printlogo


کد خبر: 249134تاریخ: 1401/3/8 00:00
حسن اشجاری در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» پس از لغو بازی ایران و کانادا:
جدا بودن سیاست از ورزش تنها شعاری زیباست

زهره فلاح‌زاده: دیدار تدارکاتی تیم ‌ملی ایران با کانادا که قرار بود ۱۶ خردادماه در این کشور برگزار شود، به طور یکطرفه تنها از طریق یک توئیت توسط فدراسیون میزبان لغو شد. این در حالی بود که میرشاد ماجدی، سرپرست و حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال برای اخذ ویزای کانادا در ترکیه به سر می‌بردند‌‌. اما نکته قابل تامل این است که لغو این دیدار به دلیل مسائل سیاسی انجام پذیرفته و برخلاف مقررات فیفا، سیاست در ورزش دخالت داده شده است. مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در حالی از ۳۰ آبان‌ماه آغاز خواهد شد که تیم ‌ملی فوتبال ایران همچنان در سردرگمی بسر می‌برد. باید دید با این شرایط تیم ایران می‌تواند با آمادگی به قطر پا بگذارد یا خیر. بر این اساس «وطن‌امروز» با حسن اشجاری، پیشکسوت فوتبال گفت‌وگو کرد.
*** 
* بازی دوستانه بین ۲ تیم ایران و کانادا یکطرفه لغو شد. این در حالی است که یکی از مقررات فیفا عدم دخالت سیاست در ورزش است. 
بازی با کانادا از ابتدا حاصل تعاملات ۲ فدراسیون نبود و پای برخی واسطه‌ها در میان بود که همین امر باعث انعقاد قرارداد ضعیف و بی‌پایه و اساسی شد تا کانادایی‌ها بسادگی بازی را برهم بزنند اما درباره بخش دوم صحبت شما باید بگویم که جمله «ورزش از سیاست جداست» فقط یک شعار زیباست که هیچ‌وقت عملی نمی‌شود و در تمام دنیا مناسبات ورزشی به مسائل سیاسی کشورها گره خورده است. 
 
* این احتمال وجود داشت بازی لغو شود، به نظر شما فدراسیون کم‌کاری نکرده که تدارکات بهتری ترتیب نداد؟
فوتبال ما با حواشی عجین شده است و متاسفانه زمانی که همه دنیا در حال برنامه‌ریزی برای جام‌جهانی بودند، فدراسیون ما درگیر حاشیه بود و نکته جالب هم سکوت آقای اسکوچیچ درباره این مسائل است؛ سرمربی تیم به جای اینکه به مسؤولان فدراسیون برای برگزاری اردو و بازی‌های دوستانه متناسب با شرایط تیم ‌ملی فشار بیاورد، منتظر است تا برای او برنامه چیده شود!
 
* دلیل سکوت اسکوچیچ چیست؟
با اینکه اسکوچیچ نتایج خوبی گرفته است اما این حجم از بی‌تفاوتی نشأت گرفته از نوع انتخاب و همکاری ایشان با تیم ‌ملی است و نمی‌شود از کسی که به هر قیمتی قصد ماندن در سمتش را دارد، توقعی بیش از این داشته باشیم. 
 
* با این شرایط شما به فدراسیون فوتبال چه نمره‌ای می‌دهید؟
مسؤولان فدراسیون فوتبال پشت موفقیت صعود تیم به جام‌جهانی پنهان شده‌اند اما به نظر من با این اوصاف فدراسیون ما نمره قبولی نمی‌گیرد. اداره کردن فدراسیون توسط سرپرست، یکی از نقاط تاریک فوتبال ماست و اگر آقای ماجدی که تحصیلات و توانایی بالایی هم دارد به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شود، قطعا اوضاع بهتر از این خواهد بود.

Page Generated in 0/0154 sec