سربازان ما با بدن‌های خود، جلوی خمپاره‌ها و گلوله‌باران را می‌گیرند و آنها (غربی‌ها) به ما می‌گویند که چطور سرزمین خود را قربانی کنیم. چنین چیزی هرگز رخ نخواهد داد». 
مشاور زلنسکی از منطق غربی‌ها مبنی بر عجز و ناله برای اینکه اوکراین وا بدهد و به روسیه خاک بدهد تا بلکه این کشور «یک صلح جامع برقرار کند و به تجارت عادی بازگردد» را توهین‌آمیز خواند. همچنین میخائیل پودولیاک، یکی دیگر از مشاوران زلنسکی نیز هفته گذشته در کانال تلگرامی خود برخی غربی‌ها را به عنوان «لابی‌های حامی روسیه در اروپا» نام برد و نوشت: «ما شهروندان، سرزمین‌ها یا حاکمیت خود را نمی‌فروشیم. این یک خط قرمز واضح است. پودولیاک گفت که جامعه اوکراین بهای وحشتناکی را پرداخته است و به کسی و هیچ دولت و هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد حتی گامی در این مسیر بردارد. هر کسی که خواستار چنین سازش‌هایی باشد، پاسخی اصولی از کی‌یف دریافت خواهد کرد». 
او گفت: «در حالی ‌که هیچ کس خواهان یک اقدام نظامی طولانی یا بحران غذایی نیست اما کوتاه‌ترین راه برای پایان دادن به جنگ از طریق تسلیحات، تحریم‌ها و کمک مالی به اوکراین است». 
پودولیاک سپس صریحا و به طور مستقیم کیسینجر را خطاب قرار داد و گفت: «اوکراینی‌ها از کی‌یف دفاع کردند، ۳ منطقه را آزاد کردند و در حال تکمیل آزادسازی منطقه چهارم هستند. امروز همین افراد به ما پیشنهاد می‌دهند که شرق و جنوب را به روسیه بدهیم. از راهنمایی متشکرم اما احتمالا اسلحه به دست خواهیم گرفت». 
اوکراین قبلا تأکید کرده بود که با هیچ پیشنهاد صلحی که به مرزهای قبل از 2014 احترام نمی‌گذارد، موافقت نمی‌کند. مسکو نیز تصریح کرده است که استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک و همچنین وضعیت کریمه به عنوان یک منطقه روسیه قابل بحث نیست.

Page Generated in 0/0058 sec