printlogo


کد خبر: 249130تاریخ: 1401/3/8 00:00
دور دنیا

آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی و نگرانی‌های جهانی
به رغم سکوت رسانه‌های کره‌شمالی درباره آزمایش‌های موشکی اخیر در بحبوحه شیوع بی‌سابقه همه‌گیری ویروس کرونا که بحرانی ویرانگر برای جمعیت ۲۵ میلیونی این کشور به شمار می‌آید، احتمال آمادگی پیونگ‌یانگ برای آزمایش‌های هسته‌ای جدید رو به افزایش است. ۴خرداد سال جاری، کره‌شمالی یک روز پس از پایان سفر چند روزه «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به آسیا، بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد. به گزارش رویترز، ارتش کره‌شمالی بامداد چهارشنبه ۴ خرداد اعلام کرد 3 موشک بالستیک را در کمتر از یک ساعت آزمایش کرده است. این موشک‌ها از منطقه سونان در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره‌شمالی پرتاب شدند. بایدن در نخستین سفر آسیایی 5 روزه‌اش، از زمان حضورش در کاخ سفید با «یون سوک یول» همتای خود در کره‌جنوبی و «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن دیدار کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت (۲۰ مه) سفر 5 روزه خود به آسیا را آغاز کرد. به دنبال آزمایش‌های موشکی کره‌‌شمالی، دیپلمات‌های ارشد سئول، واشنگتن و توکیو با انتشار بیانیه مشترکی پرتاب اخیر موشک‌های بالستیک پیونگ‌یانگ را بشدت محکوم کردند. به گزارش رویترز، «پارک جین» وزیر خارجه کره‌جنوبی به همراه همتایان آمریکایی و ژاپنی خود برای پیشبرد همکاری امنیتی سه‌جانبه توافق کردند. این ۳ دیپلمات بلندپایه با تأکید بر اینکه کره‌شمالی از مهر ۱۴۰۰ به طور قابل توجهی آزمایش‌های موشکی بالستیک خود را افزایش داده است، از پیونگ‌یانگ خواستند به سرعت اقداماتی را که ناقض قوانین بین‌المللی است متوقف کند. آنها همچنین از شکست شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه‌ای در پاسخ به آنچه اقداماتی وقیحانه و مکرر از سوی یک رژیم منزوی خوانده شده است، ابراز تأسف کردند. 
***
روسیه موشک مافوق صوت «زیرکُن» را با موفقیت پرتاب کرد
روسیه موشک مافوق صوت زیرکُن (Zircon) با حداکثر برد حدود یکهزار کیلومتر را که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور آن را شکست‌ناپذیر توصیف کرده است، با موفقیت پرتاب کرد. به گزارش روزنامه لوفیگارو، ارتش روسیه دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد همزمان با تشدید حملات مسکو به اوکراین، آزمایش موشک کروز مافوق صوت زیرکن را با موفقیت انجام داده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: موشک زیرکن از ناوچه آدمیرال گورچکوف در دریای بارنتز به سمت هدفی در آب‌های دریای سفید قطب شمال شلیک شد. این بیانیه می‌افزاید: این شلیک به عنوان بخشی از آزمایش‌های جدید تسلیحات روسیه انجام و هدف واقعی در یکهزار کیلومتری با موفقیت مورد اصابت قرار گرفت. بر اساس گزارش لوفیگارو، نخستین شلیک رسمی موشک زیرکن به اکتبر ۲۰۲۰ برمی‌گردد. آزمایش‌های دیگری از آن زمان بویژه از ناوچه آدمیرال گورچکوف و یک زیردریایی دیگر انجام شده است. 
***
هزاران آمریکایی علیه آزاد بودن حمل سلاح تظاهرات کردند
در پی جدیدترین حادثه تیراندازی یک نوجوان 18 ساله به کودکان یک مدرسه و کشته شدن 19 دانش‌آموز، هزاران آمریکایی مقابل محل برگزاری کنوانسیون انجمن ملی سلاح آمریکا، تظاهرات کردند و خواستار کنترل حمل سلاح شدند. خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این باره گزارش کرد چهارشنبه هفته گذشته (چهارم خردادماه)، فرماندار ایالت تگزاس خبر داد حادثه تیراندازی در دبستانی در شهر یووالد در ایالت تگزاس با کشته شدن ۲۱ نفر و مجروح شدن چند نفر دیگر همراه بوده است که پس از آن شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز نیز خبر داد در جریان این تیراندازی ۱۹ کودک دانش‌آموز کشته شدند. «ویکتور اسکالون» مدیر منطقه‌ای اداره امنیت عمومی تگزاس در پی این حادثه گفت هیچ مأمور پلیس مسلحی برای مقابله با نوجوان مسلح ۱۸ ساله‌ای که این هفته ۱۹ کودک و ۲ معلم را در مدرسه ابتدایی «راب» واقع در ایالت تگزاس به ضرب گلوله کشت، در دسترس وجود نداشت. معترضان به حمل بی‌قاعده سلاح در ایالات متحده شعارهایی علیه لابی‌های سلاح در آمریکا سر دادند و خواستار کنترل حمل سلاح در کشور خود شدند. 
***
انفجار در شرکت بزرگ تولید مصالح ساختمانی اسرائیل
در جدیدترین حادثه از سلسله‌ حوادثی که این روزها در سرزمین‌های اشغالی رخ می‌دهد و مقامات رژیم صهیونیستی سعی در پنهان ‌کردن آنها دارند، در یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده مصالح ساختمانی رژیم صهیونیستی انفجاری به وقوع پیوسته است. سرزمین‌های اشغالی این روزها شاهد حوادث پی‌درپی و اختلالات گسترده است به ‌طوری که چند روز پیش بود که انفجار و آتش‌سوزی گسترده پتروشیمی بندر حیفا را دچار مشکل کرد. سیستم رسمی رژیم صهیونیستی تلاش گسترده‌ای برای جلوگیری از انتشار وسیع این اخبار دارد، با این حال اخبار درز کرده در برخی منابع محلی و شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که طی روزهای گذشته، کنار انفجار در پتروشیمی حیفا، اختلالی قابل‌توجه در عملکرد پمپ‌های بنزین شهر ریشتون لتزیون به وجود آمد. همچنین حادثه‌ای در کارخانه کشتی‌سازی بندر حیفا هم رخ داد که ماشین‌های امدادی به ‌سوی این مرکز روانه شدند. سه‌شنبه گذشته (سوم خرداد) هم راه‌آهن رژیم صهیونیستی اعلام کرد به دلیل آتش‌سوزی در مسیری از منطقه اشکلون، تردد قطار بین ایستگاه‌های اشکلون- سدروت- افکیم- بیر شوا موقتا متوقف شد. همچنین پنجشنبه گذشته (پنجم خرداد) آتش‌سوزی شدیدی در یک مرکز صنعتی غذایی در سرزمین‌های اشغالی رخ داد که گفته می‌شود داخل یک واحد فرآوری گوشت بوده است. 

Page Generated in 0/0056 sec