printlogo


کد خبر: 249110تاریخ: 1401/3/7 00:00
اخبار

طرح انسداد وجوه صادرکننده ‎چک برگشتی در حساب‌های بانکی
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی طرح مسدود کردن وجوه صادرکننده ‎چک برگشتی به اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی را با همکاری مجلس از امروز به‌ صورت «تدریجی» و با همکاری و مشارکت همه بانک‌های دولتی و خصوصی عملیاتی می‌کند. 
مهران محرمیان در گفت‌وگویی درباره جزئیات مسدودسازی وجوه حساب‌های بانکی مربوط به صادرکننده چک برگشتی، اظهار داشت: از امروز بخش جدیدی از قانون چک عملیاتی خواهد شد و این بخش مربوط به مسدود کردن وجوه چک برگشتی در همه حساب‌های فردی که چک برگشتی را صادر کرده، است. 
وی توضیح ‌داد: به ‌عبارت‌ دیگر تا به امروز اگر چک فردی برگشت می‌خورد در همان بانک اگر وجوهی داشت، برای پاس کردن مبلغ چک از آن وجوه استفاده می‌شد اما از امروز این موضوع به همه بانک‌ها تسری پیدا می‌کند. 
محرمیان خاطرنشان ‌کرد: چگونگی مسدود شدن وجوه در حساب‌های فرد هم به ‌این ‌ترتیب است که از حساب‌های با مانده موجودی بالاتر شروع می‌شود و بتدریج پایین می‌آید تا جایی که مبلغ کسری چک برگشتی را بتواند پوشش دهد، تا همان رقم مسدود می‌شود و خود حساب در اینجا مسدود نخواهد شد، بلکه مبلغ مانده‌ای که در حساب وجود دارد مسدود می‌شود. 
وی تأکید کرد: حد نهایی هم همان مبلغی است که چک برگشتی است. در این فرآیند از برگشت خوردن چک جلوگیری نمی‌شود، بلکه وجوهی که فرد در همه بانک‌ها دارد به ‌اندازه مبلغ آن چک برگشتی مسدود خواهد شد؛ یعنی فرض کنید که شخصی بخشی از مبلغ چک را در حساب خود دارد، به ‌طور طبیعی آن میزان مبلغ در نظر گرفته و پاس می‌شود و به میزان بقیه مبلغ، یعنی آن مانده و کسری چک برگشتی در همه بانک‌ها، مسدود خواهد شد. 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: بعد از این، فرآیند مربوط به مراجعه ذی‌نفع به قوه ‌قضائیه و سایر مواردی که باید انجام می‌شود، طی خواهد شد. مبالغ طی دستوری توسط قوه ‌قضائیه صادر و برداشت می‌شود و پس از اینکه رضایت فرد ذی‌نفع چک حاصل شد، وجوه مسدود شده هم آزاد خواهد شد. 
محرمیان با اشاره به اینکه این اقدام گام مهمی در کاهش چک‌های برگشتی خواهد بود، اظهار داشت: هموطنان توجه دارند که با این کار، یک مقدار تبعات مربوط به برگشت خوردن چک‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه، نهایت دقت را خواهند داشت تا چک‌ها کمتر برگشت بخورد. 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین خاطرنشان ‌کرد: اکنون روزانه چند ده هزار چک برگشتی در کشور داریم که عدد بالایی است. فکر می‌کنیم با اجرایی شدن این بخش از قانون، این آمار کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. همچنان که با عملیاتی شدن چک‌های بنفش صیادی و ثبت آنها و مواردی که تا حالا اجرایی شده است، توانسته‌ایم میزان برگشت خوردن چک‌ها را از حدود ۱۰ درصد برای چک‌های قدیمی به کمتر از 7درصد (حدود 6.5 درصد) برای چک‌های صیادی برسانیم که این روند کاهشی تداوم خواهد داشت. 
***
بازار موبایل آرام گرفت
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی با اشاره به بازگشت آرامش به بازار موبایل گفت: با احتساب ذخیره دستگاه‌های روشن‌نشده ماه‌های قبل، فراوانی کالا در سطح عرضه کاملا مشهود است و جای نگرانی وجود ندارد.  امیر اسحاقی با اشاره به متعادل شدن عرضه و تقاضا در بازار گفت: با توجه به میزان ثبت سفارش‌ و تخصیص ارز قابل توجه برای واردات آتی، برنامه‌ریزی لازم از سوی بازرگانان جهت تامین نیاز بازار در ماه‌های آینده با همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی صورت گرفته است. همچنین جهت جلوگیری از سوءاستفاده از واردات رویه مسافری آیفون و مقابله با هرگونه سفته‌بازی، تلاش‌ و اقدامات جدی از سوی نهادهای متولی انجام شده است. 
وی ادامه داد: درباره کالاهای بالای ۶۰۰ دلار با توجه به رفع مشکلات سامانه‌ای و احتمال رفع ممنوعیت دائمی واردات، شاهد کاهش قیمت و بازگشت آرامش به بازار و جلوگیری از سوداگری و سفته‌بازی در بازار هستیم. 
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن عادی دانستن وضعیت تامین و عرضه در بازار موبایل، از واردات بیش از ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه موبایل به کشور از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه خبر داد و تاکید کرد که با احتساب ذخیره دستگاه‌های روشن‌نشده ماه‌های قبل، فراوانی کالا در سطح عرضه کاملا مشهود است و جای نگرانی وجود ندارد. 
***
آغاز عملیات ذخیره‌سازی گاز برای فصل سرما
مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از سرعت‌بخشی به تعمیرات اساسی برای جلوگیری از قطع گاز در زمستان خبر داد. مهدی حیدری درباره ذخیره‌سازی گاز در ایام سرد سال گفت: شرکت نفت‌ مناطق مرکزی ایران در گستره بیش از 16 استان کشور، ماموریت ویژه تولید نفت و گاز کشور را در بخش خشکی به عهده دارد، از این رو برای تداوم گاز‌رسانی روند کار در این مناطق را تغییر داده است. 
وی با اشاره به حفظ تولید پایدار در طول سال ادامه داد: توسعه میدان‌های گازی مناطق مرکزی ایران اولویت اول ما در این شرکت است و بر همین اساس نزدیک به 17 میدان گازی از مرحله تفاهمنامه به مرحله قرارداد رسیده است. 
حیدری با تاکید بر نگهداشت تولید در کنار ذخیره‌سازی خاطرنشان کرد: در همین راستا سعی خواهیم کرد با تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت برای کوتاه کردن زمان تعمیرات اساسی، بازه زمانی بیشتری را برای تزریق گاز در میدان‌های نیازمند به ذخیره‌سازی گاز برای فصل سرما، اختصاص دهیم.

Page Generated in 0/0066 sec